کد خبر: 622681
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۸
آیت‌الله جوادی‌آملی:
آیت‌الله عبدالله جوادی آملی با دعا برای تیم مذاکره کننده، گفت: معتقد هستم که این مذاکرات بالاخره به سود ایران خاتمه می‎یابد.

این مرجع تقلید در همایش ابن شهرآشوب در قم، با تاکید بر این‌که «فرهنگ ما فرهنگ لبیک یا حسین(ع) است» افزود: اگر آمریکایی‎ها گزینه نظامی را روی میز می‎گذارند ما هم شعار لبیک یا حسین(ع) را روی میز می‎گذاریم تا ببینیم چه کسی حرف آخر را خواهد زد.


وی در ادامه با بیان این‌که «ابن شهرآشوب مازندرانی از بزرگترین مفاخر علمی تشیع است که خدمات بسیاری به قرآن و اهل بیت(ع) و نشرمعارف دین کرد» گفت: ابن شهر آشوب در مقابل جریان فتنه‌آمیزی که علیه فرهنگ اسلامی ایجاد شد، ایستاد و از رواج این مباحث غلط و انحرافی جلوگیری کرد.


این مرجع تقلید یادآور شد: تفکر کلامی ابن شهرآشوب باعث شد که ایشان به شیخ‎الطائفه مبدل شود؛ راهی که او رفت را خیلی از بزرگان و علما و مشاهیر نتوانستند طی کنند و به همین جهت کلام و تحقیق وعلوم عقلی را ذبح کردند.


آیت‌الله جوادی‌آملی اظهار کرد: در راه کسب معارف علم و دین باید سلوک و طریق درستی را طی کرد که به شخصی مثل ابن شهرآشوب منتهی شد؛ اگر این سلوک به خوبی طی نشود قطعا کسی به جواب درست هم نمی‎‏رسد.


وی با اشاره به آثار تفسیری ابن شهرآشوب تصریح کرد: فعالیت‎های تفسیری او شگرف است؛ کسی نباید گمان کند که تفسیر آسان است؛ تفسیر از فقه و اصول به مراتب سخت‎تر است؛ کسی نباید فکر کند که تفسیر را با مطالعه می‎توان حل کرد؛ قبل از مراجعه ما به روایت باید به خود قرآن مراجعه کنیم.


وی گفت: ابن شهرآشوب با همین پیش فرض اعجاز قرآن را اثبات و مشخص کرد که چون اختلافی در کلام خدا نیست پس اعجاز است؛ هر فقیهی نیز برای استنباط حکم باید مراحلی را طی کند که این مراحل شامل رجوع به قرآن، تفسیر قرآن با قرآن، رجوع به روایت، تطبیق روایت به روایت و بعد ارایه عصاره روایت به قرآن و ارزیابی نهایی و در نهایت صدور حکم است.


آیت‌الله جوادی آملی یادآور شد: ظرافت ابن شهرآشوب آن است که در آثار او تمام اقوال و احکام و آثار مرتبط با خداوند و قرآن یک دست بود؛ فعل و قول و حکم و اثر خدا یک دست است و او از برهان نظم به بهترین شکل بهره برده است و نظم شاکله اصلی تفکرات و آثار او را تشکیل می‎دهد.


وی با اشاره به اعتقاد ابن شهرآشوب در زمینه صدور عدم حجیت خبر واحد، تصریح کرد: او با براهین عقلی و نقلی دقیق چنین مسئله‎ای را به همراه قیاس رد می‎کرد؛ او فکر و همتی بزرگ داشت و طلاب باید همین روند را دنبال کنند.


آیت‌الله جوادی آملی در پایان افزود: فراموش نکنید که اگر امروز همه ایران پر از عزاداری و شور و شعور حسینی(ع) است به برکت تلاش‎ها و مجاهدات طلاب و روحانیت در طول تاریخ است؛ شما کاری کردید که امروز به جای غریب مادر حسین(ع) فریاد لبیک یاحسین(ع) از مجالس ما بر می‎خیزد.


نخستین کنگره بین المللی علامه ابن شهر آشوب ساروی مازندرانی به مدت دو روز با حضور علما، اندیشمندان و محققان تاریخ و فقه اسلامی روزهای 29 و 30 آبان در ساری و امروز 2 آذر در قم برگزار شد.


ابن شهر آشوب یکی از بزرگ ترین و برجسته ترین علمای جهان اسلام و تشیع است، این دانشمند و نویسنده نامدار تاریخ ایران و اسلام در سال 488 قمری برابر با 473 شمسی در ساری متولد و در سال 588 قمری برابر با 570 شمسی در شهر حلب سوریه وفات یافت.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار