کد خبر: 621989
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۰
آخوندی گفت: گفتند نام‌های آقایان رفسنجانی، رضایی و قالیباف را از فیلمنامه در آورید و سریال را بسازید البته ما قبول نکردیم و گفتیم که چطور می‌شود این ماجرا در کشور عراق در سطح بزرگان این کشور روایت شود اما در ایران این گونه نباشد.

در مراسم رونمایی از کتاب درد نوشته صادق کرمیار، محمد مهین خاکی از جانبازان اطلاعات عملیات دوران دفاع مقدس گفت: آقای کرمیار از درد گفتند و من درد خودم یادم رفت چند سال پیش برای روایت فتح 17، 18 ساعت از خاطرات من را جمع کردند اما این خاطرات کتاب نشد از آنها خواهش کردم خاطرات را به خودم بدهند تا با مرور آنها چیزی از خاطرم نرود اما خاطرات خودم را به خودم هم ندادند و گفتند که این خاطرات طبقه‌بندی شده است و این درد بزرگی است.

وی افزود: تا ما هستیم می‌توان به حوزه رمان‌های دفاع مقدس نیز پرداخت ممکن است بعدها که ما نباشیم این رمان‌ها را بلندپروازانه بخوانند اما اگر شروعش زمانی باشد که ما هم باشیم این اتفاق نمی‌افتد به آقای کرمیار به خاطر نوشتن این رمان خسته نباشید می‌گویم قرارگاه امین سریالی بود که قرار بود بر اساس فیلمنامه این کتاب نوشته شود که ساخته نشد. بحث بودجه یک بحث است و بحث قیچی بزرگی که برای زدن سر و ته این سریال برداشته بودند نیز بحث دیگری است، آقای آخوندی نگذاشت که اسم بزرگان و کسانی که برای این مملکت زحمت کشیده‌اند از این سریال پاک شود و در نهایت این سریال ساخته نشد.

 

سخنران دیگر این برنامه حمید آخوندی جانباز و تهیه کننده و کارگردان بود. وی با اشاره به سخنان صادق کرمیار درباره درد گفت: من اگر روزی بلند شوم و ببینم که بدنم درد می‌کند مطمئن می‌شوم که مرده‌ام.

وی درباره نحوه ورود به نوشتن این کتاب گفت: من در طول سالهای دفاع مقدس به عنوان رزمنده در جبهه‌ها حضور داشتم و بعد از جنگ وارد عرصه سینما شدم، سالها از جنگ گذشت و متأسفانه ما را متهم کردند به اینکه نیروهای سخت‌افزاری بودیم که تنها می‌دویدیم و خاکریز‌ها را فتح می‌کردیم و این فضا به مطبوعات هم کشیده شد ما که در جبهه‌ها حضور داشتیم می‌دانستیم که این طور نیست و به همین دلیل خواستیم در سریال 26 قسمتی اصل ماجرا را روایت کنیم.

آخوندی اظهار داشت: ما عملیات والفجر 8 و یا فاو را محور داستان قرار دادیم و اینکه چه شد بچه‌ها خط دشمن را شکستند بهترین گزینه برای ما برای نوشتن فیلمنامه آقای کرمیار بود از آنجا که طبیعت اطلاعات عملیات این است که کمترین سند برای آن وجود دارد دست به دامان محمد مهین خاکی شدیم که 7 سال در بخش اطلاعات عملیات کار می‌کرد و در روزهای پایانی جنگ هم مجروح شد.

وی افزود: در متن ماجرا قرارگاهی به اسم امین طراحی کردیم که در ایران و عراق روایت می‌شد در بخش ایرانی‌اش هم فرماندهان بزرگ و مسئولان بزرگ مملکتی ایران وجود داشتند و هم فرماندهان رده پایین‌تر و رزمنده‌های دیگر در جبهه‌ها. ما در این سریال از آقای هاشمی رفسنجانی، محسن رضایی و محمدباقر قالیباف نام برده بودیم و قرار بود که با مشارکت شبکه دو ساخته شود، ساخت این سریال به سال 84 رسید وقتی که فیلمنامه کامل به دست بنیاد حفظ آثار و شبکه رسید گفتند نام‌های آقایان رفسنجانی، رضایی و قالیباف را از فیلمنامه در آورید و سریال را بسازید البته ما قبول نکردیم و گفتیم که چطور می‌شود این ماجرا در کشور عراق در سطح بزرگان این کشور روایت شود اما در ایران این گونه نباشد. ما دست خط آقای هاشمی را درباره این فیلمنامه داشتیم که مورد تأیید است بعد هم اصرار ما و انکار آنها به هیچ نتیجه‌ای نرسید و ما نتوانستیم سریال را بسازیم.

آخوندی گفت: هر مدیری که امروز فکر می‌کند می‌تواند راه ما را برای ساخت این سریال 26 قسمتی باز کند ما دست او را به گرمی می‌فشاریم امیدوارم با این با این حرف‌ها دل مسلمانی بسوزد و بگذارد ما سریال را بسازیم. سخنران آخر این مراسم سید محمود دعایی است.

وی در این مراسم با اشاره به این که صادق کرمیار از خبرنگاران جبهه و جنگ روزنامه اطلاعات به شکل‌گیری ویژه‌نامه اطلاعات جبهه اشاره کرد و گفت: در همان زمان عده‌ای از بزرگان روزنامه به جبهه رفتند و با فرماندهان ملاقات کردند یکی از ملاقات‌ها با سردار خرازی بود که به آنها گفته بود شما مطبوعاتی‌ها جنگ را درشت می‌نویسید در صورتی که باید جنگ را درست بنویسید درشت می‌نویسید چون از وقایع دور هستید اما اگر از نزدیک دستاوردها و افتخارات را ببینید درست می‌نویسید.

دعایی درباره کتاب درد گفت: این کتاب تأثیرگذار خواهد بود و من به آقای آخوندی گفتم هر چند تلویزیون این سریال را پخش نمی‌کند شما آن را بسازید و از راه‌های دیگر آن را منتشر کنید متأسفانه به من پاسخ داد که بودجه نداریم کاش نهادهای مسئول ما که بودجه‌ای دارند و خارج از تشکیلات صدا و سیما هستند حمایت کنند تا این سریال ساخته شود.

وی در پایان سخنانش اشاره‌ای به بعضی شایعات کرد و گفت: اخیراً پیرایه‌ای به امام بسته می‌شود که به شدت دروغ است. اخیراً در چند جا مطرح شد که من شهید بهشتی و بازرگان در سال‌های پایانی جنگ نزد امام رفته‌ایم و گریه کرده‌ایم که امام بگذارد نماینده صدام بیاید اما امام محلمان نگذاشته‌ان این دو نفر که اسمشان در این ماجرا آمده است  مرحوم شده‌اند و نمی‌توانند از خود دفاع کنند اما من می‌گویم که این ماجرا دروغ بَیّن است و هرگز صحت ندارد.

در پایان این مراسم از کتاب درد نوشته صادق کرمیار با حضور نویسنده این کتاب و مسئولان حاضر در سالن رونمایی شد.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار