کد خبر: 621309
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۵
تهراني ها از تاكسي استاندارد محرومند
بيژن سوراني

هر‌چند سيد جعفر تشكري هاشمي، معاون حمل و نقل و ترافيك شهر‌داري تهران خبر ورود 2 هزار خودروي تيبا براي استفاده از ناوگان تاكسيراني را منوط به بررسي‌هاي نهايي در خصوص ميزان مصرف سوخت، ايمني، حق و حقوق مشتري و در كل كسب بالا‌ترين امتياز فني عنوان مي‌كند اما آنچه مهم است و مي‌بايد به آن پر‌داخت آن است كه به دليل انتخاب نامناسب و غير‌استاندارد خودرو‌ها براي استفاده تاكسي، تاكسي موجود در كمترين زمان ممكن فرسوده شده و مي‌بايد از رده‌ حمل و نقل عمومي خارج شوند. اين موضوع نشان مي‌دهد به‌رغم تلاش‌هاي صورت گرفته براي انتخاب خودرو مناسب براي تاكسي‌هاي پايتخت، همچنان خودرو‌هاي غير‌استاندارد و ارزان ‌قيمت در اولويت هستند كه اين امر سبب شده است خودرو‌ها زود‌تر به خرج افتاده و همچنين امنيت و رفاه مسافران كه هزينه سفر‌هاي شهري را مي‌پردازند بر‌آورده نسازند.

وجود خودرو‌هاي رنگ و وارنگ در شهر براي تاكسي اعم از تاكسي گردشي، خطي، آژانس‌ها و فرود‌گاه و تاكسي‌هاي ويژه سبب شده است تا شهر‌وندان هم كه نياز‌مند استفاده از خودرو‌ها هستند دچار سر‌گرداني شوند. اگر قرار باشد فقط به قصد حمايت از توليدات ملي به سراغ خودرو‌هاي بي‌كيفيت برويم، پس اين اوضاع به هم ريخته در بحث خودرو‌هاي تاكسيراني همچنان نابسامان باقي خواهد ماند و تهراني‌ها از تاكسي استاندارد محروم خواهند شد.
 
 از آنجايي كه رانندگان تاكسي اكثراً منبع درآمدي به جز كار كردن با تاكسي را ندارند و افزايش قيمت خودرو‌ها هم روي قيمت خودرو‌هاي تاكسي اثر گذاشته است بنابر‌اين لازم است در جهت احقاق حقوق شهر‌وندان، كاهش آلودگي هوا، و امنيت و آسايش شهر‌وندان، دولت به نوعي با ارائه تسهيلات ويژه به رانندگان آنان را تشويق به جايگزيني خودرو‌هاي مناسب و استاندارد براي تاكسي كند. انتخاب پرايد، سمند، پژو و ساير خودرو‌هاي موجود تاكنون نتوانسته است رضايت رانندگان و شهر‌وندان را فراهم آورد. بر اين اساس با انتخاب مناسب خودرو‌هايي به عنوان تاكسي مي‌توان قشر‌ي از شهروندان را كه از اين خودرو‌ها استفاده مي‌كنند افزايش داد نه اينكه با انتخاب نامناسب آنان را به استفاده از خودرو‌ شخصي مجاب كرد.
 
با اين حال لازم است تصميم گيري جامعي براي تاكسي‌هاي فرسوده در نظر گرفته شود تا در مدت زمان كوتاهي بتوان خودروي مورد نظر را جايگزين كرد. اين امر مي‌تواند منجر به عقد قرار‌داد با خودرو‌سازان شود تا آنها هم بتوانند توان خود را با ارتقاي كيفيت براي پركردن خلأ خودرو تاكسي با توليد خودرو‌ي مناسب پر كنند و بايد قبول كرد كه تاكسي هم جزو وسايل حمل و نقل شهري است كه در شبكه حمل و نقل شهري در جابه‌جايي مسافران درون شهري جايگاه مناسبي دارد و لذا بايد از يارانه و كمك دولتي بهره‌مند شود.
 
در ضمن بايد با توجه به كار‌كرد نوعي تاكسي، خودرو مناسب را براي تاكسي انتخاب كرد تا سهم‌ جابه‌جايي اين خودرو سبب تكميل شدن شبكه حمل و نقل شهري شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار