کد خبر: 620686
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۴
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شبستر گفت: راه‌اندازی رشته‌ی کشت گیاهان دارویی در مقطع دبیرستانی، با توجه به مساعد بودن شرایط و آب وهوایی منطقه صوفیان، بهترین، کم‌هزینه‌ترین و پردرآمدترین رشته است.


 «امیر مصباح شبستری» در حاشیه‌ی نشست هم‌اندیشی و هماهنگی برای ایجاد رشته‌ی گیاهان دارویی گفت: توجه به گیاهان دارویی به‌جای استفاده از داروهای شیمیایی، اهمیت کشت و فرآوری این گیاهان را روشن و بازگشت به‌سوی طب سنتی سبب شده که بیش از درصد تحقیق در مراکز تحقیقات دارویی دنیا به مواد گیاهی و طبیعی معطوف شود.


وی با تاکید بر ضرورت توانمندسازی دانش‌آموزان جهت توسعه‌ی این صنعت مهم اقتصادی بخش کشاورزی افزود: سهم داروهای گیاهی به علت آموزش صحیح در خصوص این گیاهان در کشورهای پیشرفته بسیار گسترده‌تر بوده و حدود ۴ درصد کل بازار دارویی را تشکیل می‌دهد.


مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شبستر افزود: با توجه به سابقه‌ی تاریخی و فرهنگی کشور در استفاده از این داروها، مسیر برای رشد و توسعه‌ی این صنعت هموار است اما به علت کمبود اطلاعات کافی و توجه نکردن بخش تولید و عرضه در زمینه‌ی تجارت این گیاهان، اقدام خاصی در توسعه آن نشده است و گیاهان تولیدی گاه به علت نداشتن استانداردهای لازم تجارت سود زیادی را به دنبال ندارند، بنابراین آموزش زیربنایی می‌تواند در رشد این صنعت نقش محوری و مهمی را ایفا کند.


مصباح ادامه داد: در این نشست مقرر شد با هماهنگی شورای اسلامی روستای نظرلو از توابع شهرستان شبستر، زمینی به مساحت 2000 مترمربع با کاربری زراعی برای کشت و پرورش گیاهان دارویی به هنرستان بخش صوفیان واگذار تا مورد استفاده و بهره‌برداری آموزشی هنرجویان رشته گیاهان دارویی قرار گیرد.


وی گفت: این دوره در قالب دوره‌های آموزشی مقطع هنرستانی است وهنرجویان در فراغت از تحصیل با دستیابی به دانش لازم و کسب مهارت‌های علمی، قادر است در زمینه‌ی احداث و مدیریت مزرعه‌ی گیاهان دارویی و معطر هم‌چنین اهلی کردن و بهره‌برداری از محصولات فرعی جنگل‌ها و مراتع در زمینه‌ی گیاهان دارویی و معطر در مناطق مختلف و مستعد مشغول به کار شده و یا در مراکز آموزش عالی سطح دانش خود را افزایش دهند.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار