کد خبر: 619961
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۳
وزیر امور خارجه آمریکا:
وزیر امور خارجه آمریکا به رهبران کشورهای اروپایی تاکید کرد تا اجازه ندهند اختلافات به وجود آمده به دنبال افشای جاسوسی آمریکا، مذاکرات درباره ایجاد بزرگترین منطقه تجارت آزاد جهان را مختل کند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر از شرکای کشورش خواست تا به منظور تقویت روابط اطلاعاتی در آینده،‌ نگرانی‌های خودشان را با واشنگتن مطرح کنند.


وی افزود، مذاکره با اتحادیه اروپا در مورد پیشنهاد همکاری سرمایه‌گذاری و تجاری بین آمریکا و اروپا، یکی از قدرتمندترین نیروهای اقتصادی جهان را ایجاد کرده و استانداردها را افزایش می‌دهد به طوری که تمامی کشورهای جهان در فعالیت‌های اقتصادی شرکت می‌کنند.


دومین دور مذاکرات که در پی تعطیلی دولت آمریکا به تعویق افتاده بود، قرار است 11 نوامبر سال جاری میلادی (20 آبان) در بروکسل از سر گرفته شود، اما افشای برنامه‌های جاسوسی آمریکا، شنود و ضبط مکالمات تلفنی رهبران کشورهای اروپایی که عصبانیت شدید این کشورها را به همراه داشت، بر این مذاکرات سایه افکنده است.


کری در کنفرانس خبری مشترکی با رادوسلاو سیکورسکی، وزیر امور خارجه لهستان گفت: به عنوان شریک باید بدانیم که همه ما در این مساله در کنار هم هستیم. همه ما در تلاشیم تا از شهروندانمان حفاظت کنیم. آمریکا در تلاش است تا تعادلی میان حفاظت از شهروندان و حفظ حریم خصوصی آن‌ها ایجاد کند.


جان کری که معتقد است ‌آمریکا در برنامه‌های جاسوسی‌اش افراط کرده است، به رهبران اروپایی تاکید کرد تا نگرانی‌های خود را با آمریکا در میان بگذارند.


وی گفت: ما می‌خواهیم نگرانی‌های متحدانمان‌ را بشنویم. اگر بتوانیم که این مذاکرات را برگزار کنیم نه تنها می‌توانیم نگرانی‌ها را کاهش دهیم بلکه قادر خواهیم بود تا روابط اطلاعاتی آتی خود را تقویت کنیم. من به رهبران کشورهای اروپایی تاکید می‌کنم که مساله جاسوسی آمریکا را با مذاکرات تجاری ترکیب نکنند. موضوع همکاری در سرمایه‌گذاری و تجارت آمریکا با اروپا از دیگر مسائل و مشکلات جدا است. این مذاکرات درباره مشاغل، اقتصاد، رقابت اقتصادی در اقتصاد جهانی است.


کری که روز سه‌شنبه به لهستان سفر کرده بود، نگرانی کشورهای اروپایی از عملیات محرمانه شنود آمریکا را مشروع دانست و گفت به سوال‌های مطرح شده در مذاکرات محرمانه دیپلماتیک پاسخ داده می‌شود.


گفت‌وگوهای آمریکا و اتحادیه اروپا که از سال ۲۰۱۱ در جریان است، با هدف امضای توافقنامه‌ای صورت می‌گیرد که موانع تجاری را بین دو طرف حذف می‌کند. ارزش سالانه تجارت بین آمریکا و اتحادیه اروپا حدود ۶۱۳ میلیارد دلار ارزیابی می‌شود.


به گفته مقام‌های اروپایی، با امضای توافقنامه جامع تجاری با آمریکا، نیم درصد به رشد اقتصادی سالانه کشورهای عضو افزوده می‌شود.


این مذاکرات در حالی برگزارمی شود که اعضای اتحادیه اروپا، به خصوص آلمان، فرانسه و اسپانیا خواهان پاسخگویی آمریکا به نگرانی‌های خود درباره فعالیت‌های محرمانه شنود از مکالمات دیجیتال مقام‌ها و شهروندان کشورهای خود شده‌اند.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار