کد خبر: 619015
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۴
فردا 13 آبان «روز ملي مبارزه با استكبار جهاني» و روز بزرگ شعار «مرگ بر امريكا» است.
دكتر يدالله جواني

فردا 13 آبان «روز ملي مبارزه با استكبار جهاني» و روز بزرگ شعار «مرگ بر امريكا» است. سه رويداد مهم و تاريخي مرتبط با انقلاب اسلامي در سيزدهم آبان سال‌هاي مختلف شامل: تبعيد حضرت امام خميني از سوي رژيم طاغوت به تركيه در 13 آبان سال 1343 ، كشتار دانش‌آموزان به دستور شاه در 13 آبان سال 1357 و تسخير لانه جاسوسي امريكا به دست دانشجويان مسلمان پيرو خط امام در 13 آبان 1358، سبب شد اين روز تاريخي، در تقويم جمهوري اسلامي به عنوان روز«‌دانش‌آموز»‌و «روز ملي مبارزه با استكبار جهاني»‌نامگذاري شود.

شعار «مرگ بر امريكا» در مناسبت‌هاي ملي، مذهبي و انقلابي ايرانيان در سال‌هاي پس از انقلاب، يكي از شعارهاي ثابت بوده و مردم طي اين سال‌ها، بدون هيچ ترديدي نسبت به سردادن آن اقدام نموده‌اند. در ماه‌هاي اخير و به دنبال تحولات سياسي داخل كشور با انتخابات 24خرداد 92، برخي از گروه‌هاي سياسي و همچنين بعضي از شخصيت‌هاي باسابقه انقلابي، دوران اين شعار را پايان‌يافته تلقي كردند و حتي كساني اظهار داشتند كه حضرت امام خميني (ره) نيز با حذف شعار «مرگ بر امريكا» موافق بودند. اين نوع نگاه‌ها مباحثي را در محافل سياسي و رسانه‌هاي كشور در پي داشت و به تبع آن، رسانه‌هاي خارجي در اين خصوص تحليل‌ها و تفسيرهاي گوناگون ارائه كردند. بنابراين در آستانه 13 آبان، بررسي چيستي و چرايي شعار «مرگ بر امريكا»‌به عنوان يكي از شعارهاي اصيل و مردمي انقلاب اسلامي ضرورت دارد و اين نوشتار چنين هدفي را دنبال مي‌‌كند. براي تبيين اين موضوع مي‌توان گفت:

1- شعار چيست و شعار مرگ بر امريكا به چه معناست؟

ساده‌ترين و روان‌ترين تعريف براي شعار عبارت است از «شعار كلام خودجوش و غالباً آهنگيني است كه بر زبان مردم كوچه و بازار جاري مي‌گردد.» اين كلام خودجوش كه ريشه در باورها، ارزش‌ها، اعتقادات، آداب، رسوم و سنت‌ها مي‌تواند داشته باشد، به نوعي بيان خواسته‌ها، آرزوها، آرمان‌ها و اهداف مردمي است كه آن را با شور و نشاط سر مي‌دهند. شعار مي‌تواند ماهيتي لعن‌گونه يا دعاگونه داشته باشد. وقتي شعار داده مي‌شود كه «مرگ بر امريكا»، شعاردهندگان براي امريكا آرزوي مرگ، نابود شدن و از بين رفتن مي‌كنند.

2- چرا مردم ايران شعار «مرگ بر امريكا» سر مي‌دهند؟

شعار مرگ بر امريكا، يكي از چند شعار اصلي مردم ايران در جريان انقلاب اسلامي است؛ شعارهايي چون «الله اكبر – خميني رهبر»،«استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي»، «نه شرقي، نه غربي، جمهوري اسلامي»، «مرگ بر شاه» و «مرگ بر امريكا»، «مرگ بر شوروي»،‌ «مرگ بر اسرائيل»،‌«مرگ بر منافق».

مردم ايران با الهام‌گيري از آموزه‌هاي قرآني و ديني، با سردادن چنين شعارهايي در جريان انقلاب اسلامي،‌با صداي رسا به بيان خواسته‌ها و آرزوهايشان اقدام كردند. در اين شعارها، مردم نه تنها از دشمنانشان بيزاري جسته، بلكه براي آنان آرزوي مرگ كردند. مردم ايران شعار «مرگ» را عليه كساني سر دادند كه در طول ساليان متمادي به ملت ايران ظلم و ستم كرده بودند. محمدرضا پهلوي،‌به دليل خيانت‌ها، جنايت‌ها و ظلم‌هايي كه به ملت ايران نموده بود، از سوي مردم ايران مورد لعن و نفرين قرار گرفت و مردم ايران با شعار «مرگ بر شاه»‌برايش آرزوي مرگ كردند و اين دعاي ملت ايران با سرعت مستجاب شد. امريكا نيز به دليل حمايت‌ها از شاه از يك طرف و مداخله در امور ايران، غارت منابع ايران و تحقير ملت ايران از طرف ديگر، ايرانيان را مورد ظلم و ستم قرار داد و بر همين اساس ايراني‌ها با شعار «مرگ بر امريكا» براي اين ظالم و ستمگر آرزوي مرگ كردند.

پس از پيروزي انقلاب اسلامي، دولت ايالات متحده، در رأس دشمنان انقلاب اسلامي و جمهوري اسلامي قرار گرفت و بر مبناي «سياست شكست انقلاب اسلامي»، توطئه‌هاي فراواني را عليه ملت ايران طراحي و اجرا نمود. در طول 34 سال گذشته، امريكايي‌ها بيشترين ظلم‌ها را در حق ملت ايران روا داشته‌اند و اين ظلم‌ها به شكل‌هاي مختلف همچنان ادامه دارد. امريكايي‌ها نقش اول را در بر زمين جاري شدن خون ده‌ها هزار شهيد ايراني ايفا نموده‌اند. چند روز پيش يكي از سناتورهاي امريكايي بي‌شرمانه پيشنهاد داد كه دولت امريكا نسبت به بمباران اتمي ايران اقدام نمايد. دولت امريكا در ساليان گذشته عامل اصلي برقراري تحريم‌‌هاي ظالمانه عليه ملت ايران بوده و دولتمردان اين كشور،‌مرتب ملت ايران را به استفاده از نيروي نظامي تهديد مي‌كنند. بديهي است كه ملت ايران، براي چنين دشمني با شعار «مرگ بر امريكا» آرزوي مرگ و نابودي نمايد.

از آنجا كه در اين ايام گروه‌ها يا اشخاصي با انگيزه‌هاي سياسي و در راستاي مطامع دنيوي خود، به ايجاد ترديد در ضرورت تداوم اين شعار روي آورده‌اند، به اختصار اين شعار از چند منظر بررسي مي‌شود:

الف: شعار «مرگ بر امريكا» از منظر قرآن

برخي از مخالفان شعار «مرگ بر امريكا» براي نگاه خود دليل قرآني آورده و با استدلال به قرآن، مي‌گويند خداوند ما را از سب كردن ديگران منع كرده است. آقاي هاشمي رفسنجاني از جمله كساني است كه با ذكر مطالبي از گذشته مبني بر اينكه زماني شعار «مرگ بر بني‌صدر»، «مرگ بر بازرگان» و «مرگ بر شوروي» شعار داغ مردم بود كه در نماز جمعه خواهش كردم كه نگويند، اعلام مي‌دارد درباره امريكا هم گفته بودم، من ذاتاً با حرف‌هاي تند و فحاشي‌ها مخالفم و آن را مفيد نمي‌دانم. آقاي هاشمي در توجيه اين نگاه خود مي‌گويد:‌مرا يك اصل قرآني به اين روحيه رسانده است. قرآن از زبان خداوند به مسلمانان صدر اسلام كه به بت‌ها فحش مي‌دادند، مي‌گويد: «حق نداريد به بت‌هاي آنان فحش بدهيد. ولا تسب الذين يدعون من دون الله. بت‌ها را سب نكنيد، چون آنها هم متقابلاً به خدا بد مي‌گويند و باعث گمراهي بيشتر آنها مي‌شويد.»

آقاي هاشمي رفسنجاني علاوه بر بيان نگاه خود، مدعي شد كه حضرت امام (ره) نيز موافق حذف شعار «مرگ بر امريكا» بودند. البته اين ادعاي بدون سند ايشان، با واكنش‌هايي تند از سوي مردم مواجه شد. سؤال اين است كه واقعاً طبق نگاه آقاي رفسنجاني، قرآن شعارهايي چون «مرگ بر امريكا» را نمي‌پسندد؟ بسياري معتقدند اساساً بين آنچه قرآن با عنوان «سب» به معني «فحش و ناسزا» نهي كرده، با شعار «مرگ بر...» تفاوت ماهوي وجود دارد. قرآن در بسياري از مواضع «لعن، طرد و نفرين بر دشمنان»‌را نه تنها نفي و منع نكرده، بلكه حق دانسته و از آن به عنوان يك ضرورت ياد مي‌كند. قرآن در مواردي،‌با صراحت فرياد «مرگ» را براي ديگران روا داشته است. در آيات متعددي از قرآن، خداوند خودش كافرين را لعن مي‌كند و از لعنت ملائكه و همه مردم بر آنان نيز خبر مي‌دهد.
 
 

به عنوان نمونه از ميان ده‌ها آيه، مي‌توان به آيه 161 سوره بقره اشاره كرد كه خداوند مي‌فرمايد:«ان‌الذين كفروا و ماتوا و هم كفار اولئك عليهم لعنه الله و الملائكه و الناس اجمعين» (كساني كه كافر شدند و با حال كفر بميرند، لعنت خدا و فرشتگان و همه مردم بر آنهاست.»

قرآن كريم با صراحت «مرگ گفتن» بر مستكبرين را ذكر كرده است. به عنوان نمونه در آيات زير، مي‌خوانيم:

قتل اصحاب الاخدود(سوره بروج آيه 4) (مرگ بر صاحبان- و آدم سوزان- خندق)

قُتل الخراصون (سوره ذاريات آيه 10) (مرگ بر دروغگويان)

فقتل كيف قدرثم قُتل كيف قدر (سوره مدثر آيات 19 و 20) (مرگ بر او باد كه چگونه براي مبارزه با حق نقشه كشيد و باز هم مرگ بر او باد.)

قُتل الانسان ما اكفره (سوره عبس آيه 17) (مرگ بر اين انسان- كافر و منكر قرآن- چه چيز او را ناسپاس گردانيد؟!)

دقت در آيات مذكور نشان مي‌دهد كه خداوند در قرآن براي كساني از كلمه «قُتل» استفاده كرده است. كلمه قُتل در عربي به معني «كشته باد» و «مرگ بر‌» مي‌‌باشد. در چهار آيه‌اي كه خداوند اين كلمه را به كار برده، اگر به تفاسير مراجعه شود، مشخص مي‌گردد كه خداوند براي كساني از كلمه «مرگ» استفاده كرده كه در برابر جبهه حق و مؤمنان ايستاده و دشمني مي‌كنند و به كشتار اهل ايمان مي‌پردازند. اصحاب اخدود كه خداوند براي آنان از كلمه مرگ استفاده كرده، كساني بودند كه با حفر خندق و ايجاد آتش در آن، مؤمنين را به آتش انداخته و مي‌سوزاندند. علامه طباطبايي‌(ره) صاحب تفسير الميزان، در تفسير اين آيه مي‌گويد:«كلمه «اخدود» به معناي شكاف بزرگ زمين است و «اصحاب اخدود» جباران ستمگري بودند كه زمين را مي‌شكافتند و آن را پر از آتش نموده، مؤمنين را به جرم اينكه ايمان دارند در آن مي‌‌انداختند و تا آخرين نفرشان را مي‌سوزاندند. (الميزان جلد 20 ص 416).

امروز دولت امريكا يك دولت استكباري، ظالم، ستمگر و جهانخوار است. جنايات و آدم‌كشي‌هاي دولت امريكا در افغانستان و عراق و ديگر سرزمين‌ها امري آشكار است. ضديت امريكا با مؤمنين و حق‌طلبان و مبارزه آنها با اسلام امر پنهاني نيست. آيا طبق آموزه‌هاي قرآني، نمي‌توان بر چنين دولت استكباري و شيطاني «آرزوي مرگ» نمود؟

ب - شعار «مرگ بر امريكا» از منظر امام خميني (ره)

بعد از سفر دكتر روحاني به نيويورك و انجام مكالمه نابه جاي تلفني با اوباما رئيس‌جمهور امريكا، عده‌اي براي زمينه‌سازي جهت آب نمودن يخ‌هاي رابطه ايران و امريكا، مدعي شدند حضرت امام (ره) نيز موافق حذف شعار «مرگ بر امريكا» بودند! آيا اينچنين است؟ ديدگاه‌ها و مواضع حضرت امام خميني (ره)‌در خصوص امريكا و ضرورت ايستادگي و مقابله با سياست‌هاي شيطاني آن از محكمات است. بررسي مواضع و ديدگاه‌هاي حضرت امام (ره) نسبت به امريكا، نشان مي‌دهد كه ايشان با گذر زمان مواضع قاطع‌تري را در قبال اين نظام سلطه‌گر اتخاذ فرموده‌اند. در زير به مواردي از سخنان حضرت امام‌(ره) كه ايشان با صراحت بر شعار «مرگ بر امريكا» مهر تأييد مي‌زنند، اشاره مي‌گردد:

«‌ حال بايد به آن آخوند مزدور كه فرياد مرگ بر امريكا و اسرائيل و شوروي را خلاف اسلام مي‌داند گفت ‌آيا تأسي به رسول خدا (ص) و متابعت از امر خداوند تعالي خلاف مراسم حج است؟ آيا تو و امثال تو آخوند امريكايي فعل رسول الله (ص) و امر خداوند را تخطئه مي‌كنيد و برائت و نفرين نسبت به دشمنان اسلام و محاربان با مسلمانان و ستمگران بر مسلمين را كفر مي‌دانيد؟» (صحيفه امام – ج 18- ص 92)

بسياري از سران كشورهاي اسلامي به جاي مقابله با اين اعمال وحشيانه و جلوگيري از اين كشتار بي‌رحمانه، به عاملين اين جنايت يعني اسرائيل غاصب، دستمزد داده و او را به رسميت مي‌شناسند و به جاي قطع رابطه با عامل اصلي يعني امريكاي جهانخوار، هر روز روابط خود را با او محكم‌تر و گسترده‌تر مي‌كنند و گذشته از اينكه خود در سكوت مرگباري فرو رفته‌اند، حتي از شنيدن شعار مرگ بر اسرائيل و مرگ بر امريكا واهمه داشته و به شدت از آن جلوگيري مي‌كنند. «فانا لله و انا اليه راجعون. وسيعلم الذين ظلموا اي منقلب ينقلبون» (صحيفه امام – ج 21- ص 285)

«ما شعار سرنگوني رژيم شاه را در عمل نظاره كرده‌ايم، ما شعار آزادي و استقلال را به عمل خود زينت بخشيده‌ايم، ما شعار «مرگ بر امريكا» را در عمل جوانان پرشور و قهرمان و مسلمان در تسخير لانه فساد و جاسوسي امريكا تماشا كرده‌ايم، ما همه شعارهايمان را با عمل محك زده‌ايم.» (صحيفه امام – ج 13- ص 81)

«خط اين بود كه اصلاً امريكا منسي بشود. يك دسته شوروي را طرح مي‌كردند تا امريكا منسي بشود، يك دسته الله اكبر را كنار مي‌گذاشتند، سوت مي‌زدند و كف مي‌زدند آن هم روز عاشورا. خط اين بود كه اين قضيه «مرگ بر امريكا» منسي بشود.(صحيفه امام- ج 21-ص286)

حضرت روح الله نه تنها موافق حذف شعار «مرگ بر امريكا» نبودند، بلكه در پيام تاريخي خود در سال 1366 به حجاج، پس از كشتاري كه توسط عوامل سعودي پيش آمد، تصريح كردند كه ان‌شاءالله روزي از كليساهاي جهان ناقوس «مرگ بر امريكا» را به صدا درآوريم.

ج - شعار «مرگ بر امريكا» از منظر امام خامنه‌اي(مدظله العالي)

مواضع و ديدگاه‌هاي حضرت امام خامنه‌اي در مورد امريكا، هيچ تفاوتي با مواضع حضرت امام (ره) ندارد. معظم له به مناسبت‌هاي مختلف با همان ادبيات صريح و قاطع حضرت امام (ره) در برابر امريكاي جنايتكار موضع‌گيري كرده و نسبت به خطرات غفلت از حيله‌ها و نيرنگ‌هاي امريكا هشدار داده‌اند. رهبر معظم انقلاب اسلامي در خصوص شعار «مرگ بر امريكا» مي‌فرمايند:«كسي مرگ بر امريكا را به ملت ايران ياد نداد، مرگ بر امريكا از اعماق جان يكايك مردم برآمد.» در زير به مواردي از سخنان امام خامنه‌اي در خصوص شعار «مرگ بر امريكا» اشاره مي‌شود:

«ملت و دولت ايران شجاعانه و بدون هيچ‌گونه هراس، احساسات خود را بر ضد امريكا بيان مي‌كند و شعار «مرگ بر امريكا» را از شعارهاي اصلي خود قرار داده است.» «ايني كه شما مي‌بينيد امروز در خيلي از كشورها صداي مرگ بر امريكا بلند مي‌شود، اين چيز جديدي است؛ اين مخلوق حركت ملت ايران است.» «هرجا اين رئيس‌جمهور نگون بخت امريكا سفر مي‌كند، شما ببينيد مردم چه تظاهراتي عليه او مي‌كنند؛ پرچمشان را آتش مي‌‌زنند؛ «مرگ بر امريكا» مي‌گويند آدمك او را درست مي‌كنند و آتش مي‌زنند.»

د- شعار «مرگ بر امريكا» ازمنظر مردم

«مرگ بر امريكا» از جمله شعارهايي است كه مردم ايران بدون داشتن هيچ‌نوع ترديدي در مورد درستي آن، در جريان مبارزات برضد طاغوت عليه امريكا سر داده و اين شعار طي 34 سال گذشته در تمامي مناسبت‌هاي اسلامي، انقلابي و ملي، شعار رايج مردم ايران بوده است. اگر بخواهيم اين شعار را از منظر مردم ايران بررسي كنيم، كفايت مي‌كند كه شعارهاي مردم پس از اقامه هر نماز جماعت را مورد توجه قرار دهيم. شعار «مرگ بر امريكا» اكنون بخشي از تعقيبات نمازهاي جماعت‌ مردم ايران به حساب مي‌آيد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار