کد خبر: 618878
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۴
قائم مقام وزیر نیرو:
قائم مقام وزیر نیرو با بیان این‌که ساماندهی اقتصاد برق فقط با بهبود درآمد و واقعی شدن نرخ‌ها انجام نمی‌شود، گفت:‌اقتصاد برق تعادل بین هزینه،‌ درآمد و سرمایه‌گذاری است و باید روی کاهش هزینه‌ها به طور جدی و براساس استانداردها کار شود. لذا باید از ابتدای طراحی، هزینه اقتصادی کار لحاظ شود.

ستار محمودی در بیست و هشتمین کنفرانس بین المللی برق که صبح امروز آغاز شد گفت: صنعت برق کشور به لحاظ اجرای اصل 44 قانون اساسی و خصوصی سازی تاکنون حدود 33 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی را در دستور کار قرار داده است که در چهار دسته مختلف شامل نیروگاه‌های BOO، نیروگاه‌های BOT، نیروگاه‌هایی که از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار شده و نیروگاه‌هایی که برای رد دیون دولت واگذار شده اند، تقسیم می‌شوند.


وی افزود: بابت نیروگاه‌های رد دیون دولت پولی به صنعت برق پرداخت نشده است و علاوه بر آن صنعت برق باید سالانه سه هزار میلیارد تومان بابت خرید انرژی ازاین نیروگاه‌ها پرداخت کند.


قائم مقام وزیر نیرو با اشاره به مشارکت بخش خصوصی در تولید برق گفت: در حال حاضر نزدیک به 50 درصد از کل برق کشور توسط نیروگاه های خصوصی تامین می‌شود و وزارت نیرو از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در صنعت برق به شدت استقبال خواهد کرد.


محمودی با بیان این‌که وزارت نیرو از طرح‌های تحقیقاتی و نوآوری‌هایی که جنبه کاربردی در صنعت برق داشته باشد و بتواند موجب افزایش بهره وری، کاهش هزینه‌ها و در نهایت ارائه خدمات مطلوب به مردم شود حمایت خواهد کرد، گفت: بی تردید صنعت برق امروز به عنوان یک صنعت زیربنایی نقشی تاثیرگذار در ایجاد زیرساخت‌های توسعه کشور دارد.


وی تصریح کرد: با توجه به نقش صنعت برق رویکرد دولت و نهادهای قانونگذاری به صنعت برق، رویکردی ویژه است که به ما این فرصت را می دهد تا با درک درست از نقش مهم انرژی برق در فرآیند توسعه کشور و با تلاش مضاعف برای پاسخگویی به نیازهای جامعه گام برداریم.


قائم مقام وزیر نیرو با تاکید بر این‌که صنعت برق در حال حاضر با مشکلات عدیده‌ای مواجه است گفت: با این وجود تردید ندارم با عنایت الهی، تعامل بین نهادها و دستگاه‌های ذیربط و تلاش و همیت بالای مدیران و کارکنان دست اندرکار، این دوران سخت را با موفقیت طی خواهیم کرد.


شرایط ریاضتی برق نگران‌کننده است


محمودی با تاکید بر این‌که کمبود شدید منابع مالی و وجود بدهی‌های هنگفت، عدم تناسب بین هزینه تمام شده و تولید برق و قیمت فروش آن، نوسانات نرخ ارز و افزایش قیمت کالا و خدمات، نرخ بالا و بی رویه رشد مصرف برق و موضوع یارانه‌های برق از جمله مشکلاتی است که امروز صنعت برق ایران با آن دست به گریبان است گفت: همکاران ما در شرایط بسیار سختی با از خودگذشتگی و ایثار این صنعت را تاکنون سرپا نگه داشته‌اند و بی شک تداوم این شرایط سخت و ریاضتی برای صنعت زیربنایی نگران‌کننده است.


وی ادامه داد: با روی کار آمدن دولت یازدهم و فضای مناسبی که در کشور برای حل مشکلات وجود دارد چشم انداز امیدوارکننده‌ای برای برون رفت از این معضلات به وجود آمده‌ است؛ به رغم مشکلات ذکر شده، توسعه عملکرد بازار برق و حضور در بورس انرژی، کاهش سالانه یک درصد تلفات برق، افزایش سالانه یک درصد راندمان تولید و دستیابی به راندمان 41 درصدی در کل نیروگاه‌ها، اجرای شبکه هوشمند اندازه گیری برای تمامی مشترکان، برق‌دار کردن روستاهای بالای 10 خانوار، کاهش هزینه‌ها و برقراری و تقویت ارتباط الکتریکی بین ایران و کشورهای همسایه و منطقه از جمله برنامه‌هایی است که در وزارت نیرو دنبال می‌شود.


قائم مقام وزیر نیرو با تاکید بر این‌که در سال های اخیر صنعت برق در جهان شاهد تحولات اساسی در زمینه‌های مختلف از جمله توسعه علمی، ارتقا و استفاده از فن‌آوری‌های نوین در ساخت و بهره برداری، شکست انحصارها و ساختارهای یکپارچه بوده است گفت: از دیگر تحولات اساسی می‌توان به آزادسازی و خصوصی سازی در بخش تولید و توزیع برق و رشد بازارهای ملی و منطقه‌ای اشاره کرد؛ کشور ما نیز دراین مسیر و با استفاده از سند چشم انداز نظام و در راستای اجرای برنامه پنجم همچنین برای اجرای برنامه پنجم و اصل 44 قانون اساسی به مرحله نوینی در صنعت برق گام نهاده است.


محمودی با اشاره به این که در سال جاری ماموریت‌ها، اهداف، وظایف و برنامه‌های بخش برق و انرژی کشور با انرژی مضاعف و روحیه جهادی و در تمامی سطوح در دست پیگیری است، گفت: خلاقیت، هوشمندی، چابکی و سخت کوشی چهار ویژگی مورد نیاز برای حماسه اقتصادی در صنعت برق است و سعی وزارت نیرو بر آن است که این چهار ویژگی را در مسیر حماسه اقتصادی صنعت برق به کار گیرد.


وی افزود: با توجه به چشم انداز بخش برق و انرژی، یکی از دغدغه‌های مهم وزارت نیرو تامین امنیت عرضه برق با کیفیت و حفظ و صیانت از منابع انرژی فسیلی کشور از طریق کاهش تلفات و تنوع بخشی منابع تولیدی برق است که در این راستا افزون بر توجه ویژه به توسعه فن‌آوری‌های تولید پراکنده، تولید همزمان برق و حرارت و تولید برق از منابع انرژی‌های تجدیدپذیر، فعالیت‌های گسترده‌ای انجام شده است.


قائم مقام وزیر نیرو با اشاره به برداشتن گام‌های خوب در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر نیز گفت: در حال حاضر 2100 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده است. بخش توزیع برق نیز در قیاس با بخش تولید و انتقال در گذشته کمتر مورد توجه بود که علت آن نیاز کشور به ایجاد ظرفیت‌های جدید تولید برق و تجهیزات انتقال بویژه در سال‌های پس از جنگ تحمیلی بود.


محمودی تصریح کرد: در سال‌های گذشته عمده رویکرد وزارت نیرو در بخش برق معطوف به برنامه ریزی و سرمایه‌گذاری در بخش تولید، انتقال و ظرفیت سازی جدید تولید برق برای پاسخگویی به نیاز بخش‌های مختلف از جمله صنعت، خانگی و تجاری بوده است.


توزیع، حلقه اتصال صنعت برق با مردم و مبنای قضاوت است


وی با اشاره به این که رویکرد مذکور در جامعه دانشگاهی و مراکز پژوهشی هم محسوس بوده گفت: مراکز تولید علم به بخش توزیع توجه کمتری داشته‌اند در صورتی که بخش توزیع حلقه اتصال صنعت برق با مردم است و کیفیت خدمات و تامین برق مبنایی برای قضاوت مردم نسبت به عملکرد وزارت نیرو و صنعت برق است.لذا در شرایط حاضر وزارت نیرو مصمم است به توزیع توجه ویژه‌ای داشته باشد.


قائم مقام وزیر نیرو با اشاره به کارساز بودن نقش دانشگاهیان، پژوهشگران و متخصصان در مسیر مذکور گفت: انتظار می رود مراکز علمی و پژوهشی با تلاش بیشتر کمبودهای گذشته را جبران کرده و با توجه به فضای آینده کاری بخش توزیع، مطالعات و تحقیقات خود را با نگاه به آینده به این بخش معطوف دارند.


محمودی ادامه داد: تقویت بنیه علمی و دانش فنی، برخورداری از دانش روز مدیریتی ، آشنایی مهندسان و کارشناسان فنی با تحولات روز دنیا به ویژه در بخش طراحی شبکه و استفاده از فن‌آوری‌های هوشمند و نوین از امور مهمی است که در توزیع برق باید با جدیت به آن پرداخته شود.


شبکه برق ایران قوی‌ترین در خاورمیانه است


وی با تاکید بر این‌که ایران تنها سازنده واحدهای نیروگاهی در خاورمیانه است گفت: تمامی نیروگاه‌های کشور از 20 سال پیش در کشور ساخته می‌شود. با توجه به جایگاه کشورمان به عنوان محور تبادل انرژی الکتریکی در منطقه باید گفت شبکه برق کشور بزرگترین و قوی‌ترین شبکه برق درخاورمیانه محسوب می‌شود و متخصص‌ترین نیروی انسانی منطقه را دراختیار دارد.


قائم مقام وزیر نیرو تصریح کرد: ارتباط الکتریکی شبکه برق کشور با تمامی کشورهای همسایه در مرز خاکی برقرار است و ایران محوریت تبادل انرژی برق در منطقه را بر عهده داردکه این موضوع ازشاخص‌های بالای کیفی صنعت برق کشور حکایت می‌کند.


محمودی با تاکید بر این‌که وضعیت شبکه برق کشور در زمینه کنترل و هدایت شبکه ، در رده‌ جهانی است گفت: صنعت برق براس گسترش ارتباط الکتریکی با کشورهای حاشیه خلیج فارس، از طریق کابل دریایی و اتصال به شبکه برق اروپا، از طریق کشورهای شمالی همچون ارمنستان، آذربایجان و روسیه تلاش می‌کند.


وی افزود: میزان صادرات برق کشور سالانه حدود هشت میلیارد کیلووات ساعت و برابر دو تا سه درصد برق تولیدی کشور است.


قائم مقام وزیر نیرو با اشاره به شاخص‌های صنعت برق نیز گفت: در حال حاضر مجموعه قدرت نصب شده نیروگاهی کشور از مرز 70 هزار مگاوات فراتر رفته است. ایران از نظر ظرفیت نامی نیروگاهی رتبه چهاردهم ظرفیت نصب شده نیروگاهی دنیا را دارا است.همچنین ما در زمینه راندمان نیروگاه‌ها و ظرفیت تبادل انرژی برق در رتبه نخست کشورهای منطقه قرار داریم.


محمودی با اشاره به این‌که در سال گذشته راندمان تولید نیروگاه ها به حدود 37.2 درصد افزایش یافت، گفت: تلفات شبکه برق نیز به حدود 15 درصد تقلیل پیدا کرد. همچنین تعداد مشترکان در سال 91 از 28 هزار و 751 مشترک فراتر رفت و پیش بینی می‌شود در پایان سال جاری نزدیک به 30 میلیون مشترک داشته باشیم.


وی با اشاره به رشد 27 درصدی صادرات نیز گفت: صنعت برق توانسته است با نوآوری، خلاقیت و استفاده از روش‌های مهندسی از جمله بهینه سازی پست‌ها و کابل‌های فوق توزیع، جایگزینی کابل‌های خودنگهدار به جای شبکه‌های هوایی موجود، ارتقا بخشی توربین‌های گازی، برق دار کردن حدود 13 هزار حلقه چاه کشاورزی و کاهش مصرف سوخت صرفه جویی قابل توجهی داشته باشد.


قائم مقام وزیر نیرو با اشاره به این که از آغاز سال 91 تا پایان شش ماهه اول با برق رسانی به 525 روستای بالای 10 خانوار جمعا حدود 8000 خانوار روستایی از نعمت برق بهره مند شده اند گفت: گذر از حدود 46 هزار مگاوات پیک در تابستان امسال بدون محدودیت از دستاوردهای صنعت برق در سال جاری بوده که با همت و تلاش مدیران و کارشناسان صنعت برق حاصل شده است.


محمودی با اشاره به این که برگزاری گردهمایی علمی مختلف در زمینه صنعت برق دلیل بارزی بر این ادعا است که محققان ایرانی از بنیه علمی و انگیزه لازم برای پژوهش و دستیابی به افق‌های جدید دراین عرصه برخوردار هستند گفت: این ظرفیت و توانمندی در حال حاضر از مرزهای کشور فرارتر رفته به طوری که طی سال‌های اخیر پژوهشگران ایرانی اعم از بخش صنعت و دانشگاه موفقیت‌های چشمگیری در مجامع معتبر جهانی صنعت برق کسب کرده و توانسته‌اند در عرصه علم و نوآوری گوی سبقت را از سایر کشورهای پیشگام در صنعت برق بربایند.


وی با اشاره به موفقیت‌های صنعت برق و کسب رتبه اول پژوهشگران ایرانی طی دو سال متمادی اخیر ا زجمله در اجلاس بین المللی استکهلم در سال 2013 گفت: امیدوارم این گردهمایی منجر به درک عمیق‌تری از ضرورت همکاری، تعاون و تعامل در امر تحقیق و پژوهش بین تمامی محققان برای حل مشکلات مشترک شود.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار