کد خبر: 618213
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۵
عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و عضو تیم مذاکرات هسته ای ایران از ارائه یک طرح پیشنهادی جدید به یوکیو آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داد.
عراقچی که روز دوشنبه برای دیدار و گفت و گو با آمانو به وین سفر کرده بود، قبل از آغاز دور جدید مذاکرات ایران و آژانس با مدیرکل این نهاد بین المللی دیدار و طرح جدید ایران را برای حل و فصل مسائل فی مابین ارایه کرد.

معاون وزیر خارجه ایران پس از این دیدار در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در وین از ارایه یک طرح جدید به آمانو خبر داد.

عراقچی در خصوص جزئیات این طرح گفت: ایران آمادگی خود را برای پاسخ به تمام سئوالات و ابهام های آژانس در یک دوره کوتاه اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه طبق این طرح، جمهوری اسلامی ایران علاقه مند است همکاری های خود با آ‍‍‍ژانس را وسعت بخشد، گفت: قرار شد که تیم های مذاکراتی ایران و آژانس پس از گفت وگوهای من و آقای آمانو، بر اساس این پیشنهاد جدید، چارچوبهای جدیدی را برای همکاری ترسیم کنند.

ساعتی بعد از مذاکرات عراقچی و آمانو، تیم های مذاکراتی ایران و آژانس برای عملیاتی کردن این طرح پیشنهادی جدید وارد گفت و گو شدند.

یک منبع نزدیک به مذاکرات، این گفت و گوها را متفاوت با مذاکرات گذشته ایران و آژانس دانست و خاطرنشان کرد که طرفین با رویکرد جدید و رو به جلو وارد مذاکرات شده اند.

وی با اشاره به این که مذاکرات ایران و آژانس طی دو سال گذشته برای دستیابی به یک ˈ رویکرد ساختاریˈ نتیجه ای نداشت و به بن بست رسیده بود، خاطرنشان کرد که طرح جدید ایران در حقیقت برای بیرون آمدن از این بن بست است.

تیم های مذاکراتی ایران و آژانس شامگاه دوشنبه پس از حدود سه ساعت مذاکره جدی، ادامه بررسی طرح ایران را به صبح سه شنبه موکول کردند.

ایران در حالی در مذاکرات روز دوشنبه طرح جدیدی را برای حل و فصل مسائل فیمابین، روی میز آژانس گذاشته است که دو هفته پیش نیز با طرحی جدید وارد مذاکرات ژنو شد.

ˈمحمد جواد ظریفˈ وزیر خارجه و رییس تیم مذاکرات هسته ای ایران در مذاکرات ژنو پیشنهاد جدید ایران با عنوان ˈپایانی بریک بحران غیر ضروری ؛ آغازی برای افق های جدیدˈ را روی میز گذاشت.

طرح جدید ایران در مذاکرات ژنو با استقبال گروه 1+5 مواجه شد و طرفین با یک رویکرد جدید، حرکت در مسیر توافق بر سر یک ˈنقشه راهˈ را آغاز کردند و در همین راستا قرار است که یک روز پس از مذاکرات ایران و آژانس، کارشناسان ایران و گروه 1+5 در وین وارد جزئیات شوند و نتیجه مذاکرات خود را به نشست آتی ژنو ارایه کنند.

معاون وزیر خارجه ایران با اشاره به رویکرد جدید ایران و گروه 1+5 برای ورود به مذاکرات جدی و واقعی در ژنو، اظهار امیدواری کرده است که ایران و آژانس نیز با یک رویکرد جدید و همراه با حسن نیت، در مدت زمان کوتاهی به حل و فصل ابهامات باقیمانده از گذشته پرداخته و بیش از پیش بر همکاری های آتی برای مقابله با اشاعه هسته ای و تضمین جهانی عاری از سلاح های هسته یی متمرکز شوند.

عراقچی مذاکراتش با مدیرکل آژانس را بسیار مثبت و سازنده توصیف کرد و گفت که در این مذاکرات در خصوص رویکرد جدید ایران توضیحات مفصلی داده است.

دیپلمات ها در وین با اشاره به فضای مثبت مذاکرات ایران و آژانس، دیدار عراقچی با آمانو را یک نقطه عطف توصیف کرده و امیدوارند که طرفین با توجه به طرح پیشنهادی ایران، به یک توافق دست یابند.
منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار