کد خبر: 616859
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۰۰:۵۷
شنيده‌ها حكايت از احتمال رياست محمد آفريده بر انجمن سينماي جوان دارد
سومين ماه از آغاز به كار دولت يازدهم در حالي سپري مي‌شود كه هنوز هم خبرهاي توديع و معارفه برخي از مديران ارشد و مياني كشور در حوزه‌هاي مختلف به گوش مي‌رسد.
مصطفي شاه كرمي

سومين ماه از آغاز به كار دولت يازدهم در حالي سپري مي‌شود كه هنوز هم خبرهاي توديع و معارفه برخي از مديران ارشد و مياني كشور در حوزه‌هاي مختلف به گوش مي‌رسد.

جابه‌جايي افراد و مديران در وزارت ارشاد اسلامي و معاونت‌هاي تابعه‌اش بنابر جايگاه حقيقي و واقعي نقش فرهنگ در جوامع بشري، جزو مهم‌ترين اتفاقات محسوب مي‌گردد. پس از تكيه زدن حجت‌الله ايوبي بر رياست سازمان سينمايي حدس و گمانه زني درباره مديران آتي و احتمالي اين سازمان شدت زيادي گرفت. در ميان افراد محختلفي كه از آنها براي تصدي و احراز پست و مناصب مديريتي نام برده مي‌شود «محمد آفريده» حاشيه‌سازترين گزينه است كه احتمال رياست او بر انجمن سينماي جوان در حال قوت گرفتن است.

رئيس سازمان سينمايي كه حساسيت‌هاي رسانه‌هاي انقلابي را درباره سازمان متبوعش و خروجي آن مي‌بيند در نشست خبري‌اش عنوان مي‌كند: « ما در معاونت[سازمان] سينمايي چند پست محدود و مهم داريم كه به زودي اعلام خواهيم كرديم و همه شما را از نگراني در خواهيم آورد!» اما صحبت درباره به كار گرفتن شدن محمد آفريده چيزي نيست كه جناب ايوبي بتواند از جامعه رسانه‌اي و فرهنگي دغدغه‌مند كشور نسبت به آن رفع نگراني كند. محمد آفريده از سال 62 تا 88 مسئوليت‌هاي اجرايي متفاوتي همچون كارشناس فرهنگي سينما در بنياد سينمايي فارابي، مسئول تأمين فيلم و سريال اداره كل تأمين برنامه خارجي سيما، مدير توليد و مديرعامل انجمن سينماي جوان ايران و مديرعامل مركز گسترش سينماي مستند و تجربي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را برعهده داشته است. در سال‌هايي كه وي در مركز گسترش سينماي مستند و تجربي مدير عامل بود، مستند‌سازان و فيلمسازان كار اولي متعددي به جشنواره‌ها معرفي شدند.

آفريده چه در سال‌هاي گذشته و چه در ايامي كه به سيما فيلم رفته بود همين روند تربيت نيرو را با توجه به مؤلفه‌هاي خاصي ادامه داد. اين شيوه مربي و متربي ادامه داشت تا اينكه تشت رسوايي آقاي مربي از بالاي پشت بام فيلم «يك خانواده محترم» با كارگرداني مسعود بخشي و تهيه‌‌كنندگي محمدآفريده به زير افتاد.

در اين فيلم كه به نام دفاع مقدس و خرمشهر و به كام افرادي مثل مسعود بخشي شد كه به نوعي يكي از همان دست‌پروردگان مكتب آقاي آفريده محسوب مي‌باشد. مسعود بخشي پيش از كارگرداني چنين وهن غير قابل انكاري به نظام و ارزش‌هاي آن، با مستندي به اسم «تهران انار ندارد» كه آن هم ملغمه‌اي از انواع توهين و هتك حرمت نسبت به مقدسات نظام و مردم كشورمان بود، و به لطف حمايت‌هاي آقاي مربي به شهرت رسيده بود.

فيلم «يك خانواده محترم» آنقدر موهن و گستاخانه بود كه وزارت ارشاد و مشخصاً سازمان سينمايي از عوامل آن شكايت كردند. سازمان سينمايي صبح روز سه‌شنبه 21 آذرماه سال گذشته از «محمد آفريده» تهيه‌كننده و «مسعود بخشي» كارگردان فيلم سينمايي «يك خانواده‌ محترم» به دليل تخلف از قانون مجازات از كساني كه در امور سمعي و بصري فعاليت غيرمجاز دارند، شكايت كرده بود.

سازمان سينمايي معتقد است «يك خانواده محترم» بدون پروانه ساخت و نمايش و بدون اطلاع وزارت ارشاد ساخته شده و در جشنواره‌ها به نمايش درآمده است، در حالي كه هر فيلمي كه در حد نسخه 35 ميليمتري است و قصد اكران عمومي دارد بايد از وزارت ارشاد مجوز بگيرد. اين فيلم شباهتي به تله‌فيلم‌هايي ندارد كه صدا‌و‌سيما بدون نياز به مجوز مي‌سازد. هر چند بعد از گذشت يكسال هنوز از سرنوشت اين شكايت خبري منتشر نشده است اما زمزمه‌هاي احراز پست رياست انجمن سينماي جوان باعث شده است كه چندين نفر از سينماگران با انتشار نامه‌اي خطاب به آقاي ايوبي حمايت همه جانبه خودشان را از اين مدير خلاق اعلام كنند. طرفه اينكه اغلب افراد كساني هستند كه در مركز گسترش سينماي مستند و تجربي و تحت مديريت آقاي آفريده آموزش و تعليم ديده بودند و امروز با اين كارشان به نوعي درصدد جبران الطاف گذشته وي برآمده‌اند.

شايد بر اساس روند ظاهري فعاليت در حوزه تربيت نيرو و ظاهر سبك مديريتي آفريده بود كه ايوبي را مجبور كرد بگويد: «اگر مدير دست پاكي در همين انقلاب پا گرفته و بدون دست درازي به بيت المال پيشرفت كرده و در اين ميان فيلم بدي هم ساخته نبايد آنها را حذف كنيم. ‌اگرچه در مورد مديريت اين دو نفر هنوز تصميمي گرفته نشده اما بنابر فرمايش رهبر انقلاب مبني بر جذب حداكثري در معاونت سينمايي اعتقاد داريم كه اگر مديري فيلمي خلاف با جمهوري اسلامي بسازد آيا نبايد از او استفاده كرد؟! ‌بنده به عنوان يك مدير كوچك فرهنگي عرض مي‌كنم كه ما مدير فاضلي كه ارزش‌هاي انقلاب را بفهمد، خيلي كم داريم. ما كشور نوپايي هستيم كه در جريان اين 40 سال همه بچه‌هاي جنگ و جبهه اكنون مدير شدند و اين دولت برايشان هزينه كرده است. به همين دليل به راحتي نمي‌توانيم آنها را كنار بگذاريم. » متأسفانه با اين اظهارات جناب ايوبي معلوم مي‌شود كه ايشان يا از نوع نگاه و رويكرد تربيت‌شدگان مكتب آقاي آفريده اطلاعي ندارند يا اينكه دوست ندارند كه اطلاع داشته باشند. چه اينكه ردپاي اين مدير انقلابي (البته به زعم آقاي ايوبي) در چندين فيلم و مستندي كه مخالفتشان با ارزش‌هاي نظام و انقلاب اظهر من الشمس است، ديده مي‌شود. بنابراين بر خلاف نظر آقاي ايوبي اين مدير انقلابي نه تنها يكبار بلكه چندين و چند مرتبه به عنوان حامي معنوي آثار ضد نظام فعاليت داشته است و فقط در فيلم«يك خانواده محترم» است كه اسم ايشان مشخصاً به عنوان تهيه‌كننده درج گرديده است.

حال بايد توجه داشت انجمن سينماي جوان كه بنابر اقوال احتمال رياست آفريده بر آن ممكن است يكي از كليدي‌ترين و به نوعي مركزي براي تربيت فيلمسازان جوان كشور به حساب مي‌آيد؛ فيلمسازاني كه قرار است در آينده نزديك به سطوح بالاتر و حرفه‌اي‌تر فيلمسازي برسند و به نوعي سكاندار توليد فيلم در كشورمان باشند. به نظر مي‌رسد بر اساس منطق و عقل گماردن كسي مثل آفريده در اين جايگاه مهم نه به صلاح سازمان سينمايي باشد و نه شخص آقاي ايوبي.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار