کد خبر: 616521
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۶
نشست افتتاحیه مذاکرات ایران و 1+5 با حضورمحمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد.
مهر: نشست افتتاحیه مذاکرات ایران و 1+5 دقایقی پیش با حضور کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان در مقر سازمان ملل در ژنو  آغاز شد.

تیم مذاکره کننده ایرانی که دقایقی پیش برای آغاز نشست ایران و 5+1 وارد مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو شدند در محل در نظر گرفته شده برای هیأت ایرانی در حال رایزنی های پایانی پیش ازآغاز نشست هستند.

بر اساس این گزارش قرار است ظریف در این نشست طرح پیشنهادی ایران به 1+5 را به صورت مکتوب ارائه دهد.

مذاکرات رسمی ایران و 1+5 پس از پایان نشست افتتاحیه بدون حضور وزیر امور خارجه ادامه خواهد داشت.

ریاست تیم ایرانی در مذاکرات فنی را سید عباس عراقچی ، معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه به عهده دارد.

اعضای هیات ایرانی در این دور از مذاکرات محمد جواد ظریف، عباس عراقچی، مجید تخت روانچی، حمید بعیدی نژاد و محمد امیری و داوود محمدی نیا هستند.

محمد جواد ظریف در بدو ورود به ژنو در جمع خبرنگاران درباره طرح پیشنهادی ایران و این دور از مذاکرات گفت: مذاکراتی که با دیدار بنده و خانم اشتون شروع می شود و فردا با جلسه افتتاحیه و جلسه بین کارشناسان و معاونین ادامه خواهد داشت مرحله جدید و اولین دور گفتگوهای ایران و 1+5 بعد از اجلاس وزرا در نیویورک است. این اولین آزمایش خواهد بود که میزان جدیت فضای 1+5 را بسنجیم چون جلسه اول در سطح وزرا برگزار شد و اعلام اراده سیاسی بود.

وی ادامه داد: من اعتقاد دارم مشکلی وجود ندارد و برنامه هسته ای ایران  کاملا صلح آمیز است و نیاز است با یک برخورد متوازن و متعادل موانعی را که در این چند سال ایجاد شده از میان برداریم و به سمت اجرای حقوق هسته ای ایران ضمن ایجاد اطمینان در سطح بین الملل از صلح آمیز بودن کامل پیش رویم.

ظریف گفت: معتقدم ظرف یک سال ما می توانیم موضوع هسته ای ایران را به یک موضوع عادی در آژانس بین المللی انرژی اتمی تبدیل کنیم البته این به شرطی است که حسن نیت در طرف مقابل وجود داشته باشد.

عباس عراقچی ، معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه نیز در آستانه مذاکرات در گفتگویی با خبرنگار مهر درباره طرح پیشنهادی ایران تاکید کرد: طرح ما کاملا منطقی، عادلانه و عملیاتی است و اگر طرف مقابل حسن نیت داشته باشد که مدعی است که دارد باید این طرح را قبول کند و باید در این چارچوب اجازه حرکت و شروع مذاکرات را بدهد البته ما نسبت به حسن نیت آنها تردید داریم و این آزمونی است در مقابل گروه 1+5 خواهد بود که آیا آنها در مقابل طرحی کاملا منطقی وعملیاتی است و چارچوب مشخصی دارد بازهم مقاومت خواهند کرد.


«وندي شرمن» نماينده آمريكا، «سرگئي ريابكوف» نماينده روسيه، «ژاك اوديبر» نماينده فرانسه، «وانگ مين» نماینده چین، «هانس ديتر لوكاس» نماينده آلمان و «سايمون گس» نماينده انگليس در اين مذاكرات حضور دارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار