کد خبر: 616483
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۵
زهرا چيذري

نهمين روز ذيحجه كه مي‌رسد دل‌هامان بي‌قرار مي‌شود، بي‌قرار دعوتي كه مشتاق ديدن ما در آستان بندگي است. انگار خدا چشم انتظار است تا ببيند ما چگونه عشقمان را نثار بي‌نيازي‌اش مي‌كنيم كه او هر چند بي‌نياز، ما اقيانوس بي‌انتهاي نيازيم و محتاج نگاهي كه ما را نوازش كند. كافي است اما گوش‌هايمان را از روزمرگي‌ها و هياهوي زندگي در دنياي بوق و ماشين شست‌وشو دهيم؛‌صداي خدا در همه جا پيچيده است كه مي‌گويد «‌يا عبادي الذين اسرفو علي انفسهم لا تقنطو من رحمه‌الله ان‌الله يغفر الذنوب جميعا.»

زمان زمان لبيك است‌؛ آن هم در حال و هوايي كه جمله ذرات عالم لبيك گويان، ‌سر به آستانش مي‌سايند و در صحراي عرفات، ‌در سرزمين مشعر و منا همنوا با سرور آزادگان حسين (ع) دعاي عرفه را زمزمه مي‌كنند. انگار شن‌هاي تفتيده صحراي عرفات هم فرياد العطش سر داده‌اند و مي‌خواهند از چشمه معرفت حسين (ع) بنوشند تا حسيني باشند و كربلايي. انگار همه چيز مهياست تا تو ابراهيم‌وار بت «من» را بشكني و نفست را به قربانگاه بري. همه يك رنگند، سپيد سپيد، ‌رنگ بي‌رنگي و دل بريدن از رنگ‌ها جز يك رنگ؛‌ رنگ خدا. طواف كعبه دل اگرچه مقصود است اما طواف خانه كعبه نمادي است از وصال به معبود و معشوق. ديگر «مني» وجود ندارد. سراپايمان مي‌شود خدا و مي‌توانيم همچون منصور فرياد «انا الحق» سر دهيم و به قربانگاه بردن نفسمان را جشن بگيريم؛ ‌عيد قربان را.

دعاي عرفه اما انگار رموز عشق بازي با معبود را يادت مي‌دهد. همنوايي با سالار شهيدان اما چه حال و هوايي دارد؛‌حسيني كه عيد قربانش در منا و مشعر نبود و نه يك اسماعيل كه 72 اسماعيل را در دهم محرم به قربانگاه حق تقديم كرد. شايد از همين روست كه عاشقان و دلدادگان حسيني تمام هم و غمشان اين است تا روز عرفه را در كربلا باشند. امسال هم كم نيستند زائراني كه روانه حرم سلطان عشق شده‌اند و در كربلا با حسين همنوا مي‌شوند. در روز عرفه و عيد قربان نيز افضل اعمال پس از غسل، ‌زيارت سرور و سالار شهيدان امام حسين(ع) است. اگر كسى توفيق يابد كه در اين روز زير قبه مقدس آن حضرت باشد، ثوابش كمتر از كسى كه در عرفات وقوف دارد، نيست بلكه ثواب آنها كه در كربلا هستند از آنها كه در عرفات هستند، بالاتر است. اما كساني كه امكان مشرف شدن ندارند مي‌توانند از دور زيارت امام حسين(ع) را بخوانند.

بر اساس روايات روز نهم ذيحجه از اعياد عظيمه است اگرچه به اسم عيد ناميده نشده است، اين روز، روزى است كه حق تعالى بندگان خويش را به عبادت و طاعت خود فرا خوانده و سفره‌هاي جود و احسان خود را برايشان گسترانيده و شيطان در اين روز خوار و حقيرتر، رانده‎تر و خشمناك‎ترين اوقات را خواهد داشت. در ايران هم حرم مطهر رضوي و بقاع متبركه امام‌زادگان محل بالا رفتن دست‌هايي است كه به حرمت حسين به آسمان مي‌رسند. به گفته معاون فرهنگي- اجتماعي سازمان اوقاف و امور خيريه، مراسم پرفيض دعاي عرفه عصر امروز در بيش از 2‌هزار بقعه متبركه و امامزاده كشور برگزار مي‌شود. علاوه بر اين ساعت پاياني ممنوعيت تردد در محدوده زوج و فرد در تهران امروز به ساعت 13 كاهش مي‌يابد و شهروندان مي‌توانند از ساعت 13 به بعد جهت شركت در مراسم دعاي عرفه وارد محدوده زوج و فرد شوند. فرصت استجابت و قبول توبه مهياست، ‌اگر عرفه را درك كنيم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار