کد خبر: 615841
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۶
در گفت‌وگوي «جوان» با مسئول بسيج سازندگي سپاه سيدالشهدا(ع)‌ مطرح شد
اكنون همياري بسيج به دولت در عرصه‌هاي گوناگون اقتصادي كه ذيل بحث اقتصاد مقاومتي تعريف شده، به آن درجه از پيشرفت و بالندگي دست يافته كه تقريباً هر روز و در گستره‌اي به نام ايران اسلامي شاهد به ثمر رسيدن بخشي از فعاليت‌هاي اقتصادي بسيج باشيم.
عليرضا محمدي | اما از آنجايي كه سازمان بسيج سازندگي بخش عمده‌اي از مأموريت‌هاي اقتصادي بسيج را برعهده گرفته، ‌هر از گاهي در صفحه شجره طيبه نگاهي به گوشه‌هايي از اقدامات اين سازمان مي‌اندازيم. در اين شماره نيز به سراغ محمد رضا ربيعي مسئول بسيج سازندگي سپاه سيدالشهدا(ع) استان تهران رفتيم تا در همكلامي با وي از چند و چون فعاليت‌هايشان در سطح استان تهران آگاه شويم. نكته جالب در صحبت‌هاي ربيعي، كمك بسيج سازندگي سپاه سيدالشهدا(ع) در امر پيشگيري از اعتياد و ترك معتادان در كنار ساير فعاليت‌هايشان است كه در ذيل اين گفت‌وگو به اين موضوع نيز پرداختيم.

گويا اكنون بسيج سازندگي بيشترين حجم فعاليت‌هايش را روي اقتصاد مقاومتي متمركز ساخته است، ضمن توضيحي در اين خصوص بفرماييد كه اهداف عمده پيش روي شما چيست؟

از مهرماه سال قبل كه بحث اقتصاد مقاومتي به ما ابلاغ شد، به تمامي نواحي و مناطق استان تهران اعلام كرديم كه قصد ورود به اين مقوله را داريم و از ابتداي سال جاري هم به شكل عملياتي به آن پرداختيم اما پيش از اين بيشتر در بحث اردوهاي جهادي و طرح هجرت متمركز بوديم. حتماً مي‌دانيد كه در اينگونه اقدامات با غني‌سازي اوقات فراغت دانشجويان، دانش‌آموزان و به طور كلي جهادگران، علاوه بر اينكه به مردم مناطق محروم خدماتي داده مي‌شود، از بعد فرهنگي، ‌خودسازي، ‌بالا بردن روحيه تعاون و همكاري و همگرايي، بهره‌فراواني به جهادگران مي‌رسد. به هرحال پس از اينكه بسيج سعي كرد در اقتصاد مقاومتي نيز خط شكن باشد، ما علاوه بر تعقيب فعاليت‌هاي قبلي، ‌اقتصاد مقاومتي را در دستور كار قرار داديم و با جديت به آن مي‌پردازيم.

آماري هم از فعاليت‌هاي بسيج سازندگي استان تهران در بحث اردوهاي جهادي و طرح هجرت داريد.

در همين تابستان گذشته چيزي در حدود 5 هزار دانش‌آموز از 300 مدرسه در طرح هجرت 3 شركت كردند و به نوسازي، ‌مرمت و زيباسازي مدارس سطح استان پرداختند. در اردوهاي جهادي نيز 1200 دانشجو در قالب 22 گروه جهادي به مناطق محروم استان و ساير نواحي كشور اعزام شدند. همان طور كه قبلاً هم گفتم، اگر ما بعد عمراني و سازندگي طرح هجرت و اردوهاي جهادي را كنار بگذاريم، همين تقويت روحيه همبستگي و كمك به محرومين در ميان جوانان و نوجوانان منشأ خدمات خيري خواهد شد كه در آينده اثرات آن را بيشتر مي‌بينيم. يك مصداق بارزش اين مي‌شود كه يك دانشجو در اردوهاي جهادي به شكل عملي و جدي ورود به عرصه‌هاي كار و اجتماع را تجربه مي‌كند و با درك شرايط سخت مردم محروم، ‌در آينده مدير موفقي براي جامعه خواهد شد.

يك سؤالي كه همواره در خصوص مناطق نزديك به تهران، به عنوان پايتخت كشورمان مطرح مي‌شود اين است كه آيا در خود استان تهران هم منطقه‌‌اي كه بتوان محروم ناميدش وجود دارد؟

بله، روستاهاي محروم در گوشه و كنار استان تهران هم وجود دارند و ما نيز در عرصه‌يابي كه انجام داده‌ايم، 120 روستاي محروم را شناسايي كرديم كه علاوه بر اعزام گروه‌هاي جهادي به اين روستاها با ادارات و سازمان‌هاي مختلف و مرتبط براي خدمات‌رساني به اين نواحي جلساتي را برگزار كرده‌ايم.

اين مناطق بيشتر از چه محروميتي رنج مي‌برند؟

بيشتر در بحث عمراني مشكل دارند. مثلاً روستايي مسجد يا مدرسه يا حسينيه و حمام ندارد كه در اين خصوص ياري‌شان مي‌كنيم يا اينكه از حيث داشتن پل و جاده مشكل دارند كه در اين صورت توجه‌مان را روي اين مباحث متمركز مي‌كنيم.

در بحث اقتصاد مقاومتي چه طرح‌هايي را در دستور كار داريد؟

قبل از پاسخ سؤالتان بايد اين توضيح را بدهم كه اصل ورود بسيج به مباحث اقتصادي، كمك به دولت در اين مسئله و همين طور نهادينه كردن اقتصاد مقاومتي است. پس الگوسازي براي مردمي كردن اقتصاد و ورود خانواده‌ها به عرصه توليد و خودكفايي از اهدافي است كه بسيج سازندگي پيش رو دارد. به همين منظور پس از ورود بسيج سازندگي به مباحث اقتصادي، ما در سپاه استان تهران روي چهار عرصه توليد انواع ماهي‌، قارچ، ‌ورمي كمپوست و مرغ بومي تمركز كرده‌ايم و به نواحي مختلف استان اعلام كرديم كه بسيج حاضر است ورود داوطلبان به اين عرصه‌ها را حمايت كند. شكل كار هم به اين ترتيب است كه اغلب خانواده‌هاي روستايي به خاطر آنكه زمين مورد نياز براي فعاليت‌هاي ذكر شده را دارند، از تسهيلات و مشوق‌هاي ما استفاده مي‌كنند. بسيج اين خانواده‌ها يا داوطلبان را از مرحله آموزش، تهيه مواد خام، ‌توليد و در نهايت بازاريابي همراهي و حمايت مي‌كند.

تسهيلات و حمايت‌هاي شما چه مواردي را شامل مي‌شود؟

علاوه بر تشويق و آموزش افراد كه براي ورودشان به عرصه‌هاي مورد حمايتي ما لازم است، براي هر عرصه‌اي طبق نياز تسهيلاتي را به صورت وام در نظر گرفته‌ايم. البته اغلب اين وام‌ها به شكل غير نقدي است. مثلاً كسي كه مي‌خواهد حوضچه پرورش ماهي راه‌اندازي كند بنا به مرحله‌اي از كار كه قرار دارد از تسهيلات ما استفاده مي‌كند. يعني اگر براي صفر تا صد اين كار وام 25 ميليون توماني در نظر گرفته شده، اگر كسي در ميانه راه باشد قاعدتاً به همان ميزان از تسهيلات ما استفاده مي‌كند كه نياز دارد. به همين ترتيب براي پرورش مرغ محل وام پنج الي شش ميليون توماني، قارچ و ورمي كمپوست همچنين مبالغي در نظر گرفته شده است. شيوه وام غيرنقدي هم اين طور است كه مثلاً براي توليدكنندگان مرغ بومي- محلي، جوجه‌هاي يك روزه يا 45 روزه داده مي‌شود.

غير از فعاليت‌هاي ذكر شده در عرصه‌هاي ديگري هم ورود يافته‌ايد؟

براي پرورش زنبور عسل، دام سبك و سنگين و زعفران هم پيشقدم شده‌ايم كه اتفاقاً نتايج خوبي هم به دست آمده است.

پرداختن به اين عرصه‌ها بر چه مبنايي است؟ يعني با شرايط اقليمي و طبيعت استان تهران منطبق بوده است؟

بله، در استان تهران ما نواحي كوهستاني چون دماوند و فيروزكوه را داريم كه در بحث توليد عسل و زنبورداري موفق عمل مي‌كنند. يا در بحث توليد زعفران مناطقي چون ورامين و پاكدشت يا رباط كريم به دليل شرايط طبيعي و زمين‌هاي كشاورزي كه در اختيار دارند مي‌توانند موفق باشند كه همين طور هم شده و با تشويق و حمايت‌هاي بسيج سازندگي استان تهران هم اكنون اين مناطقي كه ذكر كردم در بحث پرورش زنبورعسل، زعفران و دام‌هاي سبك و سنگين به موفقيت‌هايي هم دست يافته‌اند و با گذشت زمان نيز مناطق ديگري تحت پوشش قرار مي‌گيرند.

گويا بسيج سازندگي سپاه سيدالشهدا(ع) در بحث پيشگيري از مصرف موادمخدر هم ورود يافته است، ضمن توضيح در اين خصوص بفرماييد كه اصلاً آيا فعاليت در چنين زمينه‌هايي جزو وظايف بسيج سازندگي است؟

همان طوركه در بحث اردوهاي جهادي گفته شد، يكي از كارهاي بسيج سازندگي غني‌سازي اوقات جوانان و تلاش در جهت غناي فرهنگي اين عزيزان است. با چنين برداشتي يكي از كارهايي كه بسيج سازندگي سعي كرده در آن ورود پيدا كند، حمايت از جوانان براي نيفتادن در ورطه اعتياد و همين طور حمايت از معتادان براي ترك و بازگشت مؤثر به جامعه است. به اين منظور با همراهي سازمان‌هاي ذي‌ربط مانند بهزيستي چند صباحي است كه بسيج سازندگي وارد عمل شده و در پنج شهر از سراسر كشور در اين خصوص فعاليت مي‌كند. جالب است بدانيد يكي از اين شهرها در استان تهران قرار دارد و مفتخرم بگويم ما در سپاه سيدالشهدا(ع)، روي شهر قدس تمركز كرده‌ايم تا طرح‌هاي بهزيستي خود در مورد پيشگيري از اعتياد را در اين شهر به اجرا بگذاريم. در طرح ما يك فرد معتاد از مرحله روشنگري و ترك گرفته تا آموزش و كاريابي مورد حمايت بسيج قرار مي‌گيرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار