کد خبر: 615706
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۸
با تشديد ناآرامي‌هاي هدايت‌شده از خارج، چلبي هشدار داد
ظاهراً عراق بنا ندارد آرام بگيرد. مدتي است كه هر روز شاهد انفجارها و كشته‌ها در كشور همسايه هستيم. سه روز پيش اين اتفاق در روز شهادت امام جواد (ع) و در حرم كاظمين رخ داد كه حدود 70 شهيد و 120 زخمي بر جاي گذاشت.

ظاهراً عراق بنا ندارد آرام بگيرد. مدتي است كه هر روز شاهد انفجارها و كشته‌ها در كشور همسايه هستيم. سه روز پيش اين اتفاق در روز شهادت امام جواد (ع) و در حرم كاظمين رخ داد كه حدود 70 شهيد و 120 زخمي بر جاي گذاشت. انتظار نمي‌رود اين انفجارها تمام شود پس باز بايد نگران دخالت برخي از همسايه‌ها بود، بيشتر مقصود عربستان است كه دنبال جدال شيعه – سني در عراق است؛ سياستي كه سال‌ها است در پاكستان تمرين مي‌شود.

در اين ميان احمد چلبي كه از مخالفان صدام و حزب بعث است يك گام به جلوتر رفته و به صراحت از «كودتا» در عراق سخن گفته است. او كه در حال حاضر دبيركل كنگره ملي عراق است و حتي پس از سقوط صدام برخي انتظار داشتند كه جايش را بگيرد، گفته با توجه به ادامه ناامني‌ها در عراق بعيد نيست كه كودتايي شكل بگيرد. نوري مالكي به عنوان رئيس‌جمهور عراق مورد موافقت برخي از كشورهاي عرب منطقه نيست. جداي از قطر، عربستان مهم‌ترين اين كشورهاست و البته در اين بين نبايد تركيه را فراموش كرد. چلبي كه نماينده ائتلاف ملي در مجلس عراق نيز هست در صفحه فيس‌بوك خود از احتمال كودتا خبر داده و نوشته كه جامعه عراقي بايد اين مسئله را درك كند كه پرونده امنيتي به دست افرادي است كه چيزي از برنامه‌هاي نظامي و امنيتي سرشان نمي‌شود. چلبي براي برون‌رفت از اين وضعيت پيشنهاد داده كه براي تأمين امنيت مناطق، ضرورت دارد كميته‌هاي مردمي تشكيل شود.

مالكي هشدار داد

مخالفت هيچ يك از كشورهاي مخالف در منطقه به خاطر مالكي نيست، بلكه دليل اصلي، حاكميت شيعه در اين كشور است. در چنين شرايطي نخست وزير نسبت به انتقال بحران سوريه به عراق هشدار داده است؛ سناريويي كه مدت‌ها است از سوي مخالفان منطقه‌اي تمرين مي‌شود. مالكي نيز عربستان و قطر را عامل فتنه مذهبي در عراق خواند. شبكه تلويزيوني الاخباريه در اين خصوص گزارش كرد: پارلمان و دولت عراق دلايل قاطعي دارند كه نشان‌دهنده دست داشتن قطر و عربستان در حوادث اين كشور است. هدف آنان تجزيه عراق و تغيير نقشه سياسي منطقه خاورميانه به نفع خود، امريكا و رژيم صهيونيستي است. به گزارش ايسنا مالكي نيز گفت: سوريه صحنه جنگي داخلي است كه برخي با فتنه‌افكني مي‌خواهند آن را به عراق نيز سرايت دهند. وي در ديدار با برخي خانواده‌هاي قربانيان اقدامات تروريستي اخير در اين كشور تأكيد كرد: آنچه عراق امروز با آن روبه‌رو است در حقيقت توطئه‌اي بزرگ براي فتنه انگيزي و ايجاد اختلافات طايفه‌اي ميان مردم عراق است. مالكي گفت: دولت عراق نيز مانند ديگر كشورهاي همسايه سوريه از سرايت كردن بحران اين كشور به خاك خود نگران است و اين نگراني‌ها پس از درگيري‌هايي كه در مناطق مرزي ميان دو كشور رخ داد و به بسته شدن گذرگاه‌هاي مرزي انجاميد، دوچندان شده است.

همزمان وزارت حقوق بشر عراق با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرد: گروه‌هاي تروريستي تكفيري به دنبال جنگ قومي و مذهبي در عراق هستند تا از اين طريق وحدت مردم را از بين ببرند. يك منبع امنيتي عراق در همين باره گفت: نيروهاي گشت ويژه ارتش كشور در مركز استان بابل انبار مهمات و سلاح كشف كرده‌اند كه موشك، خمپاره، آر‌پي‌جي و. . . در آن نگهداري مي‌شد. خبرها حكايت از آن دارد كه اين انبار در زمين‌هاي كشاورزي در 3 كيلومتري شهر جرف الصخر قرار دارد. در درگيرهايي كه پيش از كشف انبار مهمات در همين منطقه صورت گرفت، نيروهاي امنيتي عراق با حمله به حدود 300 تن از اعضاي القاعده عراق شش عضو اين گروه را كشتند و 12 تن را نيز دستگير كردند. در همين حال چهار نيروي ارتش نيز جان باختند. القاعده بسيار تلاش مي‌كند حلقه‌اي محكم از اعضاي خود در سوريه و عراق تشكيل دهد و بين دو مرز، ارتباطي ارگانيك ايجاد كند تا اهداف خود را در دو كشور به طور همزمان پيش ببرد. اين مسئله كار نيروهاي امنيتي دو كشور را بسيار سخت كرده است چراكه جنس فعاليت‌ها و جنگ‌هاي القاعده عموماً مخفيانه و همراه با بمب‌گذاري‌هاي زنجيره‌اي است. القاعده مدت‌ها است كه تمركز خود را از امريكا به سمت دولت‌هاي عرب مخالف واشنگتن چرخانده است.

بنابراين كمتر پيش مي‌آيد كه جنگي شبيه اين در داخل كشور (عراق) صورت بگيرد. شب دوشنبه نيز در حالي كه گروه مسلح موسوم به «دولت اسلامي عراق» به ايست‌ و بازرسي‌ها در مناطق صنديج، الفاضليه والبهبان در ناحيه جرف الصخر برخورد كردند، درگيري ايجاد شد. سرتيپ سعد معن، سخنگوي دولت عراق در اين باره گفت: تاكتيك جديد القاعده كشتار بيشتر مردم است. در همين حال يونايتدپرس نوشت: نيروهاي امنيتي عراق رئيس گروه جيش المجاهدين را كه وابسته به القاعده است، دستگير كرده‌اند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
0
0
نوري مالكي به عنوان رئيس‌جمهور عراق مورد موافقت برخي از كشورهاي عرب منطقه نيست.!!!!!

نوري مالكي نخست وزير است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار