کد خبر: 611325
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۲

سخنگوي قوه قضائيه در نشست خبري خود از دليل تعويق محاكمه غيابي خاوري، برداشت ۱۶ ميليارد توماني، پرونده برادران «ر»، ‌انتقال ميليارد‌ها تومان وجوه خارج شده، ‌گرين‌كارت برخي مسئولان و پرونده فساد ۳ هزار ميلياردي سخن گفت.

به گزارش تسنيم، پنجاه‌ويكمين نشست خبري حجت‌الاسلام‌محسني‌اژه‌اي روز گذشته با سؤال يكي از خبرنگاران درباره بازداشت آقاي «م. ر» و بازجويي از وي آغاز شد. وي در اين باره گفت: از ايشان قبلاً تحقيق شده و ايشان بازداشت نشده و هم اكنون آزاد است. وي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه اخيراً اكثر رسانه‌ها مطرح كردند كه معاون رئيس‌جمهور گذشته به اتفاق فرزندش پرونده‌اي در خصوص تخلف ارزي روز‌چنگ داشته كه علاوه بر پرونده بيمه ايران در اين خصوص نيز مورد بازجويي قرار گرفتند، گفت: نه بازداشت نشده و اكنون آزاد است و پرونده هنوز در مرحله تحقيق بوده و به دادگاه نرفته است و در خصوص اينكه فرزند وي متهم شده يا خير خبري ندارم.

گزارش ديوان محاسبات درباره برداشت 16 ميلياردي

دادستان كل كشور در مورد 16 ميليارد برداشت غيرقانوني رياست جمهوري گفت: ديوان محاسبات گزارشي را در اين زمينه تهيه و براي دستگاه قضايي فرستاده است و اسناد و مدارك لازم ارائه شده و وجه نيز مسترد مي‌شود و وجه مسترد شده محفوظ است.

وي در پاسخ به سؤالي درباره ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي و برنامه قوه قضائيه براي مقابله با زمين‌خواري، اظهار داشت: با تشكيل دولت يازدهم ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي قوي‌تر شده و از سه قوه مجريه، قضائيه و مقننه در آن شركت كردند و تصميم‌ها براي پيشگيري از فساد اقتصادي بوده كه شاهد فساد نباشيم و خود دولت و هم دستگاه قضايي با پرونده‌هاي فساد قاطع‌تر برخورد كند. وي در ادامه گفت: دستگاه قضا هميشه خواهان اين بوده كه خود دستگاه‌ها تا حدودي موضوع را پيگيري كنند كه اميدواريم در دولت يازدهم اين كار انجام شده و اگر فسادي در دستگاه اجرايي صورت گرفت دستگاه اجرايي در جهت جمع‌آوري ادله، بازرسي و تحقيق اقدام كند. ما در گذشته برخي موارد داشتيم كه بر هم خورده و دستگاه قضا نمي‌توانست ورود كند و همكاري لازم نشده و رسيدگي به پرونده‌ها به تأخير مي‌افتاد و رسيدگي پرونده‌ها طولاني‌ترمي‌شد. قوه‌مجريه در جهت تحقيق در مورد مسئله‌اي كه مطرح مي‌شد، همكاري لازم را انجام داده تا كارها شتاب پيدا كند به طور مثال مي‌توان موضوع برداشت 16 ميلياردي را بگوييم كه ذيحسابان دعوت شده و آنها حاضر شدند. حتي يكي از ذيحسابان گفت كه به من گفتند كه نيايم. بنابراين اگر آنها حضور پيدا نكنند رسيدگي پرونده عقب مي‌افتد كه در خصوص پرونده 16 ميلياردي گفتند كه اسناد و مدارك را ارائه مي‌دهند كه ما گفتيم اسناد و مدارك را بياوريدكه اگر جرم نباشد رفع اتهام شده وگرنه بايد پاسخگو باشيد كه خوشبختانه آمدند و مطالب خوب مطرح شد و قرار شد كه مدارك و اسناد را ارائه دهند.

بازداشت 5 نفر درباره پرونده برادران «ر»

محسني اژه‌اي در پاسخ به سؤال خبرنگاري مبني بر اينكه در هفته اخير پرونده اقتصادي برادران «ر» و مسئولان مس سرچشمه كه وجهي را به خارج از كشور منتقل كردند و 10 چمدان طلا و جواهر مطرح شده است توضيح دهيد، اظهار داشت: در خصوص پرونده اول بايد بگويم در حال حاضر پنج نفر بازداشت شدند كه يك نفر از بانك، دو نفر از برادران اقتصادي و يك نفر كارمند و يك وكيل نيز بازداشت شده است و اين پرونده در مرحله رسيدگي بوده و اشيا تحويل بانك داده شده است. همچنين كار كارشناسي كه قيمت چقدر بوده است بنده از آن اطلاعي ندارم و اين پرونده در حال رسيدگي است. دادستان كل كشور گفت: در خصوص پرونده دوم بايد بگويم كه دو نفر بازداشت شده و عمده وجوهي كه به شركت خصوصي در خارج از كشور منتقل شده بوده، برگشته است و ته مانده‌اي كه خيلي هم نيست مانده كه بايد بازگردانيم. وي در خصوص حادثه 22 بهمن در قم، در پاسخ به سؤال خبرنگاري گفت: اين پرونده در حال رسيدگي است و كساني كه لازم باشد احضار مي‌شوند و كساني كه به عنوان مطلع لازم باشد خواسته مي‌شوند ولي پرونده هنوز تكميل نشده و در حال تحقيق است. در خصوص افرادي كه اسامي‌شان در اين گزارش آمده تحقيق مي‌شود و اگر لازم باشد آنها را مي‌خواهند.

چگونگي رفع فيلترينگ فيس‌بوك

وي در پاسخ به سؤال خبرنگاري مبني بر اينكه آيا قوه قضائيه در بحث فيس‌بوك و فيلترشكن كه مي‌گويند فيلتر‌شكن خود جرم قضايي دارد و اكنون شبكه اجتماعي فيس‌بوك براي برخي فيلتر بوده و برخي چهره‌هاي سياسي عضو آن هستند، اظهار داشت:‌اگر جرائم و مصاديق مجرمانه در آن بوده و رفع شده كه هيچ، ولي اگر نه مي‌تواند فيلتر باشد، اگر موانع را برطرف كردند و جرائم و مصاديق مجرمانه رفع شده مي‌تواند رفع فيلترينگ داشته باشد. وي در پاسخ به سؤال خبرنگاري مبني بر اينكه چه كسي مسئول نظارت بر اين موضوع است، گفت: كارگروهي در قانون پيش‌بيني شده كه شش وزارتخانه عضو آن هستند و دادستان كل كشور رئيس آن است كه بر اين موضوع نظارت مي‌كند.

دلايل تعويق در محاكمه غيابي خاوري

محسني‌اژه‌اي در خصوص پرونده خاوري و رسيدگي به آن به صورت غيابي عنوان كرد: پرونده وي خيلي وقت است كه در دادگاه است و نزديك بود آقاي سراج رسيدگي به اين پرونده را شروع كنند، از آمدن خاوري و تحويل وي توسط مدعيان مبارزه با فساد مأيوس شديم. بنابراين تصميم بر آن شد كه دادگاه به صورت غيابي به پرونده وي رسيدگي كند كه در همين حين آقاي سراج عوض شد و فعلاً در اين خصوص تصميمي گرفته نشده است. محسني‌ اژه‌اي در خصوص اينكه گرين كارت مسئولان خلاف قانون است يا خير، گفت: گرفتن اقامت موقت به طور كلي جرم نيست و براي برخي از مسئولان اگر از لحاظ قانوني جرم نباشد زيبنده آنها نيست و ممكن است اين شائبه را ايجاد كند كه فرد مسئول چه نيازي به اين كارت دارد.

محكوميت 2 نماينده در پرونده فساد 3 هزار ميلياردي

دادستان كل كشور در خصوص پرونده سه نماينده مجلس در ماجراي اختلاس 3 هزار ميلياردي گفت: دو نفر از اين نمايندگان به جزاي مالي و رد مال محكوم شدند و يك نفر تبرئه شد. محسني‌اژه‌اي در خصوص پرونده پاليزدار و متهمان مشترك با پرونده كهريزك عنوان كرد: حكم پرونده كهريزك صادر شده و هم‌اكنون در ديوان عالي كشور در حال رسيدگي است. پرونده پاليزدار در دادسرا است و به دادگاه نرفته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار