کد خبر: 609681
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۱
علي جنتي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، در همين چند روز آغاز به فعاليتش چند اظهار نظر داشته كه هر كدام به نوعي داراي حواشي شده‌اند؛ از امكان واگذاري مميزي پيش از نشر كتاب به ناشران گرفته تا محتمل بودن وجود همزمان دو خانه سينما كه بحث‌هاي زيادي را به همراه داشته است.
هادي عسگري

علي جنتي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، در همين چند روز آغاز به فعاليتش چند اظهار نظر داشته كه هر كدام به نوعي داراي حواشي شده‌اند؛ از امكان واگذاري مميزي پيش از نشر كتاب به ناشران گرفته تا محتمل بودن وجود همزمان دو خانه سينما كه بحث‌هاي زيادي را به همراه داشته است.

اين بار نيز صحبت‌هاي جنتي در مورد ادامه دادن راه سيد محمد خاتمي، حاشيه‌ساز شده است. وزير ارشاد در مراسم افتتاح استوديوي موزه موسيقي، گفت كه اميدوارم ادامه‌دهنده خوبي براي راهي باشيم كه آقاي خاتمي آن را شروع كرد و قبل از اينكه رأي اعتماد بگيرم، از نظرات ايشان استفاده كرده‌ام.

همان طور رئيس‌جمهور جديد جناب دكتر روحاني بار‌ها تأكيد كرده‌اند، دولت تدبير و اميد راه اعتدال را پي خواهد گرفت. پس بايد انتظار داشت در تمامي شئون دولت نيز اين راه و شيوه جاري باشد. اعتدال يعني دوري از هرگونه تند‌روي، اما آيا ادامه دادن راه دولت اصلاحات را مي‌توان خارج از محدوده تندروي دانست؟

دوران هشت ساله دولت اصلاحات مخصوصا در چهار ساله ابتدايي آن با حضور افرادي تند‌رو در حوزه فرهنگ و هنر باعث ايجاد زمينه‌هاي آشو‌ب‌هاي سال 78 شد. حوادثي كه به خوبي در انظار عمومي باقي مانده است و علي جنتي نمي‌تواند به عنوان يكي از مديران ارشد نظام در آن سال‌ها از ريشه‌هاي آن بي‌خبر باشد. وزير ارشاد كه مدت طولاني را نيز يك ديپلمات بوده است به خوبي به ظرايف كار‌هاي سياسي آشنا است و حتماً مي‌داند كه بسياري از مديران فرهنگي و فعالين فرهنگي دولت اصلاحات هم اكنون در كجا قرار دارند.

به عنوان نمونه شبكه بد نام bbcاز نظريات اين افراد به عنوان كارشناس استفاده مي‌كند. افرادي كه زماني در نظام اسلامي مديريت داشته‌اند و امروز با پناهنده شدن به كشور‌هاي معاند با نظام اسلامي، نقش فعالي به عنوان اپوزيسيون نظام بر عهده گرفته‌اند.

جناب جنتي حتماً از اين نكته آگاهي دارند كه تدبير و اميد اين نيست كه كشور را به 16 سال قبل بكشانيم و در وضعيتي قرار دهيم كه هر آن امنيت ميهن توسط گروه‌هاي نفوذي در جريان فرهنگي كشور به خطر بيفتد. توقع ملت از رأي كه به دكتر روحاني داده است گام نهادن در مسير پيشرفت است نه تكرار برنامه‌هاي شكست خورده قبلي كه تماميت نظام اسلامي را تهديد كند.

ظرفيتي كه هم اكنون در كشور وجود دارد قطعا در دوران اصلاحات وجود نداشته است. ملت ايران آماده فتح قله‌هاي جهاني است و نيازمند برنامه‌هاي جديدي مي‌باشند. رئيس دولت يازدهم بار‌ها تكرار كرده است كه به هيچ كدام از گروه‌هاي سياسي كشور وابستگي ندارد و در عمل نيز نشان داد مديراني را كه براي تصدي پست‌هاي وزارت انتخاب كرده، عملا از طيف اصلاح‌طلبان افراطي نيست. پس بهتر است كه اين روش چه در گفتار و چه در رفتار وزراي دولت نيز اجرا شود.

اگر ما بخواهيم فرهنگ و هنر ايران را از وضعيت بلاتكليف فعلي خارج كنيم بايد راه سومي را بيازماييم. راهي كه به دور از نظارت افراطي باشد.

قطعا توان و ظرفيت مديريتي كه دكتر روحاني در علي جنتي براي تصدي وزارت ارشاد ديده است، فراتر از تكرار برنامه‌هاي شكست خورده دولت اصلاحات است. مگر راه سيد محمد خاتمي چيزي فراتر از راه عطاء‌الله مهاجراني است؟ تاثير مهاجراني در چالش‌هاي فرهنگي دوران اصلاحات غير قابل انكار است.

همان طور كه علي جنتي به عنوان وزير فرهنگ و ارشاد دولت تدبير و اميد بايد سياست‌هاي دكتر روحاني را پياده و اجرا كند، مهاجراني نيز موظف بود تا عقايد سيد محمد خاتمي را اجرايي كند. پس نمي‌توان نتايج فاجعه آميز اقدامات مهاجراني را تنها به شخص خود وي منتسب دانست و از قصور مدير بالا سري‌اش به راحتي عبور كرد. وقتي از راه خاتمي صحبت مي‌كنيم نمي‌توانيم از تئوري‌پرداز‌هاي آن سخن نگوييم.

عبدالكريم سروش، امروز كجا است و چه مي‌كند؟ آيا جز اين است كه هر از گاهي با نظرات ديني جديد در سايت‌هاي فيلتر شده از عقايد محكم شيعه روي برمي‌گرداند؟ آيا سياستي كه جنتي مي‌خواهد ادامه دهد اين است كه افكار افرادي چون سروش را بار ديگر در جامعه ترويج كند ؟

چطور مي‌شود تصور كرد كه دولت جمهوري اسلامي كه داعيه‌دار اسلام و شريعت است نظرات افرادي را مطرح كند كه وحي و نبوت را به خواب و خيال تشبيه كرده و قرآن كريم را غير آسماني بداند! وقتي از دولت تدبير و اميد صحبت مي‌كنيم، يعني مي‌خواهيم خود را از افكار پوسيده كساني چون اكبر گنجي رهايي بخشيم كه در زمان اصلاحات كتاب عاليجناب سرخ پوش را عليه آيت الله هاشمي رفسنجاني مي‌نويسد و از سوي اصلاح‌طلبان افراطي مورد تشويق قرار مي‌گيرد! دكتر روحاني كه از علاقه‌مندان به آيت الله رفسنجاني هستند، آيا اجازه خواهند داد تفكرات كساني كه روزي به رفسنجاني لقب عاليجناب سرخ پوش داده بودند، دوباره نشر پيدا كند؟

وقتي ما از دولت اصلاحات نام مي‌بريم نمي‌توانيم نقش فعال برخي از دولتمردان آن دوره را در حوادث سال 88 ناديده بگيريم. شخص سيد محمد خاتمي جزو سه ضلع اصلي است كه از آنها به عنوان عاملين فتنه نام برده مي‌شود. قطعا براي اينكه كشور راه اميد را بپيمايد ما بايد از گذشته خود درس بگيريم.

نمي‌توان انتظار داشت ملت به كساني كه امنيت جامعه و اقتدار نظام را به چالش كشيده‌اند، بدبين و مشكوك نباشند و هيچ گاه نمي‌توان انتظار برآورده شدن اميد‌هاي ملت ايران را توسط اين افراد داشت. وزير محترم ارشاد كه از سوي مجلس شوراي اسلامي رأي اعتماد گرفته است. برنامه كلي را براي مديريت فرهنگي كشور ارائه داده است. اين مديريت مي‌تواند نه تنها وامدار دولت‌هاي قبلي نباشد بلكه راهنماي دولت‌ها آتي نيز گردد.

بنابر اين لزومي ندارد قطار پيشرفت كشور را بنا به علائق شخصي به عقب برگردانيم. تدبير دولت جديد بايد در راه اعتلاي نظام باشد نه تبرئه افرادي كارنامه غير قابل قبولي از زمان مديريت خود به همراه دارند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
0
0
زنده باد آقای جنتی واقعا امیدوار شدیم
ناشناس
|
UNITED KINGDOM
|
۰۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
0
0
خیلی پرتی آقای عسگری
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
0
0
پسر کو ندارد نسان از پدر!!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
0
0
از دولت هاشمی -روحانی بیش از این انتظار نمی رود.................................
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار