کد خبر: 523404
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۰
تنور هاليوود پس از شكايت ايران همچنان فيلم ضدايراني مي‌پزد
سعيد پاكروان

هاليوود در ادامه تكليف ساخت فيلم‌هاي ضد ايراني خود پيش از آنكه اجازه دهد خستگي از تن بن‌افلك و عوامل ساخت فيلم « آرگو » در برود و خاطره تماشاي رويدادهاي ساختگي اين فيلم از ياد تماشاگر پاك شود، يك پروژه ضد ايراني ديگر را آماده ساخت كرده است؛ «گلاب» عنوان فيلمي است كه از كتاب «سپس آنها به دنبال من آمدند: يك داستان خانوادگي از عشق، اسارت و بقا» نوشته «مازيار بهاري» اقتباس شده و به زودي در تابستان سال جاري وارد مراحل توليد خواهد شد تا اين فيلم نيز به جمع ديگر فيلم‌هاي ضد ايراني بپيوندد، ضمن آنكه مخاطبان سينماي هاليوود در آينده نزديك شاهد اكران قسمت دوم فيلم ضدايراني « ۳۰۰ » نيز خواهند بود. به نظر مي‌رسد كه با ادامه اين روند بايد اضافه شدن ژانري جديد تحت عنوان ژانر « ضد ايراني » را به ديگر ژانرهاي سينماي هاليوود انتظار كشيد؛ فرآيندي كه از سال‌ها پيش آغاز شده و كماكان با شدت بيشتري ادامه دارد و مشخص نيست كه تا به كجا پيش خواهد رفت. در اين بين واكنش ما به اين توفان تنها در حد سخنراني، برگزاري همايش نقد و تحليل، شكايت و شكايت‌كشي و نيز پرداخت‌هاي رسانه‌اي باقي مانده است.
باز هم يك بي‌تجربه در پست كارگرداني
هاليوود اين روزها مي‌خواهد ثابت كند كه از شكايت رسمي و بين‌المللي ايران عليه خود هيچ واهمه‌اي ندارد. بعد از انتشار خبر اخير شكايت ايران عليه هاليوود، « گلاب » اولين فيلم ضد ايراني است كه از سوي اين صنعت پركار به جهان معرفي مي‌شود. از قضا همچون بن‌افلك « آرگو »، ساخت فيلم « گلاب » را نيز يك تازه‌كار بر عهده خواهد داشت. « جان استوارت » مجري برنامه ديلي‌شو چند روز پيش رسماً اعلام كرد كه قصد كناره‌گيري از مجري‌گري اين برنامه در طول ايام تابستان سال جاري را دارد؛ قصد او ايفاي نقشي متفاوت در قامت يك كارگردان هاليوودي آن هم براي ساخت فيلم ضد ايراني « گلاب » است. تجربه او اين بار از تجربه بن‌افلك كه چندين اثر سينمايي را در پرونده كاري خود داشت، كمتر است. استوارت جز بازي در چند فيلم سينمايي و مجري‌گري مراسم اسكار در سال‌هاي ۲۰۰۶ و ۲۰۰۸ هيچ تجربه ديگري در زمينه سينماي هاليوود ندارد؛ اما چه چيز او را به اين راه كشانده است؟
شوق غيرمنتظره يك مجري براي كارگرداني‌!
جان استوارت، مجري معروف شوي مشهور تلويزيوني «ديلي‌شو» است. برنامه او پيش از انتخابات رياست جمهوري ايران در سال ۸۸ ميزبان حضور يك شخصيت كاناديي ايراني تبار به نام «‌مازيار بهاري » بود؛ بهاري خبرنگار شبكه بي‌بي‌سي و مستندسازي است كه بعدها براي پوشش انتخابات رياست‌جمهوري ايران در سال ۸۸ به ايران مي‌آيد اما مسئولان كشورمان مي‌گويند كه او با هدف جاسوسي پا به ايران گذاشته است. بهاري روانه زندان اوين مي‌شود و سه ماه را در اين زندان سپري مي‌كند. كتاب «سپس آنها به دنبال من آمدند: يك داستان خانوادگي از عشق، اسارت و بقا» شرح دوران اسارت او در زندان اوين است؛ هر چند هنوز براي پيش‌بيني اينكه وقايع در نسخه سينمايي اين كتاب چگونه وارونه و اغراق‌آميز مي‌شوند زود است اما مي‌توان از هم اكنون درباره ماهيت اين فيلم و هدف از ساختش حدس‌هايي را مطرح كرد.
جان استوارت مجري امريكايي كه ناگهان به خط كارگرداني وارد مي‌شود در گفت و گوي خود با رسانه‌هاي خارجي گفته است كه دستگيري مهمان برنامه‌اش در ايران او را سخت متأثر كرده و پس از بازگشت بهاري به انگليس دوستي ميان او و اين خبرنگار شبكه بي‌بي‌سي شكل گرفته است تا آنكه استوارت با خواندن كتاب « مازيار بهاري » به ساخت فيلمي از روي آن علاقه‌مند مي‌شود، هر چند بهاري خود به اقتباس از كتابش علاقه‌اي نداشته است. استوارت در حالي براي ساخت فيلمي ضد ايراني ناگهان در حركتي شتاب‌زده از شوي تلويزيوني « ديلي شو » امريكا مرخصي چند‌ماهه مي‌گيرد كه ۱۷ سال است اين برنامه تحت مجري‌گري او روي آنتن مي‌رود.
باز هم پاي يك يهودي در ميان است
عنوان « گلاب » در اين فيلم برگرفته از خاطره‌اي از بهاري در زندان اوين است، به ادعاي اين خبرنگار و مستندساز بي‌بي‌سي او طي مدت حبس ۱۱۸ روزه‌اش در زندان اوين زندانبانش را بي‌آنكه ببيند از روي بوي گلاب پيراهنش تشخيص مي‌داده و به همين خاطر به او لقب « گلاب » را داده بود.
پروژه سينمايي «گلاب» از ۳۰ تا ۴۰ ميليون دلار هزينه ساخت در بر خواهد داشت. استوارت، كمپاني «‌اود لوت اينترتينمنت» و سرانجام «اسكات‌رودين» تهيه‌كننده‌اي يهودي هزينه‌هاي ساخت اين فيلم را تأمين خواهند كرد كه بار ديگر نشان خواهد داد در پروژه‌هاي ضد ايراني هاليوود هميشه پاي يك يهودي در ميان است. جان استوارت كه در تدارك ساخت اولين فيلم خود مي‌باشد درباره اين پروژه ضد ايراني گفته است: « من كتاب او را خواندم و از آنجايي كه در صنعت فيلمسازي انسان بي‌تجربه‌اي هستم، شروع كردم به فكر كردن درباره ساخت يك فيلم ولي «مازيار» گفت كه قصد اقتباس كتابش را ندارد اما در نهايت اين اتفاق افتاد. از آقاي رودين خواستم تا به طرح اوليه فيلمنامه نگاه كند، او آن را ديد و با علاقه پيشنهاد تهيه‌كنندگي پروژه را پذيرفت و در اين خصوص توصيه‌هاي ارزشمندي به ما كرد.» بر اساس اين گزارش مازيار بهاري ادعا مي‌كند كه مقامات ايران از فيلم‌هاي مربوط به حضور او در برنامه«ديلي‌شو» به عنوان مدركي عليه او استفاده كرده‌اند.
آنچه گلاب مي‌گويد
در معرفي كتاب مازيار بهاري آمده است كه او با پرداختن به خاطرات خود در زندان اوين به تاريخچه و انگيزه‌هاي دموكراتيك جوانان ايراني مي‌پردازد و اين موضوع را مورد كنكاش قرار مي‌دهد؛ كتاب او نگاهي ژرف و موشكافانه به وقايع ايران معاصر دارد و داستاني مهيج را درباره شجاعت‌هاي خارق‌العاده خانواده‌اي در رويارويي با ظلم و ستم را روايت مي‌كند. اين فيلم نيز كه انتظار مي‌رود همچون ديگر فيلم‌هاي ضد ايراني هاليوود با تحريف برخي واقعيات همراه باشد پس از پايان كار ساخت در چندين كشور جهان اكران خواهد شد؛ آيا تا آن زمان شكايت ايران عليه هاليوود جواب داده است؟

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار