کد خبر: 522076
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۰:۱۱
سكوت مجلس در قبال انفعال سينما و ايران‌ستيزي هاليوود شكست
سعيد پاكروان
سرانجام انفعال سينماي ايران در قبال پروژه‌هاي ايران ستيز هاليوودي كار دست وزير آرام و خونسرد وزارت ارشاد داد. روز گذشته مجلس از عملكرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در قبال فعاليت‌هاي ضد‌اسلامي امريكا و صهيونيسم انتقاد كرد كه پاسخ وزير به سؤال مجلس چندان دندان‌گير نبود. همچنين اين نخستين بار پس از جنجال‌هاي ساخت و اكران فيلم‌هاي ضد ايراني همچون «آرگو» است كه مجلس لب به سخن مي‌گشايد و مستقيماً در حيطه سنجش عملكرد نهاد متولي برنامه‌ريزي براي تهيه و ارائه آثار شاخص فرهنگي و هنري ورود پيدا مي‌كند؛ عكس العملي كه انتظار مي‌رفت مدت‌ها پيش از نمايندگان مجلس بروز كند. 

وزير ارشاد زير نور افكن مجلس
«آرگو» براي ايرانيان چيزي جز به ثمر نشستن تلاش‌هاي استراتژيك امريكايي‌ها براي تحريف واقعيات تاريخ و خدشه وارد كردن به چهره واقعي ايران نزد افكار عمومي نبود. هنوز هم سينماي ايران دست روي دست گذاشته است و تنها مقابله به مثل و واكنش در مقابل كنش را چاره كار مي‌بيند اما ساخت «آرگو» همچنان مجلسي‌ها را از در سكوت به نظاره نشستن آنچه كه بر سينماي ايران مي‌آيد بازنداشت و در اين بين كميسيون فرهنگي مجلس به عنوان نمايندگان مطالبه‌كننده حقوق مردمي در عرصه فرهنگ نيز كاري از پيش نبردند. اما روز گذشته از نادر روزهاي نگاه تيزبينانه مجلس به فعاليت‌هاي وزارت ارشاد بود. 

در اين روز نمايندگان مجلس به پاسخ وزير ارشاد در قبال سؤال سيد ناصر موسوي لارگاني، نماينده فلاورجان در مجلس شوراي اسلامي گوش سپردند. حجت‌الاسلام سيدناصر موسوي لارگاني، خطاب به وزير ارشاد اين سؤال را مطرح كرد كه علت عدم برنامه‌ريزي براي تهيه و ارائه آثار شاخص فرهنگي و هنري به خصوص در سينما جهت مقابله با فعاليت‌هاي ضداسلامي امريكا و صهيونيسم چيست و چرا اعتبارات ميلياردي صرف پروژه‌هاي متضاد با فرهنگ ايراني- اسلامي مي‌شود؟
وزير در مواجهه با اين پرسش به اين پاسخ بسنده كرد: «در سال‌هاي اخير تلاش زيادي شد تا بر اساس فرهنگ اسلامي- ايراني اقداماتي انجام شود چه با محتواي مذهبي و قرآني و چه با محتواي هنري و سينمايي. اين وزارتخانه در بحث سينما توجه ويژه‌اي به ساخت سري فيلم‌هاي دفاع مقدس، نماز جمعه و جهان اسلام به ويژه فلسطين و لبنان و مسائل بيداري اسلامي داشته است.»
وزير سپس به كمبود بودجه سينمايي در استان‌ها گريزي زد و با درخواست پيش بيني اعتبارات مورد نياز براي ساخت فيلم‌هاي ارزشي در سال ۹۲ گفت: « اگر مي‌خواهيم گام‌هاي بلندتري برداريم نيازمند توجه اعتباري هستيم.» وزير سپس به بيان برخي آمارها در كارنامه كاري خود و نيز وجود برخي كمبودها اشاره كرد. 

هشدار مخملي به سيد محمد حسيني
از قرار معلوم وزير براي پاسخ به اين سؤال چيزي در چنته نداشت و به همين خاطر نمايندگان مجلس پس از رسيدگي به سؤال نماينده فلاورجان در نهايت به اين جمع‌بندي رسيدند كه توضيحات او قانع‌كننده نبوده است و به اين ترتيب با به رأي گذاشته شدن اين سؤال از مجموع نمايندگان حاضر در جلسه، ۷۸ نفر رأي موافق، ۸۰‌نفر رأي مخالف و ۱۹ نفر رأي ممتنع دادند تا اين بار باهنر خطاب به وزير ارشاد از او بخواهد كه بر تلاش‌هاي گذشته‌اش بيفزايد.
نماينده طرح‌كننده سؤال نيز پس از شنيدن پاسخ‌هايي كه براي او و ديگر نمايندگان مجلس قانع‌كننده نبود، خطاب به وزير ارشاد گفت: «مشكل شما اين است كه فكر مي‌كنيد كار دولت، توليد فيلم است. در حالي كه توليد فكر و محتوا وظيفه اصلي دولت است. چرا با وجود اين همه مراكز فرهنگي محتواساز مثل حوزه‌هاي علميه از اين مراكز براي تهيه اين آثار فاخر حمايت نكرديد؟ سينماي فاخر يعني بها دادن به سينماي دفاع مقدس در حالي كه در سينماي دفاع مقدس ما عشق و عشق بازي به تصوير كشيده مي‌شود.» از آنجا كه فعاليت‌هاي ضد ايراني سينماي هاليوود واكنش نهادهاي متولي سينماي ايران را در پي داشته بيش از هر چيز به پاسخ‌هاي غير سينمايي منتهي شده است كه مهم‌ترين اين پاسخ‌ها استخدام وكيلي فرانسوي براي پيگيري شكايت ايران از عوامل فيلم «آرگو» است. اين در حالي است كه بسياري از كارشناسان سينما معتقد به ايده‌پردازي و ساخت فيلم‌هايي بين‌المللي هستند كه بتواند به خوبي معرف فرهنگ ايراني و ماهيت واقعي نظام امپرياليسم غرب باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار