کد خبر: 522072
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۱
پايان نشست دوستان سوريه در استانبول

به گزارش اسكاي نيوز، ائتلاف معارضان خارج نشين سوريه از كشورهاي عضو ناتو شركت كننده در مجموعه موسوم به دوستان سوريه خواست پايگاه‌هاي موشكي ارتش سوريه را مورد هدف قرار دهند. احمد معاذ الخطيب به عنوان ائتلاف معارضان در بيانيه پاياني خود در اين نشست با ادعاي استفاده حكومت سوريه از موشك‌هاي بالستيك و شيميايي در قبال مردم، از جامعه جهاني به رهبري دوستان سوريه خواست اقدامات فوري در مورد اين مسئله اتخاذ كنند. وي همچنين در واكنش به انتقاد طرف غربي مبني بر هم پيماني گروه‌هاي تروريستي با معارضان، مدعي شد كه معارضان به شدت مخالف تروريسم بوده و متعهدند كه سلاح‌هاي دريافتي از غرب به دست افراد مسلح تندرو نيفتند.
الخطيب همچنين وعده داد كه پس از سرنگوني نظام سوريه و روي كار آمدن مخالفان، نسبت به عمليات عليه گروه‌هاي تروريستي سوري اقدام كند. 

از سوي ديگر، رئيس ستاد آنچه كه ارتش آزاد سوريه خوانده مي‌شود، ‌تأكيد كرد كه با حكومت بشار اسد مذاكره نخواهند كرد و تنها قدرت سلاح است كه پايان بحران سوريه را روشن مي‌كند. سالم ادريس در حاشيه نشست مجموعه دوستان سوريه در استانبول تأكيد كرد كه هيچ راه حلي با حكومت سوريه قابل قبول نيست و تنها مي‌توان در مورد رفتن اسد مذاكره كرد و تنها راه حل بحران سوريه استفاده از قدرت نظامي است. وي افزود: شايد در مراحل پاياني هنگامي كه حكومت متوجه شد كه همه چيز را از دست داده براي رفتن گفت‌وگو كند. «جان كري» وزير امور خارجه امريكا در نشست خبري مشترك با «احمد معاذ الخطيب» رئيس مستعفي ائتلاف معارضان سوري تأكيد كرد كه واشنگتن كمك‌هاي دفاعي غير‌كشنده به ارزش ۱۳۰ ميليون دلار براي معارضان ارسال خواهد كرد تا به اين ترتيب ارزش كمك‌هاي اين چنيني امريكا به ۲۵۰ ميليون دلار رسيده باشد. 

اين در حالي است كه جان كري چند روز پيش اعلام كرد كه دولت امريكا تاكنون ۳۸۵ ميليون دلار تنها براي آنچه كه كمك‌هاي بشردوستانه براي سوري‌ها خواند، هزينه كرده است. اين كمك در شرايطي صورت مي‌گيرد كه دولت امريكا خود گرفتار بحران مالي بوده و باراك اوباما رئيس‌جمهور امريكا مجبور شده است براي تداوم دخالت‌هاي واشنگتن در خاورميانه درخواست بودجه نيم ميليارد دلاري به كنگره بدهد؛ برنامه‌اي كه بامخالفت برخي از اعضاي كنگره روبه‌رو شده است، چراكه آنها بر اين باورند كه دولت در قبال اين بودجه هيچ برنامه مشخصي ارائه نكرده است. با اين حال دست‌و‌دلبازي امريكايي‌ها در كمك ۲۵۰ ميليون دلاري به مخالفان نشان مي‌دهد كه بودجه درخواستي اوباما در كجا خرج خواهد شد. به گزارش روزنامه جروزالم‌پست، بخشي از برنامه پيشنهادي باراك اوباما براي بودجه سال ۲۰۱۴، مبلغي بالغ بر ۵۸۰ ميليون دلار براي اختصاص دادن به آشفتگي و بحراني است كه در خاورميانه و شمال آفريقا وجود دارد كه قرار است در صورت صلاحديد كاخ سفيد و وزارت خارجه امريكا، در طول يك سال در سراسر منطقه هزينه شود. 

اروپا در آستانه لغو تحريم‏ها به نفع مخالفان
گوئيدو وستروله، وزير امورخارجه آلمان، با حضور در اجلاس استانبول ضمن تأكيد بر يافتن يك «راه‌حل سياسي» براي مناقشه سوريه، يك‌بار ديگر از اپوزيسيون سوريه خواست تا به طور رسمي با رويكرد اسلام‌گرايان افراطي مرزبندي كند.
به گزارش خبرگزاري آلمان، وستروله گفت: ما انتظار داريم كه آنها (اپوزيسيون) با صراحت تمام از نيروهاي تروريستي و افراطي فاصله بگيرند.
وزير امور خارجه آلمان مخالفت قاطع دولت متبوع خود را در مورد ارسال سلاح‌هاي آلماني به نيروهاي اپوزيسيون اعلام كرد. وي گفت، دولت آلمان نگران است كه اين سلاح‌ها به دست نيروهاي «ناصالح، يعني به دست افراطيون» بيفتد.
همچنين ويليام هيگ، وزير امورخارجه انگليس گفت كه در روزهاي آينده اتحاديه اروپا درباره تخفيف در تحريم‌ها عليه سوريه به مشورت خواهد نشست تا آسان‌تر بتوان سلاح به شورشيان سوري رساند. اتحاديه اروپا قصد دارد در تحريم عليه سوريه تخفيف‌هايي قائل شود تا بهتر بتوان از اپوزيسيون سوريه حمايت كرد. 

وزراي امور خارجه اتحاديه اروپا در اجلاس امروز خود در لوكزامبورگ احتمالاً بدون بحث و مذاكره در اين زمينه، تحريم‌ها را نخست در حوزه نفت تخفيف خواهند داد.
اين تخفيف‌ها به گونه‌اي است كه در آينده بايد خريد نفت سوريه با موافقت «ائتلاف ملي سوريه» امكان‌پذير گردد. از سوي ديگر، بايد بتوان تأسيسات نفتي را براي استخراج نفت تعمير كرد و ارسال فناوري لازم به سوريه را امكان‌پذير ساخت. همه اين اقدامات بايد نخست به تأييد ائتلاف ملي سوريه برسد. 

تظاهرات تركيه‏اي‏ها در اعتراض به دوستان سوريه
ده‌ها تن از فعالان تركيه‌اي مخالف با حضور نظامي ناتو در كشورشان، تظاهراتي را در مقابل مقر برگزاري كنفرانس «دوستان سوريه» در استانبول برگزار كردند. به گزارش شبكه خبري روسيا اليوم، در اين تظاهرات شركت‌كنندگان دستنوشته‌هايي را حمل مي‌كردند كه روي آنها مطالبي در خصوص درخواست براي خروج نيروهاي ناتو از تركيه نوشته شده بود. همچنين شركت‌كنندگان در اين تظاهرات پرچم‌هاي سوريه و تركيه را به نشانه اعلام همبستگي با نظام سوريه حمل مي‌كردند.
اين تظاهرات همزمان با ديدار معاذ الخطيب، رئيس ائتلاف ملي مخالفان سوريه با جان كري، وزير امور خارجه امريكا ساعاتي پيش از آغاز كنفرانس موسوم به «دوستان سوريه» برگزار شد.
ناتو از چند ماه پيش به بهانه احتمال حمله نظامي به تركيه، سامانه موشكي پاتريوت، به همراه سربازان امريكايي و آلماني و هلندي در مرزهاي اين كشور با سوريه مستقر كرده است

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار