کد خبر: 521875
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
امريكا پيشرفته‌ترين سلاح‌ را به اعراب و اسرائيل مي‌فروشد
به گزارش «جوان»، هاگل در سفر خود به تل‌آويو، تعدادي هواپيماي وي ۲۲ آسپري، مشهوربه عقاب ماهيگير نيز به اسرائيلي‌ها خواهد داد، هواپيماهايي كه تا‌كنون در انحصار ارتش امريكا قرار داشته‌اند. بي‌بي سي در توصيف اين هواپيماها نوشت:اين هواپيماها مانند هليكوپتر از زمين بلند مي‌شوند، اما به سرعت هواپيما پرواز مي‌كنند. واشنگتن همچنين در نظر دارد چند فروند هواپيماي كي سي ۱۳۵ هم به اسرائيل بدهد، هواپيماي سوخت رسان دوربردي كه مي‌تواند قدرت تهاجم هوايي اسرائيل عليه اهدافي مانند مراكز اتمي ايران را تقويت كند.
 
با اين وجود برخي ناظران مي‌گويند هدف امريكا از تجهيز تل‌آويو به پيشرفته‌ترين ادوات نظامي كه تا كنون در انحصار ارتش امريكا قرار داشت، نه تقويت قدرت تهاجمي اسرائيل بلكه متقاعد كردن مقام‌هاي تل‌آويو در اين خصوص است كه حتي اگر ايران به يك قدرت اتمي هم تبديل شود، تل‌آويو با استفاده از سلاح‌هايي كه امريكا در اختيارش مي‌گذارد، قادر به محافظت از خودش خواهد بود. دويچه وله در گزارشي در اين باره نوشت: « يكي از اين تجهيزات، سامانه موشكي قدرتمندي براي حمله به تأسيسات دفاع ضدهوايي دشمن است. اين موشك‌ها كه به وسيله جنگنده‌ها پرتاب مي‌شوند، مي‌توانند امواج رادار نيروهاي دشمن را ردگيري كنند. » 

مايكل آيزنستات، كار‌شناس ارشد موسسه مطالعات خاورنزديك واشنگتن به بي‌بي سي گفت: ايالات متحده مي‌خواهد اطمينان حاصل كند كه اسرائيل به تنهايي عليه ايران اقدامي نخواهد كرد تا منافع امريكا را به خطر بيندازد. يك مقام دفاعي امريكا روز جمعه در آستانه سفر هاگل به منطقه اين بسته تسليحاتي ۱۰ ميليارد دلاري را يك پيشرفت براي اسرائيل توصيف كرد و گفت: « اين براي اسرائيل يك مزيت قابل توجه است. اين درباره اعطاي قابليت بيشتر به اين سه شريك در منطقه براي رويارويي با تهديد‌هاي كليدي است كه ممكن است با آن رو در رو شوند.» 

وي همچنين تأكيد كرد كه اين فروش تسليحاتي برتري نظامي اسرائيل در منطقه را بيشتر مي‌كند. هاگل از سرزمين‌هاي اشغالي به عربستان و امارات سفر مي‌كند و در اين سفر همسايگان جنوبي و جنوب غربي ايران را به تسليحات پيشرفته مجهز مي‌كند. او در اين سفر قرار‌داد فروش ۲۶ جنگنده‌ اف-۱۶ به امارات متحده عربي را نهايي خواهد كرد كه ارزش مجموع آنها ۵ ميليارد دلار برآورد مي‌شود. جنگنده‌هاي اف ۱۶ به موشك‌هاي كمتر شناخته شده‌ بسيار دقيقي مجهزند كه مي‌توانند بدون به خطر افتادن جان خلبان هدف‌هايي را در فاصله‌ بسيار دور نابود كنند. امريكايي‌ها پيش‌تر همين اف- ۱۶‌ها را به عربستان هم داده و در سفر جاري هاگل قرار است تعداد نامشخصي از موشك‌هاي پيشرفته‌ جديد را براي نصب روي اين جنگنده‌ها دريافت كند. 

مجموع معاملات نظامي كه هاگل در سفر خود آنها را با طرف‌هاي اسرائيلي و عربي امضا خواهد كرد حدود ۱۰ ميليارد دلار اعلام شده است. با توجه به نگراني اسرائيل از انتقال سلاح‌هاي پيشرفته به عربستان و امارات، اشپيگل آنلاين از قول نيويورك تايمز گزارش داد كه امريكا به اسرائيل اطمينان خواهد داد كه جنگ‌افزارهاي امريكايي در عربستان و امارات تحت نظارت نيروهاي امريكا قرار خواهند داشت و به كارگيري موشك‌هاي ياد شده تنها پس از مشورت با واشنگتن ممكن خواهد بود. نيويورك تايمز همچنين نوشته است كه متحدان امريكا در خاورميانه به پيشرفته‌ترين دستاوردهاي صنايع تسليحاتي امريكا مجهز مي‌شوند تا «ايران را مهار كنند.» 

بي بي‌سي در گزارشي با اشاره به فروش‌هاي تسليحاتي امريكا به طرف‌هاي خاورميانه‌اي خود نوشت: «دولت باراك اوباما تقويت نظامي اسرائيل، عربستان سعودي و امارات متحده عربي را در جهت مقابله با آنچه تهديد ايران مي‌خواند انجام مي‌دهد، اقدامي كه رقابت تسليحاتي در خاورميانه را گرم‌تر و فروش صنايع نظامي امريكا را هم پر رونق‌تر خواهد كرد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار