کد خبر: 521645
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۰:۲۳
جريان 4 قطعنامه و لايحه تحريمي در سناي امريكا
به گزارش «جوان»، جان كري وزير امور خارجه امريكا روز پنج‌شنبه در جلسه استماع كميته روابط خارجي سناي امريكا حاضر شد تا سناتور‌هايي مانند رابرت منندز (دموكرات) و ليندسي گراهام (جمهوري خواه) او را در مورد سياست دولت اوباما در مقابل ايران به چالش بكشند. درست يك روز قبل از حضور جان كري، سناي امريكا به اتفاق آرا قطعنامه‌اي را عليه ايران تصويب كرد كه از اجراي كامل تحريم‌هاي امريكا و همچنين تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ايران قويا حمايت مي‌كند و از رئيس‌جمهور امريكا مي‌خواهد تحريم‌هاي ايران را تقويت كند. 

سناي امريكا همزمان در حال بررسي يك قطعنامه ديگر است كه بر حمايت امريكا از اسرائيل در صورت اقدام نظامي عليه ايران تأكيد مي‌كند. طبق اين قطعنامه كه به «قطعنامه ۶۵ سنا» معروف شده، دولت امريكا ملزم مي‌شود كه اگر دولت يهود قصد داشته باشد در دفاع از قلمرو و مردم و موجوديت» خود عليه ايران دست به عمليات نظامي بزند، ايالات متحده از اقدام اسرائيل به صورت ديپلماتيك، اقتصادي و نظامي حمايت كند. از طرف ديگر، مارك كرك، سناتور جمهوريخواه، به دنبال تصويب طرح جديدي است كه مقام‌هاي ايراني متهم به نقض حقوق بشر را هدف مي‌گيرد و تحريم‌هاي مالي و تجاري را عليه اين كشور شدت مي‌بخشد. يك لايحه ديگر هم در سنا مطرح است كه سناتور مارك استيون كيرك آن را به جريان انداخته و فروش نفت ايران را بيشتر از گذشته محدود مي‌كند. اين لايحه كه درست يك روز بعد از پايان مذاكرات آلماتي به جريان افتادنش رسانه‌اي شد، گفته مي‌شود يكي از سخت‌ترين لايحه‌هاي تحريمي عليه ايران است. 

اندكي بردبار باشيم
جان كري در سخنان خود در جلسه استماع، گفت‌و‌گوهاي اخير ايران با ۱+۵ در آلماتي را «نااميد كننده» خواند ولي گفت كه به دليل فاصله دو ماهه ايران تا انتخابات، تنبيه‌هاي اقتصادي امريكا عليه ايران مي‌تواند به يك مسئله سياسي پر‌التهاب تبديل شده و شانس توافق هسته‌اي را با ايران كاهش بدهد. بر اساس گزارش لس آنجلس تايمز، وزير خارجه اوباما گفت تا قبل از انتخابات رياست جمهوري آينده در ايران نوعي عدم قطعيت در تهران وجود دارد و بنابراين او حدس نمي‌زند كه تا قبل از انتخابات «اتفاق قابل توجهي» در مذاكرات قابل رخ دادن باشد. 

كري گفت: « مقدار زيادي رقابت در آنجا ( ايران) وجود دارد و بين تندرو‌ها و مردمي كه خواهان توافق هستند، تنش طبيعي وجود دارد. نيازي نيست كه در اوضاع فعلي ما ( هم اين تنش‌ها) را تشديد كنيم. . . شما بايد پنجره را باز بگذاريد تا كانال ديپلماسي فعال بماند.» كري گفت كه دولت (اوباما) حاضر است بعداً درباره قوانين تحريمي جديد با كنگره بحث كند، ولي از اظهار نظر بيشتر در اين باره خود‌داري كرد و گفت كه حاضر است در اين باره با نمايندگان كنگره پشت درهاي بسته به گفت وگو بنشيند. وي ادامه داد: «به نظر من زمان آن رسيده است تا اندكي بردبار باشيم. به نظر من تشخيص زمان و انتخاب اينكه چه زماني بايد دست به اقدام بزنيم از اهميت زيادي برخوردار است. 

ما مي‌توانيم با يكديگر در اين خصوص همكاري كنيم. دولت باراك اوباما رئيس‌جمهور امريكا در حال رصد كردن اوضاع از نزديك است و با متحدان خود در اين خصوص همكاري دارد». همچنين بر اساس گزارش بي‌بي سي، او شخصا فكر نمي‌كند كه رخداد مهمي در دو ماه آينده در ايران به وقوع بپيوندد، مگر اينكه تهران بخواهد سانتريفوژهاي جديد را نصب و عملياتي كند كه در آن صورت ايالات متحده از آن مطلع خواهد شد. جان كري ادامه داد كه ديپلماسي همچنان گزينه اول دولت امريكا در برابر برنامه اتمي ايران است، ولي تأكيد كرد فرصت موفقيت مذاكرات هميشگي نيست و به پايان خواهد رسيد. جان كري همچنين در اين جلسه، ايران را متهم كرد كه عامل پشت پرده حمله به اردوگاه مجاهدين خلق (منافقين) در ماه فوريه گذشته بوده است. 

اولمرت: اقدام عليه ايران با رهبري امريكا باشد
با وجود تأكيد وزير خارجه امريكا بر بردباري، در تل‌آويو جريان امور متفاوت به نظر مي‌رسد. بعد از سخنان هفته قبل يوال استينتز، وزير امور راهبردي و اطلاعات رژيم صهيونيستي كه گفته بود اسرائيل قادر است بدون حمايت امريكا هم عليه ايران اقدام نظامي انجام بدهد، بنيامين نتانياهو هم در گفت و گو با بي‌بي سي كه روز پنج‌شنبه در آستانه سفر چاك هاگل وزير دفاع اوباما انجام شد، بر همين موضوع پافشرد. او گفت كه اسرائيل ضربه‌پذيري‌ها و توانايي‌هايي متفاوت از امريكا دارد و ما بايد وقتي قابليت دفاع خودمان را توسط خودمان از دست مي‌دهيم، محاسبات خودمان را داشته باشيم.» با اين حال، ايهود اولمرت نخست وزير سابق رژيم صهيونيستي در گفت و گو با جروزالم پس كه روز پنج‌شنبه منتشر شد تأكيد كرد كه هرگونه اقدام براي متوقف كردن برنامه هسته‌اي ايران بايد با رهبري امريكا و جامعه بين‌المللي انجام شود. به گفته اولمرت، تل آويو در طول زماني بلند، اقدامات مخفيانه زيادي براي جلوگيري از برنامه هسته‌اي ايران انجام داده است.


توافق ايران و آژانس براي دور جديدي از گفت‌وگوها
خبرگزاري آسوشيتدپرس به نقل از دو ديپلمات ناشناس، از توافق ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي براي دور جديدي از گفت‌وگوها خبر داده است. دو ديپلمات مرتبط با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مي‌گويند كه ايران و آژانس براي دور جديدي از مذاكرات در اواسط ماه مه ميلادي توافق كرده‌اند. اين گزارش مدعي است كه اين گفت‌وگوها در راستاي تلاش براي از سرگيري روند بازرسي‌هايي صورت مي‌گيرد كه از پنج سال پيش تاكنون متوقف شده‌اند. در همين حال، ديپلمات‌ها به آسوشيتدپرس همچنين گفته‌اند ايران نصب دستگاه‌هاي پيشرفته از تاسيسات غني‌سازي خود را سه برابر كرده و ظرف سه ماه به ۶۰۰ دستگاه رسانده است. آسوشيتدپرس اين اقدام را نشانه‌هايي از شكست تلاش‌هاي ديپلماتيك در متقاعد كردن ايران به محدود كردن برنامه غني‌سازي اورانيوم خواند و افزود كه اين اقدام همچنين نشان مي‌دهد ايران فناوري و مواد خام براي توليد انبوه سانتريفيوژ‌هايي را دارد كه مي‌تواند با سرعتي بيش از سانتريفيوژ‌هاي موجود به غني‌سازي بپردازند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار