کد خبر: 521355
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۰
مراسم تشييع مارگارت تاچر روز گذشته برگزار شد و همزمان با پخش مستقيم آن از سوي بي‌بي‌سي، مخالفانش نيز دست به راهپيمايي اعتراضي زدند، به همين خاطر طي برگزاري مراسم تدابير شديد امنيتي حاكم بود. 

اگر چه در تصاوير پخش شده از بي‌بي سي نشاني از اين تدابير نبود، اما ۷۰۰ نيروي ارتش در مسير تشييع جنازه بين كاخ وست كينستر و كليساي سنت پل حضور داشتند. خبرها حاكي است كه دو‌دستگي در بين سياستمداران انگليس نيز ايجاد شده است. به اين دليل حكومت بيش از ۱۱ سال تاچر در انگليس با مخالفت‌هاي زيادي مواجه بود و بر همين اساس بسياري علاقه نداشتند كه اين مراسم از شكوه برخوردار باشد، خواسته‌اي كه ناديده گرفته شد و دولت و خانواده پادشاهي انگليس آن را به اجرا درآورد.
 
در اين مراسم ۲۳۰۰ شخصيت سياسي از ۱۷۰ كشور حضور داشتند كه دو رئيس‌جمهور، ۱۱ نخست وزير، ۱۷ وزير خارجه را شامل مي‌شد. علاوه بر ملكه و همسرش، ديويد كامرون، نخست وزير، اد ميليبند، رهبر حزب مخالف، نخست وزيران پيشين بريتانيا، اعضاي هيئت دولت و شماري از سياستمداران و مقامات پيشين از جمله همكاران مارگارت تاچر همراه با اعضاي خانواده او حضور داشتند. همچنين همه نخست وزيران سابق انگليس كه تا كنون زنده‌اند در اين مراسم حضور داشتند. در پيشاپيش اين مراسم، شمشير عزا حمل مي‌شد كه آخرين بار در مراسم تشييع وينستون چرچيل نخست وزير اسبق انگليس استفاده شده بود. ديويد آيسون از كليساي سن پل لندن به عنوان يكي از مخالفان تاچر گفت: « ما هنوز با ميراث دوران تاچر آشتي نكرده‌ايم. ما آماده آن نيستيم. مهمترين مسئله اين است كه چگونه در اين كشور ثروتمندان و فقرا يا محافظه‌كاران و حزب كارگر با هم همكاري كنند. 

اميدوارم خاكسپاري و جنجال‌ها موجب شود در آينده شكاف‌ها و اختلاف‌ها كمتر شود. » گروهي از مخالفان نيز پيش از برگزاري مراسم تهديد كرده بودند كه در مراسم اختلال ايجاد خواهند كرد. انفجارهاي اخير در امريكا، نيروهاي امنيتي – اطلاعاتي انگليس را به شدت نگران كرده بود كه مبادا در اين مراسم مشكلي پيش بيايد، بخصوص كه تعداد زيادي از مقامات سياسي جهان در آن حضور داشتند. همچنين در مسير حركت تابوت پلاكاردي در اعتراض به هزينه مراسم تشييع جنازه تاچر هم ديده مي‌شد و مخالفانش هنگام تشييع به تابوت پشت كرده و حتي سر و صدا كردند. نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد بسياري از مردم از اينكه هزينه ۱۵ ميليون دلاري مراسم تدفين تاچر از محل منابع دولتي تأمين مي‌شود، ناراضي هستند. برخي از نمايندگان چپگراي مجلس نيز اعلام كرده‌اند هزينه‌هاي مراسم تدفين تاچر بسيار بيش از اندازه لازم است. تاچر بين سال‌هاي ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۰ نخست‌وزير انگليس بود. سياست‌هاي اقتصادي كه تاچر در پيش گرفت، به خصوص در دولت اول وي به افزايش شديد بيكاري در جامعه انگليس منجر شد.
 
وي همچنين مخالف سرسخت قدرت سنديكاهاي كارگري بود و اين اتحاديه‌ها را به شدت محدود كرد. علاوه بر اين، عدم نرمش وي در برابر اعتصاب سراسري معدنچيان، موجب شده تا بخش بزرگي از جامعه كارگري انگليس از او متنفر شوند. در دوران وي ارتش انگليس به جزيره مالويناس آرژانتين حمله ور شد و تأييد نام فالكلند را براي آن گرفت، بنابراين شهروندان آرژانتين نيز به شدت با وي مخالف بودند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار