کد خبر: 521344
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
هجدهمين نمايشگاه بين‌المللي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي افتتاح شد
به گزارش «جوان»، محمد رضا رحيمي با بيان اين مطلب روز گذشته افزود:تحريم‌ها مانند سيلي عظيم جريان پيدا كردند كه خوشبختانه با درايت متخصصان، مسئولان و ملت شريف ايران، اين سيل تبديل به سدي براي آبياري بهينه صنعت در كشور شد.
وي ادامه داد: ما با توجه به درخشش در عرصه‌هاي مختلف صنعت و همچنين توسعه تجهيزات صنعت نفت مي‌توانيم به زودي شاهد خداحافظي ارز حاصل از صادرات نفت در عرصه اقتصاد باشيم.
رحيمي افزود: امريكا و هم‌پيمانانش بدانند كه تحريم‌ها همواره ملت ايران و محورهاي اقتصادي اين مرز و بوم را قوي‌تر كرده است زيرا با مروري به موفقيت‌هاي چشمگير شركت‌هاي داخلي مي‌توان اين امور را به سادگي اثبات كرد.
وي تصريح كرد: ايران با امنيت‌ترين ذخاير نفتي جهان را دارد زيرا كشورمان يك ليتر هم از اين ذخاير را به كشورهاي ديگر باج نمي‌دهد.
معاون اول رئيس‌جمهور يادآور شد: در عرصه توليد بهينه اقتصادي، كشورمان به رغم تهديدهاي جهان استكبار به موفقيت‌هاي قابل‌اعتنايي دست يافته است.
معاون اول رئيس‌جمهور خاطرنشان كرد: سال گذشته موفق شديم ٧٠ درصد احتياجات وزارت نفت را از طريق توليد داخلي تأمين كنيم و در اين دوران توانستيم پيوند ناگسستني بين دانشگاه و وزارت نفت برقرار كنيم.
وزير نفت هم در اين مراسم از برگزاري جشن عدم وابستگي صنعت نفت به‌رغم اعمال تحريم‌ها خبر داد و گفت: امروز هيچ فرآورده‌ نفتي به كشور وارد نمي‌شود و در آينده ايران عمده‌ترين صادركننده فرآورده نفتي خواهد بود.
رستم قاسمي با تأكيد بر اينكه رشد انرژي به‌رغم ركود در بعضي نقاط جهان ادامه دارد، گفت: انرژي هيدروكربوري به عنوان مهم‌ترين عضو سبد انرژي جهاني، نقش اصلي را به عنوان محرك اقتصاد جهاني بازي مي‌كند.
وزير نفت تأكيد كرد: به‌رغم مشكلات و ماليات‌هاي سنگيني كه در اين حوزه وضع مي‌شود، بازهم پيش‌بيني‌ها حاكي از ادامه پيشتازي استفاده از انرژي هيدروكربوري در آينده اقتصاد جهان است.
وزير نفت اضافه كرد: در حال حاضر ۷۰ واحد در حال ساخت پتروشيمي در كشور وجود دارد كه با پايان ساخت آنها ظرفيت توليدات پتروشيمي ايران به ۱۳۰ ميليون تن در سال خواهد رسيد.
وي گفت: توليد فعلي گاز كشور، ۷۰۰ ميليون مترمكعب است كه در پايان برنامه به ۴/۱ ميليارد متر مكعب افزايش خواهد يافت تا علاوه بر تأمين نياز داخلي، امكان تبديل و توسعه صادرات اين حامل انرژي فراهم شود.
وي تأكيد كرد: ما اقتصاديون به كمك صنعتگران بايد حماسه‌آفريني كنيم تا از روال جاريه عبور كنيم.
قاسمي ادامه داد: صنعتگران ما نقش تحريم را به خوبي نشان داده‌اند، چنان كه روز شروع پارس‌جنوبي بيش از ۹۰ درصد به تجهيزات خارجي وابستگي داشتيم اما امروز اين عدد به كمتر از ۵۰ درصد رسيده است و با رشد انقلابي سال گذشته در حوزه ساخت داخل اميدواريم اين رقم بسيار كمتر شود. وي توضيح داد: به‌رغم مشكلات درآمدي سال گذشته، ۳۰ ميليارد دلار در صنعت نفت سرمايه‌گذاري شد و بسياري از پروژه‌هاي مهم صنعت نفت از جمله پالايشگاه شازند به بهره‌برداري رسيد.
وزير صنعت، معدن و تجارت هم در اين مراسم گفت: تحريم‌هاي غيرقانوني عليه كشورمان منجر به فرصت شده و توليدكنندگان ايراني فرصت رقابت در بازارهاي جهاني را پيدا كرده‌اند.
مهدي غضنفري افزود: افزايش قيمت ارز نيز مشكلاتي را براي توليدكنندگان به وجود آورد و فشارهايي را براي معيشت مردم ايجاد كرد اما در كنار اين فشارها اثرات مثبت تحريم را نيز بايد در نظر گرفت.
وي تصريح كرد: كاهش واردات كالا و فرصت براي توليدكنندگان داخلي به ويژه براي توليدكنندگان اولويت ١٠ كالايي يكي از اثرات مثبت تحريم‌ها بود كه سبب شد توليدكنندگان ايراني با تكيه بر توانايي‌هاي خود اقدام به توليد كالاها و تجهيزات مورد نياز كشور كنند.
وي با بيان اينكه در سال ٢٠٠٦ ميلادي، ٨٢ درصد از صادرات ايران به كشورهاي آسيايي بوده گفت: صادرات ما به اروپا نيز ۱۴ درصد بود اما در سال ٢٠١٢ اين روند تغيير كرد و تجارت ما به اروپا به ٥ درصد كاهش يافت و صادرات به آسيا نيز به ٩٢ درصد رسيد كه اين امر نشان مي‌دهد مسير تجارت جابه‌جا شده و مبادلات با ديگر كشورها گسترش يافته است.
وي افزود: در يك دهه گذشته ٨٠ درصد از واردات ما كالاهاي سرمايه‌اي بوده است كه اين كالاها در زيرساخت‌هاي اقتصادي كشور براي توليد به كار رفته است و بايد گفت كه صادرات غيرنفتي هر سال ٢٠ درصد رشد داشته است.
وي با اشاره به حضور گسترده سازندگان ماشين‌آلات و تجهيزات صنعتي در نمايشگاه گفت: چرخش مالي در تجارت ماشين آلات سالانه ٢ هزار ميليارد دلار در جهان است و ايران نيز به جمع توليدكنندگان و صادركنندگان اين ماشين‌آلات پيوسته است.
وزير صنعت، معدن و تجارت اظهار كرد: اميدواريم به زودي ارز حاصل از فروش نفت صرفاً براي توسعه كشور به كار رود و ايران ارزهاي نفتي خود را براي واردات مورد استفاده قرار ندهد.
در هجدهمين نمايشگاه بين‌المللي نفت يك هزارو ١٠٠ شركت ايراني و خارجي حضور يافته‌اند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار