کد خبر: 520937
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
۱۸ انفجار زنجيره‌اي ديروز و دهها انفجار روزهاي اخير ۱۴ كانديدا را به كام مرگ كشاند
به گزارش «جوان»، حملات مرگبار شورشيان عراق در آستانه انتخابات به شكلي گسترده در نقاط استراتژيك عراق نظير بغداد، ناصريه و كركوك به نمايش گذاشته شد. اين حملات در آستانه انتخابات حساس اين كشور فضاي رقابت سياسي را با خشونت و انتقام جويي درآميخت. طبق گزارش منابع پزشكي و امنيتي عراق در پي ۱۸ حمله زنجيره‌اي ديروز ۳۰ نفر كشته و بيش از ۱۷۰ تن ديگر زخمي شدند. الجزيره نيز آمار قربانيان را همين تعداد اعلام كرد، اما خبرگزاري آسوشيتدپرس آمار كشته شدگان را ۳۲ تن و زخمي شدگان را بيش از ۲۰۰ تن اعلام كرد. خبرگزاري فرانسه به نقل از مقام‌هاي عراقي نوشت: ۱۸ خودروي بمب‌گذاري‌شده روز دوشنبه (۱۵ آوريل) در بغداد، شهر شمالي كركوك، توز خرماتو، تكريت، سامرا، حله و نصيريه در جنوب بغداد منفجر شد. در انفجار سه خودروي بمب‌گذاري شده كه در شهر توز خرماتو در ۱۷۵ كيلومتري شمال بغداد روي داد، شش تن كشته و ۶۰ تن ديگر زخمي شدند.
 همچنين دو انفجار ديگر در شهر ناصريه، در جنوب عراق روي داد كه در اين حمله نيز ۱۴ تن زخمي شدند. در انفجار ديگري در شهر كركوك در شمال عراق يك تن كشته و ۹تن ديگر زخمي شدند. صبح ديروز انفجار دو خودروي بمب‌گذاري شده در يكي از ورودي‌هاي فرودگاه بغداد و سپس شليك يك خمپاره هاون به اين محل، سه كشته و ۱۰ زخمي برجاي گذاشت. شبكه ايران به نقل از يك منبع آگاه نيز گفت كه لحظاتي پس از انفجار يك خودروي بمب‌گذاري شده در يك ايست بازرسي، فرودگاه بين‌المللي بغداد، محل اين انفجار با خمپاره هاون هدف قرار داده شد. هنوز مسئوليت اين حملات را كه بيشتر انفجار خودروهاي بمبگذاري شده بود هيچ گروهي بر عهده نگرفته است، اما با توجه با سابقه گروه القاعده در انجام حملات اين چنيني به نظر مي‌رسد كه گروه القاعده عامل اين حملات باشد.
كانديداهاي انتخابات هدف حملات
اين حملات در حالي صورت گرفته كه قرار است انتخابات استاني در اين كشور در ۲۰ آوريل (چهار روز ديگر) برگزار شود. اين اولين انتخابات از زمان خروج نيروهاي امريكايي از عراق است. دو روز پيش هم يكي از نامزدهاي انتخاباتي هدف حمله قرار گرفت و كشته شد. همچنين اين بمب‌گذاري‌ها صلاحيت دولت عراق براي حفظ امنيت انتخابات محلي اين كشور را زير سؤال برده است. تا به حال ۱۴ تن از سياستمداران محلي عراق كه از شانس پيروزي در انتخابات پيش رو برخوردار بودند كشته شده‌اند. از ۱۸ استان عراق انتخابات تنها در ۱۲ استان برگزار مي‌شود. بيشتر ترورها در مناطق سني‌نشين رخ داده است. بيش از ۸ هزار نفر خود را كانديداي اين انتخابات كرده‌اند. حدود ۱۶ ميليون و ۲۰۰ هزار عراقي واجد شرايط شركت در اين انتخابات هستند. مقام‌هاي سياسي دولت‌هاي رقيب مالكي از جمله تركيه و عربستان به صورت علني از حركت اپوزيسيون عراق حمايت كرده‌اند. رسانه‌هاي اين كشورها به صورت پياپي گزارش نزاع طايفه‌اي در عراق را مخابره مي‌كنند.
اعلام حالت فوق‌العاده در استان بابل عراق
در همين حال منابع خبري از اعلام حالت فوق‌العاده در استان بابل عراق پس از سلسله انفجارهاي اين كشور خبر دادند. شبكه اسكاي نيوز عربي در خبري اعلام كرد مقامات محلي استان بابل عراق پس از به دست آمدن اطلاعاتي در مورد طرح هايي تروريستي براي هدف قرار دادن مراكز انتخاباتي و خنثي‌سازي يكي از آنها در اين استان حالت فوق العاده اعلام كردند.
از انتخابات چه خبر؟
در شرايطي كه عراق در اوضاع نابسامان سياسي و امينتي به سر مي‌برد، خبرگزاري براثا اما از حال و هواي انتخابات گزارش داد. منابع آگاه و نزديك به حوزه‌هاي اخذ رأي انتخابات شوراهاي استاني عراق اعلام كردند كه ائتلاف «المواطن ۴۱۱» (شهروند ۴۱۱) در اغلب مراكز انتخاباتي استان‌هاي بغداد، بصره، العماره، ناصريه، واسط و السماوه بر ديگر رقباي خود پيشي گرفته است. بنا بر اعلام اين منابع، پس از ائتلاف المواطن ۴۱۱ به رهبري عمار حكيم رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق، ائتلاف دولت قانون و سپس جريان صدر قرار دارد. در استان‌هاي نجف، ديوانيه و حله نيز ائتلاف دولت قانون، المواطن و جريان صدر به ترتيب بيشترين آراي انتخاباتي را به خود اختصاص داده‌اند. ۱۲ شهر عراق شاهد برگزاري نخستين مرحله انتخابات شوراهاي استاني اين كشور بود. مرحله دوم اين انتخابات، روز شنبه ۲۰ آوريل (۳۱ فروردين) برگزار خواهد شد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار