کد خبر: 520917
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
مردم به نسخه‌هاي بدلي ارادتي ندارند
محمد اسكندري
طي سه دهه گذشته انقلاب اسلامي ايران با چالش‌هاي متعددي روبه رو بوده است كه گاهي اولويت‌هايي مانند رفاه، پيشرفت، عدالت و. . . را ‌ حاشيه برده است. به عنوان مثال هشت سال جنگ عليه ايران همه توجهات را به حفظ اصل و كيان نظام و تماميت ارضي كشور جلب كرده بود، اما اكنون و در ميانه دهه چهارم انقلاب اسلامي كه موسوم به دهه پيشرفت و عدالت است، به نظر مي‌رسد اولويت‌ها تغيير كرده است. از همين رو در انتخابات پيش رو نيز انتظار مي‌رود كه تمام دغدغه‌ها حول محور‌هاي پيشرفت و عدالت يا به عبارت بهتر گفتمان مقام معظم رهبري شكل گيرد. 

گفتمان رهبري چيست؟
امروز در حوزه جامعه‌شناسي و مطالعات رسانه‌اي توجه به مسئله گفتمان بسيار حائز اهميت است. صاحب‌نظران گفتمان يا Discourse را مجموعه‌اي معنادار از يك ساختار به‌ هم پيوسته معرفتي مي‌دانند كه حول يك دال مركزي تجمع كرده و مولفه‌هايي مفهومي را پوشش مي‌دهد. 

نگاهي به مطالبات و منويات مقام معظم رهبري در سال‌هاي اخير بيانگر آن است كه ايشان به صورت جدي خواهان توسعه، پيشرفت و استقرار عدالت بر مبناي رويكرد‌هاي اسلامي در كشور هستند.
ايشان چندين سال است كه شعار اصلي سال را در خصوص مسائل اقتصادي قرار مي‌دهند و محور‌هايي مانند نوآوري و شكوفايي، اصلاح‌الگوي مصرف‌، همت مضاعف، كار مضاعف، جهاد اقتصادي، حمايت از توليد و كار و سرمايه ايراني، اقتصاد مقاومتي و حماسه اقتصادي را در صدر توجه مسئولان و مردم مي‌نشانند. 

از خلال بيانات ايشان نيز مي‌توان توجه خاص به مسئله توسعه و پيشرفت اسلامي ايراني را كنكاش و ادعا كرد كه امروز اصلي‌ترين مطالبه رهبري از قوا بهبود شرايط رفاهي مردم است.
ايشان در‌اين‌باره مي‌فرمايند: اعلام كرده‌ايم كه اين دهه، دهه پيشرفت و عدالت باشد. البته با گفتن و با اعلام كردن، نه پيشرفت حاصل مي‌شود و نه عدالت اما با تبيين كردن، تكرار كردن و همت‌ها و عزم‌ها را راسخ كردن، هم پيشرفت حاصل مي‌شود و هم عدالت. ما مي‌خواهيم مسئله پيشرفت و عدالت، در دهه چهارم به يك گفتمان ملى تبديل بشود. همه بايد آن را بخواهيم، تا نخواهيم، طراحى و برنامه‌ريزى و عمليات تحقق پيدا نخواهدكرد و به هدف هم نخواهيم رسيد. 
بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار استادان و دانشجويان كردستان ۲۷/۲/۱۳۸۸ 

نگراني غرب از گفتمان پيشرفت و عدالت
به طور قطع مي‌توان اعلام كرد كه اصلي‌ترين هدف دشمنان در سال‌هاي اخير در مسير مقابله با نظام اسلامي شكستن وجهه الگويي جمهوري اسلامي است. امريكايي‌ها از ابتداي پيروزي انقلاب راه‌هاي بسياري را براي از بين بردن خطر ايران اسلامي براي منافع سلطه‌طلبانه خويش در پيش گرفته‌اند.
گاهي سعي در نفوذ در دولت‌ها داشته‌اند، گاهي از گروه‌هاي تروريستي حمايت كرده‌اند و گاهي هم با حمايت از حملات نظامي براندازي نظام ايران را پيگيري كرده‌اند. حتي دو فتنه سياسي در سال ۷۸ و ۸۸ را نيز مي‌توانيم از جمله تلاش‌هاي غرب براي از بين بردن نظام مقدس اسلامي ارزيابي كنيم.
با اين حال نه تنها تمام اين فشار‌ها نتوانسته‌است تهران را از گود مقابله با نظام سلطه خارج كند، بلكه ايران را تبديل به يك الگوي الهام بخش براي جهان اسلام و حتي ملت‌هاي مستقل كرده‌است. امروز نام ايران پيوند معناداري با ايستادگي در مقابل زورگويي دارد و در سطح منطقه و جهان نيز ملت‌ها چشم به سرنوشت ايران دوخته‌اند كه نهايت چنين الگوي ايستادگي در برابر سلطه چه فرجامي خواهد داشت.
اكنون نظام جمهوري اسلامي در حوزه‌هاي سياسي، علمي و فناوري، نظامي و. . . به پيشرفت‌هاي چشمگيري دست‌يافته است و غرب به شدت هراسناك است كه اگر ايران در حوزه توسعه و پيشرفت نيز به تراز بالايي دست يابد، آنگاه با يك چالش كاملاً حياتي روبه‌رو خواهد بود.
گفتمان رهبري در ايران يك خطر اساسي براي مدل رهبري دشمنان در منطقه است. ايران اگر بتواند در اوج تحريم‌ها و فشارهاي اقتصادي به سطح مطلوبي از رشد و پيشرفت اقتصادي دست يابد، امريكا را با يك شكست تمام عيار روبه رو ساخته است. جالب اينجاست كه رسانه‌هاي غربي نيز به شدت از استقبال مردم و نخبگان سياسي در ايران از گفتمان رهبري نگران هستند. همين چند وقت پيش بود كه نشريه امريكايي نشنال اينترست در تحليلي در خصوص تاثير تحريم‌ها بر روند برنامه هسته‌اي ايران نوشت: «ديدگاه [آيت‌الله] خامنه‌اي دراين باره كه غرب را تخطئه مي‌كند، برفضاي گفتماني نخبگان درايران غلبه دارد.» 

انتخابات ۹۲ و يك گام رو به جلو
آنطور كه از شواهد و قرائن بر مي‌آيد، انتخابات ۲۴خرداد امسال را بايد يك گام اساسي به سمت جلو براي ملت ايران به حساب آوريم. همين اكنون نيز تقريباً محل اختلاف نظر و دعواي همه گروه‌هاي سياسي در كشور مسئله پيشرفت و توسعه كشور يا به عبارت دقيق‌تر، پيگيري گفتمان رهبري است. نامزدهاي رسمي و غيررسمي انتخاباتي به شدت سعي دارند خود را در اين عرصه كارآمدتر جلوه دهند و هر كدام سعي دارند تا تابلوي پايبندي به ارزش‌هاي انقلاب اسلامي و نظام را بلند كنند.
به طور قطع و يقين مي‌توان گفت برگزاري يك انتخابات پرشور و همگاني در ۲۴ خرداد ۹۲ سهم بسزايي در روند رو به رشد ايران دارد. امروز ما يك چالش اساسي در مسير پيشرفت خود داريم و آن دشمني‌هاي خارجي است. غرب براي دشمني با ايران هزينه‌هاي سنگيني پرداخت مي‌كند. آنها تمام تمركز خود را بر روي ايجاد شكاف ميان ملت - ملت و دولت - ملت قرار داده‌اند و لذا زماني كه احساس نمايند فشارهايشان به جايي نمي‌رسد عقب‌نشيني‌ خواهند كرد. انتخابات ۲۴ خرداد نيز مي‌تواند يك صحنه عظيم و غير‌قابل انكار از وحدت مردم با حكومت و اتحاد و انسجام داخلي باشد. برگزاري چنين انتخاباتي تمامي معادلات غرب را بر هم خواهد ريخت و مطمئناً غرب را مجبور به بازنگري در انتخابات خواهد كرد. 

فريب نسخه‌هاي بدلي را نخوريم
هرچند كه قاطبه جريان‌هاي سياسي در كشور اعتقاد و التزام عملي به مباني انقلاب و نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران دارند، اما هستند برخي از گروه‌ها كه با تابلوي رهبري سعي در جلب نظر مردم دارند در حالي كه عملكرد آنها مغاير با ارزش‌هاي انقلاب اسلامي است. حلقه انحرافي و جريان فتنه دو گروه خطر ساز در انتخابات ۹۲ به حساب مي‌آيند. هرچند كه نامزد‌هاي اين دو گروه به دليل عدم اعتقاد و التزام به چارچوب‌هاي نظام مقدس اسلامي هرگز از سوي شوراي محترم نگهبان تأييد صلاحيت نخواهند شد اما اين احتمال وجود دارد كه آنها سعي در تخريب فضاي انتخاباتي داشته باشند.
آنها در حالي فرياد نجات ايران را سر مي‌دهند كه عملكرد خودشان همراه با فساد سياسي، اقتصادي، فرهنگي و. . . . بوده است. آنها به دنبال نسخه‌هاي غربي توسعه و پيشرفت هستند و اگر دم از انقلاب و قرابت با انديشه‌هاي امام و رهبري هم مي‌زنند تنها براي فريب افكار عمومي است. اين دو جريان به شدت مخالف اصل ولايت فقيه هستند و هر دو لبه يك قيچي هستند كه سعي دارد ريشه انقلاب را از بين ببرد.
در اين عرصه تنها بصيرت و هوشمندي مردم و نخبگان سياسي و تبعيت از منويات مقام معظم رهبري مي‌تواند كارساز باشد. گفتمان رهبري گفتماني اصيل است و مطمئنا مردم مي‌توانند نسخه‌هاي بدلي از اين گفتمان را تشخيص داده و طرد نمايند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار