کد خبر: 520701
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۱
آيا ديپلماسي كره‌اي چيني‌ها جواب داده است؟

به گزارش جوان، بحران در شبه جزيره كره بعد از چند هفته، جان كري وزير خارجه دور دوم اوباما را به پكن كشيد تا به نوشته روزنامه نيويورك تايمز، او براي آنچه كه واشنگتن آن را ماجراجويي كره شمالي در شبه جزيره كره مي‌خواند، «از چين درخواست كمك كند.» 

جان كري روز شنبه را در چين سپري كرد و چند ديدار پي در پي با رهبران چيني داشت و بعد از آن هم براي ملاقات با رهبران ژاپن به توكيو سفر كرد. جان كري در ملاقات با رهبران پكن براي اولين بار اعلام كرد كه حاضر است در صورت توقف برنامه هسته‌اي كره شمالي، استقرار سپر موشكي خود در مناطق اطراف چين را متوقف كند. كري گفت: « آشكار است كه اگر اين تهديد فروكش كند، يعني كره شمالي غير هسته‌اي شود، ديگر الزامي هم به لحاظ زماني براي ما وجود نخواهد داشت كه چنان وضعيت قوي دفاعي‌اي داشته باشيم. » البته وزير خارجه امريكا در عين اعلام آمادگي براي تعديل برنامه سپر موشكي كشورش در اطراف چين، گفته كه در اين سفر سعي كرده نياز كشورش به سپر موشكي را براي مقام‌هاي چين توضيح دهد. 

اعلام آمادگي جان كري براي متوقف كردن استقرار سپر موشكي در اطراف چين، هر چند ممكن است با واكنش‌هاي مخالفان اوباما در داخل امريكا مواجه شود، ولي بخشي از نگراني‌هاي چين را نيز برطرف خواهد كرد. چاك هاگل، وزير دفاع جديد امريكا اواسط ماه مارس (يك ماه قبل) اعلام كرد كه واشنگتن قصد دارد در واكنش به سومين آزمايش هسته‌اي كره شمالي، توانايي دفاع موشكي خود را در منطقه افزايش دهد. 

امريكا اعلام كرده بود كه اين سيستم دفاع موشكي جديد، شامل استقرار ۱۴ سيستم رهگير در آلاسكا و همچنين يك سيستم راداري هشدار سريع در ژاپن است. بر اساس گزارش رويترز، همان موقع وزارت خارجه چين در بيانيه‌اي هشدار داد كه اين مسئله ممكن است باعث تحريك اقدامات مخاصمه‌جويانه كره شمالي و تصاعد بحران در منطقه شود، هشداري كه تنها چند هفته بعد رنگ و بوي جدي به خود گرفت. 

به خاطر همين، برخي كارشناسان مسائل شرق آسيا با اشاره به مناسبات بسيار نزديك پيونگ يانگ با پكن، مي‌گويند كه مقابله‌جويي‌هاي هفته‌هاي اخير كره شمالي در شبه جزيره كره با چراغ سبز پكن انجام مي‌شود، هرچند كه چيني‌ها در محافل ديپلماتيك خودشان را مخالف اقدامات مخاصمه‌جويانه كره شمالي نشان مي‌دهند. اعلام آمادگي وزير خارجه امريكا براي متوقف كردن سپر موشكي در اطراف چين، اولين دستاورد پكن در اين زمينه است. سي‌ان‌ان در گزارشي از پكن با اشاره به مناسبات تنگاتنگ چيني‌ها با كره شمالي نوشت كه ديپلمات‌هاي غربي بر اين باورند چين به راحتي مي‌تواند بحران و تنش موجود در شبه جزيره كره را فرو نشاند. 

امريكا آماده مذاكره با پيونگ يانگ
جان كري بعد ازسفر به پكن راهي توكيو پايتخت چين شد ولي قبل از شروع سفرش به چين با اشاره به اين نكته كه هيچ كشوري در جهان روابطي اين قدر نزديك و پردامنه با كره شمالي ندارد خواستار تاثيرگذاري مقامات اين كشور بر رهبري كره شمالي براي كاهش تنش‌هاي موجود شد. با اين حال، برخي ناظران با اشاره به اينكه پيونگ يانگ طي روز‌هاي گذشته به طور پي در پي درخواست‌هاي كره جنوبي براي مذاكره مستقيم را رد كرده، مي‌گويند كه كره شمالي خواستار گفت و گوي مستقيم با امريكا است. آسوشيتد پرس ديروز در گزارشي كه نيويورك تايمز آن را منتشر كرد از قول كارشناسان نوشته كه چين به طور غيرمستقيم به امريكا گفت كه با كره شمالي وارد مذاكره مستقيم شود. 

در همين راستا كره شمالي ديروز هم در تداوم موضع گيري‌هاي جسورانه خود، كره‌جنوبي را در خصوص مذاكره درباره آينده منطقه صنعتي مورد مناقشه ميان دو كره رد كرد و آن را يك «موضع سياسي توخالي» خواند. دولت سئول از دولت پيونگ‌يانگ خواسته است براي حل اين مسئله مذاكره كند اما دولت كره شمالي اين پيشنهاد را كه از سوي وزير اتحاد مجدد دو كره در سئول مطرح شد، رد كرد و آن را بي‌معنا و حيله‌گرانه خواند. سخنگوي كميته كره شمالي براي اتحاد مجدد و صلح آميز دو كره روز يك‌شنبه در مصاحبه با خبرگزاري دولتي اين كشور گفت: ما اين پيشنهاد را توخالي و اقدامي بي‌معنا مي‌دانيم. همچنين به نوشته روزنامه يو اس‌اي تودي در پيونگ‌يانگ يك فيلم ويدئويي كه روز شنبه منتشر شد حملات هسته‌اي كره شمالي به چهار مكان را در امريكا از جمله واشنگتن، كاليفرنيا، هاوايي و مكاني كه راوي از آن به عنوان كلرادو اسپرينگز نام مي‌برد اما به آركانزاس شباهت داشت، به تصوير كشيده بود. 

جان كري ديروز در پكن با همتاي ژاپني خود ملاقات كرد. او در توكيو براي اولين بار براي شروع مجدد مذاكرات با كره شمالي اعلام آمادگي كرد ولي تأكيد كرد كه پيونگ يانگ ابتدا بايد تنش‌ها پايان بدهد. فوميو كيشيا وزير امور خارجه ژاپن هم پس از ديدار با جان كري گفت: ژاپن و امريكا به كره شمالي اجازه نخواهند داد سلاح هسته‌اي در اختيار داشته باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار