کد خبر: 519316
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
تحليلي بر سخنان رهبر معظم انقلاب در نخستين روز نوروز
سينا تكاور

موضوعي كه امسال نيز همچون سنوات گذشته تكرار شد و مثل هميشه بازتاب‌هاي فراواني در رسانه‌هاي خارجي داشت. اين سخنان از چندين بخش قابل بررسي است. 

پيشرفت‌هاي ايران
بخش نخست در خصوص پيشرفت‌هاي جمهوري اسلامي ايران و واكنش دشمنان به اين پيشرفت‌ها است؛ پيشرفت‌هايي كه در اوج تحريم‌هاي غرب عليه جمهوري اسلامي شكل گرفت. واقعيتي كه در اصل باعث و باني وقوع آن غربي‌ها و تحريم‌هايشان بودند تا ناخواسته خدمتي بزرگ به جمهوري اسلامي ايران بكنند. 

درست همزمان با آغاز اين تحريم‌ها و ممنوعيت فروش قطعات حساس به كشورمان بود كه جنب و جوش در داخل براي ساخت محصولات مشابه مورد نياز كشورمان شكل گرفت و هر روز اخبار جديدي از دست يافتن جمهوري اسلامي به محصولات و تجهيزاتي كه تا پيش از تشديد تحريم‌ها وارد كننده آن بود، منتشر مي‌شد. واقعيتي كه خود غربي‌ها نيز به آن اعتراف كرده‌اند و از نقش تحريم‌ها در افزايش خود‌اتكايي ايران سخن به ميان آورده‌اند. 

در ديگر سو، حركت عظيم ديگري نيز در حوزه اقتصاد در حال شكل‌گيري است كه اين موضوع را مي‌توان به دليل تحريم‌هاي نفتي ايران دانست. ايران كه سال‌ها اقتصادش متكي به فروش نفت و محصولات مشتق از‌ آن بود و عملاً اقتصادي تك‌محصولي را تجربه مي‌كرد، با آغاز تحريم‌هاي نفتي حركت مهمي را به سمت توليدات داخلي آغاز كرد و مردم نيز به دليل كاهش واردات محصولات خارجي به كشور، عملاً به سمت خريد محصولات مشابه داخلي رفتند. اين موضوع همزمان با افزايش قيمت دلار در داخل كشور عاملي براي غير‌اقتصادي بودن واردات و سود سرشار صادرات شد؛ ماجرايي كه در نهايت به گفته رهبر انقلاب عاملي براي بي‌آبرويي دشمن شد.
 
فهرست دشمنان ملت ايران
دومين بخش از سخنان معظم له به معرفي دشمنان كشور و فعاليت‌هاي آنان عليه كشورمان اختصاص داشت. امريكا، رژيم صهيونيستي، انگليس و فرانسه جزو مهمترين دشمنان جمهوري اسلامي هستند كه معظم له در سخنانشان از آنها نام بردند و نوع فعاليت‌شان عليه ايران را نيز افشا كردند. دولت امريكا به عنوان مركز توطئه و رأس و اساس دشمني در صدر اين ليست قرار داشت. دولتي كه خصومتي نزديك به ۳۳ ساله با جمهوري اسلامي دارد و در عرض اين ۳۳ سال از هيچ عملي عليه جمهوري اسلامي فروگذار نكرد؛ از كودتا و حمله نظامي گرفته تا طراحي انقلاب‌هاي مخملي و فشارهاي اقتصادي كه همگي تاكنون با ايستادگي و هوشياري ملت ايران با شكست مواجه شده‌اند اما موضوع آنجا است كه به رغم تمامي اين شكست‌هاي بزرگ و كوچك، هنوز امريكايي‌ها دست از كينه توزي‌شان عليه جمهوري اسلامي برنداشته‌اند.
 
اگرچه اخيراً نيز امريكايي‌ها طي طرحي تازه سخن از گفت‌وگوي مستقيم با ايران پيش كشيده‌اند. اگرچه واقعيتي غيرقابل انكار در پشت پرده اين ارائه مستقيم پيشنهاد مذاكره وجود داشت؛ واقعيتي كه خود امريكايي‌ها نيز مدت‌ها به دنبال آن بودند و مي‌كوشيدند كه به گونه‌اي ضمن امتيازگيري از مقامات ايراني، افكار عمومي دنيا را به سمتي كه خود مي‌خواهند هدايت كنند؛ سمت و سويي كه بر اساس آن فشار به مركز تصميم‌گيري‌هاي كلان كشور را دنبال مي‌كنند تا اين مركز را در عملي انجام شده قرار دهند؛ مركزي كه سياست‌هاي كلان كشور تحت‌نظر آن تدوين مي‌شود و بي‌شك تأثير مستقيمي در تغيير رويكرد كشور در خصوص مسائل كلاني نظير موضوع هسته‌اي و طرح رابطه با امريكا دارد. 

پس از امريكا دومين دشمن جمهوري اسلامي از ديدگاه رهبر معظم انقلاب، رژيم صهيونيستي بود كه معظم له در خصوص اين رژيم عنوان كردند كه اين رژيم در قواره و اندازه‌اي نيست كه در صف دشمنان ايران به چشم بيايد و اگر غلطي از آنها سر بزند، جمهوري اسلامي، تل‌آويو و حيفا را با خاك يكسان خواهد كرد. موضوعي كه تكليف و سرانجام اين رژيم را از زبان معظم له بيان كرد تا پاسخي نيز به تهديدات گاه و بيگاه اين رژيم عليه كشورمان باشد. 

علاوه بر اين دولت خبيث انگليس با ايفاي نقش مكمل و دنباله‌روي از امريكا و همچنين دولت فرانسه با دشمني‌هاي آشكار ناهوشمندانه، غير‌مدبرانه و غيرعاقلانه در چند سال اخير به گفته رهبر انقلاب در رديف ديگر دشمنان جمهوري اسلامي هستند. 

پاسخ به پيشنهاد امريكا براي مذاكره مستقيم
يكي ديگر از بخش‌هاي مهم سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع مردم مشهد در نخستين روز نوروز، به موضوع مذاكره مستقيم ايران و امريكا ارتباط داشت. جايي كه معظم له به تشريح اهداف امريكا از ارائه مذاكره مستقيم از سوي اين كشور به جمهوري اسلامي پرداختند و برآورد جمهوري اسلامي از مذاكرات را نيز از اين موضوع بيان كردند. 

بر اساس بيانات رهبر معظم انقلاب، اين پيشنهاد يك حركت تاكتيكي و به منظور فريب افكار عمومي دنيا و ايران است و هدف امريكا از انجام مذاكره تحميل نظر به جاي گفت‌وگو است. 

ايشان همچنين برآورد ايران از مذاكره را با توجه به رفتار غيرمنطقي دولت امريكا «غير‌خوش‌بينانه» عنوان كرده بودند. 

اين موضوع و واكنش رهبر انقلاب در حالي است كه امريكايي‌ها به خوبي از محبوبيت رهبر انقلاب و برد كلامي ايشان در داخل كشور مطلع هستند و مي‌دانند كه جلب نظر اين رهبر ديني و سياسي در ايران مي‌تواند بسياري از معادلات را تغيير دهد؛ دركي كه با روي كار آمدن باراك اوباما و جمهوريخواهان در سال ۲۰۰۸ به آن دست يافتند و همين موضوع باعث شد كه باراك اوباما برخلاف ساير دولت‌هاي امريكا كه تلاش مي‌كردند رؤساي جمهور و ديپلمات‌هاي ايراني را مورد خطاب خود قرار دهند، به سمت سخن گفتن با رهبر انقلاب پيش برود. 

ماجرايي كه سبب نگارش دو نامه از سوي باراك اوباما به رهبر انقلاب شد. اگرچه اين سخن گفتن نيز نتوانست تأثيري در تغيير سياست‌هاي انقلابي جمهوري اسلامي بگذارد. دليل آن نيز بسيار مشخص بود چراكه امريكا در كنار تمام اين روندهاي نمايشي براي مذاكره از سوي ديگر زبان به تهديد نظامي گشوده بود و در كنار آن هم هر روز بر دامنه تحريم‌هاي سنگين خود كه مستقيماً اقتصاد مردم ايران را هدف گرفته بود، پافشاري مي‌كرد. 

همين رويكردهاي دوگانه و عدم‌تغيير در روند رفتاري ايالات متحده بود كه باعث شد تمام قلم‌فرسايي‌هاي آنان بي‌نتيجه باقي بماند و جمهوري اسلامي همچنان در مسير قبلي خود‌ حركت كند. 

در مجموع آن چيز كه از سخنان رهبر معظم انقلاب در نخستين روز نوروز در مشهد برداشت مي‌شود، حركت رو به جلوي ملت ايران در عرصه‌هاي مختلف و ناكامي غربي‌ها از سنگ اندازي در اين مسير است؛ حركتي كه در سال حماسه سياسي و حماسه اقتصادي اوج خواهد گرفت و سرانجامي نيكو براي ملت ايران رقم خواهد زد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار