کد خبر: 516933
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۱
«جوان» از آثار مثبت تحريم‌ها در پيشرفت علم در ايران گزارش مي‌دهد
 البته اين روزها نوع تحريم‌هاي آنها تغيير كرده و غرب كه به دنبال زمين گير‌كردن اقتصاد ايران است، به دنبال يافتن روزنه‌هايي است كه ايران از آنها براي دور‌‌زدن تحريم‌ها استفاده مي‌كند؛ روزنه‌هايي كه يك به يك كور مي‌شوند و در طرف مقابل روزنه‌هايي كه يك به يك توسط ايران گشوده مي‌شوند تا راهي تازه براي برقراري ارتباط تجاري با دنيا پيدا كند. حالا اين باز و بسته كردن روزنه‌هاي تجارت توسط ايران و غرب خود به يك بازي تبديل شده است كه بازيگران آن هر روز صبح با اميد برنده شدن در اين رقابت از خواب بر مي‌خيزند و با روياي مغلوب كردن رقيب سرسخت خود به خواب مي‌روند. 

چيزي فراتر از يك رقابت
اما در پس اين ميدان رقابت، واقعه‌اي بزرگتر در داخل جبهه جمهوري اسلامي در حال به وقوع پيوستن است. واقعيتي كه در اصل باعث و باني وقوع آن غربي‌ها و تحريم‌هايشان بودند تا ناخواسته خدمتي بزرگ به جمهوري اسلامي ايران بكنند. درست همزمان با آغاز اين تحريم‌ها و ممنوعيت فروش قطعات حساس به كشورمان بود كه جنب و جوش در داخل براي ساخت محصولات مشابه مورد نياز كشورمان شكل گرفت و هر روز اخبار جديدي از دست يافتن جمهوري اسلامي به محصولات و تجهيزاتي كه تا پيش از تشديد تحريم‌ها وارد كننده آن بود، منتشر مي‌شد. واقعيتي كه خود غربي‌ها نيز به آن اعتراف كرده‌اند و از نقش تحريم‌ها در افزايش خود‌اتكايي ايران سخن به ميان آورده‌اند. در ديگر سو، حركت عظيم ديگري نيز در حوزه اقتصاد در حال شكل‌گيري است كه اين موضوع را مي‌توان به دليل تحريم‌هاي نفتي ايران دانست. ايران كه سال‌ها اقتصادش متكي به فروش نفت و محصولات مشتق از‌ آن بود و عملا اقتصادي تك محصولي را تجربه مي‌كرد، با آغاز تحريم‌هاي نفتي حركت مهمي را به سمت توليدات داخلي آغاز كرد و مردم نيز به دليل كاهش واردات محصولات خارجي به كشور، عملا به سمت خريد محصولات مشابه داخلي رفتند. اين موضوع همزمان با افزايش قيمت دلار در داخل كشور عاملي براي غير اقتصادي بودن واردات و سود سرشار صادرات شد. 

بركتي از دفاع مقدس
اما ريشه اصلي اين خود‌باوري را كه اين روزها عاملي براي توسعه كشور شده است مي‌توان در دوران دفاع مقدس جست‌وجو كرد؛ دوراني كه تمام دنيا پشت سر يك رژيم قرار گرفت و با ارائه انواع و اقسام تجهيزات نظامي، سعي در به زانو درآوردن انقلاب نوپاي ايران داشت. دنيا در آن دوران شاهد بود، ارتشي كه روزي مستشاران امريكايي همه‌كاره آن بودند و تجهيزاتشان را فراهم مي‌كردند، چگونه با تكيه بر دانش خود توانست جنگي نابرابر را به كمك سپاه پاسداران انقلاب اسلامي پشت سر بگذارد و امروز شاهد هستيم كه نه تنها تمامي تجهيزات مدرن دفاعي، اعم از انواع هواپيما و بالگرد، انواع تانك، انواع موشك، انواع تجهيزات الكترونيك و جنگ الكترونيك، انواع رادار و انواع سلاح‌هاي سبك و نيمه‌سنگين در داخل كشور توليد مي‌شود، بلكه صنايع جنگ‌افزار‌سازي كشور در حال تبديل شدن به رقيبي جدي براي شركت‌هاي بزرگ اسلحه‌سازي دنيا است، چراكه اين تجهيزات دفاعي با كيفيتي بسيار بالاتر و قيمتي نازل‌تر از مدل‌هاي مشابه شرقي و غربي در حال عرضه به بازارهاي جهاني است.
 
درست بهمن ماه امسال بود كه رونمايي از جنگنده فوق مدرن قاهر ۳۱۳ آن هم در اوج تحريم‌ها، هياهوي زيادي در ميان رسانه‌ها ايجاد كرد. 

اما بركات دفاع مقدس تنها در حوزه خودكفايي تجهيزات دفاعي خلاصه نشد چراكه غربي‌ها در طول جنگ نه فقط تجهيزات نظامي، بلكه از فروش بسياري از اجناس و كالاهايي كه كاربردي غيرنظامي داشت، نيز ممانعت مي‌كردند و همين موضوع خود انگيزه‌اي شد كه متخصصان داخلي عزم خود را براي رفع ساير نيازهاي داخلي نيز جزم كنند؛ عزمي كه قرار بود پاسخگوي نياز كشور در حوزه‌هايي نظير داروها، تجهيزات پالايشگاهي و نفتي، تجهيزات الكترونيك و صدها محصول ديگر باشد. براي نمونه تنها كافي است به اين آمار اشاره كرد كه قبل از انقلاب تنها كمتر از ۱۰ درصد داروي مصرفي كشور در داخل توليد مي‌شد. 

اين در حالي است كه امروز بيش از ۹۵ درصد داروي مورد نياز كشور در داخل توليد مي‌شود و نه تنها توليدكنندگان داخلي توانايي پاسخگويي به نياز درون كشور را دارند، بلكه محصولات دارويي ايران به كشورهاي مختلفي صادر مي‌شود. اين دستاوردي است كه در سايه تحريم‌هاي مختلف كشور و با همت دانشمندان ايراني به دست آمده و بي‌شك تأثير فضاي معنوي و انقلابي دوران دفاع مقدس را در تحقق اين دستاوردها ‌نمي‌توان ناديده گرفت. علاوه بر اين در حوزه داروهاي تخصصي نظير داروهاي ضد سرطان نيز ايران پيشرفت‌هاي چشمگيري داشته و اخبار اين پيشرفت‌ها باعث انگشت به دهان ماندن غرب شده است. 

ايران عضو باشگاه تكنولوژي‌هاي نوين
در اين ميان شايد چيزي كه بيشتر باعث عصبانيت غرب شد، ورود ايران به باشگاه تكنولوژي‌هاي نوين بود؛ باشگاهي كه تنها در اختيار كشورهاي معدودي بود و آن را بخشي از خط قرمز خود قلمداد مي‌كردند. اين در حالي بود كه با گذشت بيشتر زمان و معرفي دستاوردهاي جديد ايران در حوزه‌هاي مختلف دامنه تحريم‌ها هر روز تنگ‌تر از قبل مي‌شد و حتي از روي كينه، كار را به جايي رساندند كه تحصيل ايرانيان در برخي از رشته‌هاي خاص و مرتبط با تكنولوژي‌هاي نوين در كشورهاي غربي را ممنوع كردند. با اين حال ايران بدون توجه به اين تحريم‌هاي خنده‌دار به حركت رو به جلوي خود ادامه داد و خود را در جمع دارندگان تكنولوژي‌هاي نوين نظير هسته‌اي، فضايي و رباتيك، راديو داروها و سلول‌هاي بنيادي جنين قرار داد. 

بر اين اساس، جمهوري اسلامي امروز با تكيه بر توان دانشمندان جوان خود، توانسته تمامي مراحل غني‌سازي سوخت هسته‌اي را با كمك هزاران سانتريفيوژ نسل يك، نسل دو و نسل سه در داخل كشور انجام دهد و نيازهاي داخلي سوخت هسته‌اي تا غناي ۲۰ درصد را كه بيشتر مصارف دارويي و كشاورزي دارد، برآورده كند.

اين در حالي است كه كشور به خاطر اين دستاورد خود سنگين‌ترين فشارها را اعم از تحريم اقتصادي تا تهديد و ترور تحمل كرد اما حاضر به دست كشيدن از آن نشد. 

در زمينه دستيابي دانشمندان كشور به فضا و محيط پيراموني زمين نيز طي چند سال گذشته تحولات بزرگي روي داده و دانشمندان كشور موفق شدند دو ماهواره اميد و نويد علم و صنعت را به فضا پرتاب كنند كه در اين ميان نكته مهم توانايي ايران در پرتاب اين ماهواره‌ها به كمك موشك‌هاي بومي است كه جمهوري اسلامي نهمين كشور دارنده اين تكنولوژي محسوب مي‌شود. علاوه بر اين شايد مهمترين دستاورد ايران در حوزه فضا، فرستادن ميمون معروف ايراني به فضا توسط كاوشگر پيشگام بود كه تمامي مراحل ساخت، ارسال و بازيابي اين موجود در داخل كشور و توسط متخصصان بومي صورت گرفت. 

در عين حال شايد شگرف‌ترين دستاورد كشور طي سال‌هاي اخير، توانايي‌هاي خيره‌كننده ايرانيان در زمينه سلول‌هاي بنيادي جنين است، به طوري كه محققان ايراني موفق شدند چندين موجود شبيه‌سازي شده را از طريق همين تكنولوژي پديد بياورند كه باعث حيرت جهانيان شد. 

در نهايت آن چيز كه مي‌توان در خصوص تمامي اين رويدادها به آن اشاره كرد، درك غرب از شرايط پيشرفت ايران است. امروز غرب به خوبي اين نكته را دريافته كه تحريم‌ها به هيچ وجه نتوانسته مانعي در پيشرفت دانش هسته‌اي و ديگر دانش‌ها در ايران باشد و هرچه اين تحريم‌ها تشديد شده، ايرانيان انگيزه خود را براي دستيابي به دانش‌هاي به روز‌تر افزايش داده‌اند. شايد همين پيشرفت‌هاي شگرف بود كه خود عاملي شد تا در آخرين مذاكرات ايران و گروه ۱+۵، غربي‌ها عملاً كمي عقب نشيني كنند و برخي از حقوق ايران را در موضوعات مختلف به رسميت بشمارند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار