کد خبر: 516288
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۳
سلطان گل
يك تنه ركوردشكني مي‌كند و هيچ كس جلودارش نيست. ليونل مسي سلطان گلزني فوتبال جهان يك سال رويايي را پشت سر گذاشت، سالي كه انواع و اقسام افتخارها را به دست آورد و حسرت تمام آنها را بر دل رقيب پرتغالي‌اش كريستيانو رونالدو گذاشت. از زماني كه مسي ريزنقش جادويش را در بارسلونا آغاز كرد بر تعداد هواداران اين تيم اسپانيايي روز به روز افزوده مي‌شود. حالا فرقي نمي‌كند اين هواداران در كدام نقطه از كره‌زمين زندگي مي‌كنند؛ اروپا، آسيا، امريكا يا آفريقا و قطب جنوب. جادوي پاهاي مسي به سراسر دنيا رسيده و طرفداران پرتعدادش براي گل‌هاي لئو لحظه‌شماري مي‌كنند. 

باز هم مسي
در روزهاي آغازين سال ۲۰۱۳ ميلادي انتظار براي معرفي بهترين فوتباليست پايان يافت و براي چهارمين سال پياپي پسر آرژانتيني اجازه عرض اندام به رقبا را نداد. در حالي كه رونالدو نااميدتر از هميشه منتظر اعلام رأي بود سپ پلاتر باز هم نام مسي را به همه نشان داد. كسب چهار توپ طلا تنها از عهده اين بازيكن برمي‌آيد. ليونل از سال ۲۰۰۹ تاكنون همه توپ‌هاي طلا را درو كرده و درست از همان زمان رونالدو ديگر دستش به اين توپ طلايي نرسيده اوبه اجبار در مراسم گالا شركت مي‌كند و منتظر اعلام رأي مي‌ماند و با چهره‌اي گرفته براي رقيب آرژانتيني‌اش كف مي‌زند.
امسال مسي ۶/۴۱ درصد آرا را به خود اختصاص داد و بالاتر از كريس با ۷/۲۳ درصد و آندره اينيستا با ۹/۱۰ درصد قرار گرفت. افتخارآفريني‌‌هاي مهاجم اول بارسا به اينجا ختم نمي‌شود. در سالي كه گذشت او به هر آنچه كه يك بازيكن تراز اول جهان مي‌توانست به آن دست يابد رسيد. 

سبقت از بمب‌افكن
دسامبر گذشته بود كه شمارش معكوس براي شكستن ركورد گردمولر آغاز شد. مهاجم سرشناس آلماني در سال ۱۹۷۲ موفق شد ۸۵ بار دروازه حريفان را باز كند. بمب‌افكن سال‌هاي سال از ركوردش لذت برد تا اينكه در ۹ دسامبر ۲۰۱۱ پسرك با اخلاق كاتالان‌ها ركوردشكني كرد. ليونل در سال گذشته ميلادي تا توانست دروازه حريفان را باز كرد و ركورد بي‌نظير ۹۱ گل زده در ۶۹ بازي را از خود به جاي گذاشت. بدون شك اگر سال ۲۰۱۳ از راه نمي‌رسيد مسي كماكان به گلزني‌هايش ادامه مي‌داد. رسيدن به اين ركورد از جمله مواردي بود كه در انتخابش براي كسب توپ طلا تأثير بسزايي داشت. البته مسي با گرفتن چهارمين توپ ويترين افتخاراتش پر شد و به گفته خودش براي افتخارات بعدي نياز به جاي بيشتري دارد. 

بدون اينيستا هرگز
محبوب‌ترين بازيكن بارسلونا در اولين اظهارنظرش در مراسم گالا حضور آندرس اينيستا در زمين را نعمتي بزرگ خواند. مسي ۲۵ ساله بارها و بارها در امر گلزني از هم تيمي مهربانش كمك گرفته، اينيستا هرزمان كه اراده كند پاسي دقيق به لئو مي‌دهد و لئو هم كه به هيچ توپي نه نمي‌گويد و پشت سر هم تعداد گل‌هايش را بالا مي‌برد. مهاجم آرژانتيني پس از لمس چهارمين توپ طلايش بي‌انصافي دانست از هم تيمي وفادارش تشكر نكند، به ويژه اينكه اينيستا يكي از نامزدهاي دريافت اين جايزه بود:«باور نكردني است، چهار توپ طلا در چهار سال متوالي! براي كسب هر كدام زحمات زيادي كشيدم. صادقانه مي‌گويم بدون كمك هم تيمي‌هايم به ويژه آندرس نمي‌توانستم به اين افتخار دست يابم. افتخار مي‌كنم كه هر روز كنار او تمرين مي‌كنم. آندرس از تو متشكرم.» 

بازنده هميشگي
چند سالي است كه سايه سنگين رقيب كريس رونالدو را حسابي آزار داده. CR۷ از زماني كه ليونل ريزنقش با پيراهن آبي و اناري‌ها درخشش را آغاز كرد ديگر نتوانست از سايه او خارج شود. كريس چهار سال تمام است كه يكي از سه نامزد نهايي انتخاب بهترين فوتباليست جهان است. ولي مسي اجازه عرض اندام به او نداده. لبخندهاي زوركي رونالدو پس از انتخاب رقيب حاكي از ناراحتي وصف‌ناپذير او بود. البته مهاجم كهكشاني‌ها نيز با تكيه بر اعتماد به نفس بالايش انگيزه‌اش را از دست نداده و منتظر لغزش لئو است تا نتيجه اين همه مدت پشت خط ماندن را بگيرد و درس خوبي به مسي دهد. 

ركورد پشت ركورد، افتخار پشت افتخار
تا چند وقت ديگر احتمالا ركوردي نيست كه مسي نزده باشد، همين چند هفته پيش بود كه گلزن اول بارسلونا تعداد گل‌هاي زده‌اش از مرز ۳۰۰ گل گذشت. در عين حال او توانست در چهاردهمين ديدار پياپي گلزني كند. جالب‌تر اينكه سران كاتالان نيز نمي‌خواهند به اين زودي‌ها ستاره‌شان را از دست دهند. مسي تا پايان سال ۲۰۱۶ قرارداد داشت اما تعصب مثال‌زدني‌اش به بارسا او را متقاعد كرد كه قراردادش را تا ۲۰۱۸ تمديد و خيال همه را راحت كند. جالب‌تر اينكه پس از تمديد قرارداد ليونل اعلام كرد در اسپانيا در هيچ تيمي به غير از بارسلونا بازي نمي‌كند. به علاوه اينكه مي‌خواهد پس از اتمام قراردادش به آرژانتين بازگردد و در زادگاهش كفش‌هايش را بياويزد. 

انتقادهاي ملي
انتقادي كه مخالفان مسي همواره از آن براي تحقير اين بازيكن استفاده مي‌كنند ناكامي او در امر گلزني با پيراهن تيم ملي است. هر زمان كه سعي مي‌شود مسي «پله دوم» فوتبال جهان معرفي شود منتقدان فوراً تعداد گل‌هاي كم ملي لئو را همچون چماقي بر سرش مي‌كوبند. مهاجم آرژانتيني سال ۲۰۰۵ اولين بار پيراهن تيم ملي كشورش را بر تن كرد. در اولين سال پايش به گلزني باز نشد اما در سال ۲۰۰۶ در ديدار دوستانه آرژانتين و كرواسي اولين گل ملي‌اش را به ثمر رساند. در مجموع۷۷ بازي ملي مسي ۲۵ ساله ۳۱ گل به نام خود ثبت كرده اما اين آمار قطعا نمي‌تواند هواداران و به ويژه منتقدانش را راضي كند. اين همان نكته‌اي است كه اسطوره فوتبال برزيل همواره به آن اشاره مي‌كند. با اين حال در مرحله مقدماتي جام‌جهاني ۲۰۱۴ برزيل اميد اول راه راه پوشان هفت بار دروازه حريفان را گشوده است. 

تياگو وارد مي‌شود
در دومين روز از ماه نوامبر فصل تازه‌اي در زندگي ليونل مسي ورق مي‌خورد. همانطور كه اعجوبه آرژانتيني وعده داده بود تياگو در اسپانيا متولد شد و باشگاه بارسلونا خيلي زود كارت هواداري براي تياگو يك روزه صادر كرد. مسي مدت‌ها بود كه انتظار تولد فرزندش را مي‌كشيد. او آنقدر خوشحال بود كه در صفحه اجتماعي‌اش پيغامي براي هوادارانش فرستاد و به دنيا آمدن پسرش را به اطلاع آنها رساند:«تياگو متولد شد. من خوشحال‌ترين مرد روي زمين هستم. او هديه‌اي از طرف خدا براي من است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار