کد خبر: 491154
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۱ - ۰۰:۴۵
گفت‌وگو با «صادق دقيقي» كارگردان فيلم «بزرگمرد كوچك»
دقيقي پيش از اين فيلم، ساخت فيلم‌هاي كوتاه و مستند بسياري با موضوع دفاع مقدس را در كارنامه هنري خود به ثبت رسانده است. فيلمنامه«بزرگمرد كوچك» پس از يك سال تحقيق و پژوهش درباره فداكاري‌ها و رشادت‌هاي شهيد ۱۳ساله «بهنام محمدي» توسط عبدالجبار دلدار و مرزبان نوشته شد و داستان فيلم به اوايل جنگ و حمله عراق به خرمشهر بازمي‌گردد. زماني كه شهيد بهنام محمدي ۱۳ ساله تنها به انگيزه دفاع از آب و خاك و ناموس، دست به رشادت مي‌زند. اين نوجوان در ابتدا به دست نيروهاي عراقي مي‌افتد و مورد ضرب و شتم قرار مي‌گيرد اما اعتماد عراقي‌ها را جلب كرده و مواد غذايي، مهمات و گراي دشمن را به نيروهاي ايراني مي‌رساند. در اين فيلم شبنم قلي‌خاني، پويا اميني، سوگل طهماسبي، حبيب اللهياري، پرهام دلدار، جواد سلام‌پور، مجتبي قرباني و جمعي از بازيگران اداره تئاتر آبادان به ايفاي نقش مي‌پردازند. در همين رابطه گفت‌وگويي اختصاصي با صادق دقيقي كارگردان اين فيلم داشته‌ايم تا درخصوص ساخت فيلم با موضوع دفاع مقدس براي كودكان نوجوان و تأثيرگذاري آن بپرسيم.

آقاي دقيقي! از فيلمتان در اين دوره از جشنواره بگوييد.
«بزرگمرد كوچك» درباره شهيد بهنام محمدي اولين نوجوان ۱۳ ساله است كه در كنار حسين فهميده كه همه او را مي‌شناسند، در جنگ ۳۴ روزه خرمشهر شركت داشته و ما اين فيلم را به صورت مستند بازسازي كرده ايم و الان هم در بيست و ششمين جشنواره فيلم كودك و نوجوان حضور پيدا كرد. فيلمبرداري كار هم با دوربين ۳۵ ميليمتري بوده است.

منابع شما براي ساخت فيلم چه بود؟
من پيش از ساخت فيلم يك‌سال در گفت‌وگوهايي كه با خانواده و همرزمان او در آن روزهاي جنگ داشتم درباره شهيد بهنام محمدي تحقيق كردم، كتابي هم بود به نام «داستان بهنام» كه از آن هم استفاده كردم و سرانجام هم آقاي مرزبان و خانم دلدار فيلمنامه را نوشتند.

چه شد كه تصميم گرفتيد درخصوص شهداي نوجوان فيلم بسازيد؟
من پيش از اين فيلم كوتاه مي‌ساختم. همه فيلم‌هاي من در تمام اين سال‌ها همواره با دفاع مقدس ارتباط داشتند يا درباره جانبازان بودند يا در خصوص شهدا. تا به حال حدود ۳۰۰ قسمت فيلم مستند و كوتاه ساخته‌ام كه همه در ژانر دفاع مقدس بودند. مسئله‌اي كه وجود دارد اين است كه ما ۳۶ هزار دانش‌آموز شهيد داريم. اين رقم بسيار بالاست. خانم مرزبان پيشنهاد دادند كه ما براي شبكه دوم سيما از طرف بنياد شهيد يكسري مستند به نام فهميده‌هاي دفاع مقدس بسازيم تا بگوييم فهميده فقط يك نفر نبوده است و هر سال در هفته دفاع مقدس حدود ۱۰ قسمت از اين مستند را روي آنتن ببريم، تا اينكه استاندار خوزستان پيشنهاد ساخت فيلم شهيدبهنام محمدي را دادند و ما تحقيقات در اين زمينه را آغاز كرديم و اين فيلم را ساختيم اما متأسفانه فيلم در جشنواره مظلوم واقع شده است.

چرا؟
متأسفانه داوران فيلم را نديده‌اند. زماني كه من با داوران صحبت مي‌كردم متوجه شدم كه شهيد بهنام محمدي را نمي‌شناختند، البته ما جايزه‌مان را از تماشاگران گرفته‌ايم. در اين فيلم دو سكانس آسان وجود ندارد و ما فيلم آپارتماني نساختيم. نوجوان بازيگر ما دو ماه در بدترين شرايط بازي كرده است، حتي زماني كه مي‌خواستيم سكانس مربوط به خواب نوجوان را فيلمبرداري كنيم، از او خواستيم كه ابتدا بخوابد و پس از اينكه از خواب بيدار شد بتواند حس بازي را به درستي از كار دربياورد. فيلم من ضدجنگ است اما ضددفاع نيست. اميدوارم فيلمي كه با اين سختي ساخته شده و حاوي پيام‌هاي عميقي است، بيشتر ديده شود.

به نظر شما كودك و نوجوانان امروزي ما چقدر مي‌توانند با شخصيت‌هايي مثل شهيد بهنام محمدي و شهيد فهميده ارتباط برقرار كنند؟
به نظر من در اين زمينه بايد فرهنگسازي شود. ما نبايد به جنگ بپردازيم اما دفاع خوب است. اصلاً مسئله دفاع پيش از ورود اسلام هم در ايران وجود داشت و ايرانيان همواره افرادي بودند كه هيچ گاه حمله نمي‌كردند و همواره در حال دفاع از حريم خود بودند. در سال‌هاي دفاع مقدس، جنگ تن به تن بود و اين روزها جنگ فرهنگي و كودكان و نوجوانان ما بايد دفاع درباره اين جنگ فرهنگي را ياد بگيرند.

به نظر شما چرا ما در سينماي كودك با گيشه‌هاي موفقي روبه‌رو نيستيم؟
به نظر من يك كارگردان و فيلمنامه نويس بايد مخاطب كودك را بشناسد و روانشناسي كودك را بداند و خيلي مولفه‌هاي ديگر وجود دارد كه بايد رعايت شود.

شما اين دوره از جشنواره فيلم كودك و نوجوان را چطور ديديد؟
خيلي خوب است. من با تمام وجودم شادي كودكان و نوجوانان حاضر در جشنواره را احساس كردم.

جشنواره فيلم كودك و نوجوان چقدر مي‌تواند در تدوام حيات موفق سينماي كودك مؤثر باشد؟
به نظر من جشنواره بايد دبير خانه دائمي داشته باشد و هر ماه يك بار فيلمسازان را گردهم بياورند و به آسيب‌شناسي فيلم‌هاي سينماي كودك بپردازند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار