کد خبر: 460059
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۱
مرغ به مرز ۴ هزار تومان رسيد

افزايش قيمت مواد پروتئيني بر بازار مرغ تأثيرگذاشت،‌به طوري كه هر كيلوگرم گوشت مرغ از ۳۵۰۰ تومان به ۴۰۰۰ تا ۴۱۰۰ تومان رسيد.
به گزارش «جوان»، پس از گراني قيمت گوشت گاو و گوسفند (كيلويي ۲۴ هزار تومان) و محصولات لبني، اين بار نوبت به مرغ رسيده است. اين كالاي پرمصرف در حالي با افزايش قيمت، طي روزهاي اخير مواجه شده است كه به گفته فعالان بازار، مازاد بر مصرف، مرغ توليد مي‌شود، اما مرغداران براي جلوگيري از زيان توليد تصميم گرفتند كه قيمت مرغ را در بازار پرتقاضا افزايش دهند. رئيس اتحاديه مرغداران در پاسخ به اين پرسش جوان كه چرا قيمت مرغ گران شده است؟ مي‌گويد: چه كالايي گران نشده؟ در هفته‌هاي اخير تمام كالاها و مواد مصرفي مردم با افزايش قيمت‌ مواجه شده است. شما انتظار داريد كه قيمت مرغ گران نشود؟
محمد يوسفي كه از موضع بالا سخن مي‌گويد، مدعي است كه توليد مازاد بر مصرف داريم، اما مرغداران ديگر حاضر نيستند كه مرغ با قيمت پايين عرضه كنند. وي تصريح مي‌كند: افزايش قيمت مواد پروتئيني باعث شده كه تقاضا براي مرغ بالا رود از اين رو قيمت‌ها نيز افزايش يافته است. وي مي‌افزايد: قيمت چند ماه گذشته مرغ (۳۲۰۰ تا ۳۶۰۰ تومان) بدون حاشيه سود مرغدار به بازار عرضه مي‌شد و قيمت فعلي مرغ كه به ۴۰۰۰ تا ۴۲۰۰ تومان رسيده، قيمت واقعي آن است.
كمبود دان مرغ
وي همچنين از نايابي دان مرغ خبر مي‌دهد و مي‌گويد: طي يك ماه اخير قيمت دان مرغ ۳۰۰ درصد افزايش يافته است.
يوسفي مي‌افزايد: ذرت در سال گذشته، كيلويي ۳۰۰ تومان تحويل مرغداري‌ها مي‌شد، اما امسال به ۶۰۰ تومان رسيده است، همچنين كنجاله سويا نيز از ۴۵۰ تومان به ۷۰۰ تومان افزايش يافته است. البته مرغداران در شرايط فعلي خيلي دغدغه قيمت دان مرغ ندارند، بلكه مشكل اصلي نبود آن است. نگرانيم كه مرغ‌ها از گرسنگي بميرند، زيرا كمبود دان، به شدت مرغداران را دچار مشكل كرده است.
همچنين دامداران نيز از نبود جو و علوفه و نايابي آن سخن مي‌گويند و رئيس اتحاديه دامداران در گفت‌وگو با «جوان» تأكيد مي‌كند كه دليل افزايش قيمت تمام شده گوشت قرمز و به تبع آن گراني قيمت‌ها در بازار، نبود علوفه مي‌باشد. به گفته وكيل گيلاني، افزايش قيمت و كمياب شدن دان مرغ و علوفه گوسفند حدود يك ماه است كه اتفاق افتاده اما مسئولان مربوطه پيگيري نكرده و چاره‌اي براي رفع اين معضل انديشيده نشده است. ظاهراً وزارت بازرگاني با شعار آزادسازي قيمت‌ها، خيلي به دنبال كنترل قيمت دان مرغ و علوفه دام نيست و با توجه به اينكه دولت به دنبال اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها در روزهاي پاياني اسفند ماه است، در مقابل افزايش قيمت مواد غذايي واكنش نشان نداده و برنامه‌اي براي مرتفع كردن آن ندارد. با توجه به اينكه گوشت مرغ مازاد بر مصرف توليد مي‌شود، توليدكنندگان مي‌توانند به راحتي براي كاهش هزينه‌هاي توليد، قيمت‌ها را بالا ببرند و سازمان حمايت از مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان نيز واكنشي نداشته‌اند. براساس اين گزارش، بر خلاف سال گذشته كه در روزهاي پاياني سال هيچ يك از مواد غذايي افزايش قيمت نداشت و دولت با عرضه فراوان تلاش مي‌كرد كه بازار با كمبود مواجه نشود، ‌اما امسال به بهانه اينكه بازار عرضه و تقاضا، قيمت‌ها را تعيين مي‌كند، قيمت گوشت و مرغ افزايش يافته است. هر چند كه وزارت جهاد كشاورزي و صنعت، معدن و تجارت طي هفته‌هاي قبل وعده مي‌دادند كه گوشت‌هاي وارداتي قيمت‌ها را كاهش مي‌دهد، اما نه تنها موفق نشدند بلكه گوشت گوسفند و گاو اخيراً با دو هزار تومان افزايش قيمت به كيلويي ۲۴ هزار تومان رسيده است. البته قيمت اين كالا در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي گران‌تر مي‌باشد. گفته مي‌شود كه هر كيلو تخم‌مرغ در بازار ۲۱۰۰ تومان به فروش مي‌رسد، اما هر شانه تخم‌مرغ در نمايشگاه‌هاي عرضه مستقيم كالا كمتر از پنج هزار تومان عرضه مي‌شود، آيا تمامي مصرف‌كنندگان به نمايشگاه‌هاي عرضه مستقيم يا ميادين ميوه و تره‌بار دسترسي دارند و مي‌توانند مواد غذايي مورد نيازشان را به قيمت دولتي تهيه كنند؟
اينكه ستاد تنظيم بازار، سازمان حمايت از مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان و از همه مهم‌تر وزارت جهاد كشاورزي، چه زماني به وظيفه ذاتي خود عمل خواهند كرد و مصرف‌كنندگان چه زماني در مناسبات مختلف شاهد اين نوسانات قيمت‌ها نخواهند بود سؤالاتي است كه بايد پاسخ داده شود.
تصميمات مقطعي براي گذشت اعياد و مناسبات چه زماني به پايان مي‌رسد؟

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار