کد خبر: 457567
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۸
عبدالحسين حق‌جو جانباز ۶۵ درصد دفاع مقدس:
محمدرضا سوري
«مطالعه تاريخ ما را با زندگي گذشتگان آشنا مي‌‌كند. مثلاً وقتي در دوره دكترا با زندگي امام موسي بن جعفر (ع) آشنا شدم به خوبي پي بردم ايشان چگونه در مقابله با فتنه‌هاي زمان خود سربلند بيرون آمدند و اين مسائل باعث شد تا در رشته تاريخ ادامه تحصيل بدهم». گفت‌وگوي ما با دكتر عبدالحسين حق‌جو جانباز ۶۵ درصد دوران دفاع مقدس را درباره ايثار، ايثارگري و مسئوليت‌هاي نهادهاي مسئول اين عرصه مي‌خوانيد.

از خودتان بگوييد.
عبدالحسين حق‌جو، سال ۴۷در ايلام به دنيا آمدم و هم اكنون نيز مدرس دانشگاه هستم.
چطور شد به جبهه رفتيد؟
با آغاز جنگ تحميلي اولين بار در سال ۶۲ در حالي كه دانش‌آموز سال دوم دبيرستان بودم به جبهه رفتم كه مصادف بود با پايان عمليات والفجر ۳. پس از گذشت دو ماه به خانه بازگشتم تا اينكه بعد از فتح خرمشهر و شرايطي كه به وجود آمد استقبال از حضور در جبهه‌ها زياد شد به همين دليل طي سال‌هاي ۶۳ و ۶۴ چند ماهي دوباره به جبهه رفتم و سال ۶۵ كامل در جبهه حضور داشتم.
در كدام عمليات مجروح شديد؟
اواخر سال ۶۶ وقتي براي آخرين بار به جبهه رفتم در تاريخ بيست و دوم اسفند ۶۶ در منطقه عملياتي شاخ شميران بر اثر انفجار خمپاره در نزديكي‌‌ام، دست راستم از مچ قطع شد و تعدادي از تارهاي صوتي‌ام را از دست دادم و علاوه بر آن دست چپم از ناحيه كتف دچار آسيب ديدگي شديد شد و اكنون جانباز ۶۵ درصد هستم.
چه سالي ازدواج كرديد؟
قبل از سال ۶۵ ازدواج كردم و اكنون نيزصاحب چهار فرزند هستم.
فرزندانتان در مورد وضعيتي كه برايتان پيش آمده از شما سؤال نمي‌كنند؟
چرا آنها سؤالات فراواني در اين خصوص داشتند كه وقتي متوجه شدند به خاطر دفاع از دين و كشورمان به جبهه رفتم و مجروح شدم به خوبي با موضوع كنار آمدند.
شما هم ايثارگر خوبي بوديد و هم در تحصيل موفق بوديد، در اين خصوص بگوييد.
پس از گرفتن ديپلم سال ۷۲ در مقطع كارشناسي دانشگاه اصفهان پذيرفته شدم و به خاطر علاقه به تاريخ، كارشناسي تاريخ ايران و كارشناسي ارشد تاريخ اسلام خواندم و دكتراي خود را نيز در زمينه تاريخ اسلام از واحد علوم و تحقيقات گرفتم.
چرا تاريخ خوانديد؟
زماني كه دانشگاه پذيرفته شدم مي‌توانستم در شش رشته ادامه تحصيل بدهم اما به خاطر علاقه به تاريخ در اين رشته ادامه تحصيل دادم و علت آن هم اين بود كه تاريخ گذشتگان راهنماي آيندگان است و بدون اطلاع‌ كافي از تاريخ هيچ قوم و ملتي نمي‌تواند موفق باشد و به عبارتي قوم‌ها مي‌توانند از تاريخ پند بگيرند.
پايان‌نامه كارشناسي ارشد شما در مورد چه بود؟
از آنجايي كه در دوره كارشناسي ارشد تاريخ اسلام خوانده بودم موضوع پايان‌نامه كارشناسي ارشدم تاريخ تشيع در ايران از نيمه دوم قرن نهم و همزمان با روي كار آمدن سلسله صفويه در ايران بود، چرا كه متأسفانه برخي‌ها با دروغ مدعي‌اند ايراني‌ها به زور شمشير به تشيع روي آوردند در صورتي كه اين موضوع از ريشه دروغ است و ما ايرانيان علاقه زيادي به تشيع و ائمه اطهار داشتيم.
پايان‌نامه دكتراي شما چه بود؟
پايان نامه‌ام در اين دوران در خصوص زندگي امام موسي بن جعفر (ع) بود. جالب است بدانيد كه ايشان در مواجهه با فتنه زمان خود به خوبي آن را مديريت كردند و اگر همه ما با اين موضوع آشنا باشيم به خوبي مي‌توانيم با فتنه‌هاي بيشمار زمان خود مقابله كنيم.
نظر شما در خصوص نسل سوم چيست؟
اين نسل يك نقطه ضعف دارد و يك نقطه قوت. نقطه ضعف آنها اين است كه به عمق مسائل توجه نمي‌كنند اما نقطه قوت آنها حق‌پذير بودنشان است. آنها به دنبال حق و حقيقت هستند و اگر ما مسائل را به درستي برايشان بازگو كنيم هيچ كس نمي‌تواند در آنها نفوذ كند و همانطور كه ما ميراث‌دار نسل اول انقلاب بوديم آنها نيز ميراث‌دار نسل دوم هستند.
وضعيت رسيدگي بنياد جانبازان و امور ايثارگران را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
به عنوان يك ايثارگر دوست ندارم اين بنياد يك نهاد خدماتي باشد بلكه بايد ترويج دهنده فرهنگ ايثار و شهادت باشد البته خدمت‌رساني به ايثارگران ارزشمند است اما نبايد وقتي اسم اين نهاد برده مي‌شود مردم ياد مسائل مالي بيفتند.
مقام معظم رهبري از جانبازان به عنوان شهداي زنده نام بردند. تعبير شما از اين موضوع چيست؟
حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبري هميشه بهترين تعابير را در خصوص همه آحاد جامعه مخصوصاً ايثارگران و جانبازان به كار مي‌برند لذا اگر لايق باشيم خود را از خانواده ايشان مي‌دانيم و مقام معظم رهبري پدر معنوي همه ماست.
خاطره‌اي از دفاع مقدس داريد كه بيان كنيد.
تمام لحظاتي را كه در جبهه حضور داشتم برايم خاطره است اما نكته‌اي را بايد عرض كنم و آن اين است كه رمز موفقيت ما معنويت بود در حالي كه رژيم بعث موتور محركش در جنگ تكنولوژي پيشرفته بود اما معنويت توانست موتور محرك آنها را از كار بيندازد. يادم مي‌آيد زماني كه در پادگان شهيد حبيب‌الهي اهواز دوره مي‌ديدم يك شب ديدم تنها در آسايشگاه هستم اول خيال كردم همه به منطقه عملياتي رفتند و من خواب ماندم اما وقتي به جست‌وجوي آنها پرداختم ديدم همه در مسجد در حال خواندن نماز شب هستند و من از اين قافله جا مانده‌ام و بعد از خواندن نماز شب آنها تا آسايشگاه ذكر صلوات مي‌فرستادند.
اگر دوباره جنگ شود آيا حضور پيدا خواهيد كرد؟
مطمئن باشيد بهتر از امروز عمل خواهيم كرد. امروز آنچه براي ما مهم است رهبري است و همانطور كه شاهديم بيداري اسلامي در جهان اسلام از بركات پيروزي انقلاب و هشت سال دفاع مقدس است و به اميد خدا به زودي طومار همه ستمگران پيچيده خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار