کد خبر: 456972
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰
مجري طرح اولين نرم‌افزار جامع پزشكي تخصصي كشور در گفت‌وگو با «جوان»:
مصطفي شاه‌كرمي

طراحي، راه‌اندازي و رونمايي از اولين كتابخانه مجازي تخصصي پزشكي كشور با حضور رئيس سازمان بسيج مستضعفين سردار نقدي و جمعي از پزشكان بسيجي دانشگاه شهيد بهشتي بهانه‌اي شد تا با «حسين كامكار» مجري طرح اين كتابخانه گفت‌وگويي را ترتيب دهيم كه از نظرتان خواهد گذشت.


آقاي كامكار ضمن معرفي كامل خودتان از نحوه آشنايي و عضويت‌تان در سازمان بسيج پزشكان بفرماييد.
بنده حسين كامكار، كارشناس كتابداري و اطلاع‌رساني پزشكي و فارغ‌التحصيل دانشگاه شهيد بهشتي هستم. از ۱۲ سال قبل افتخار عضويت در سازمان بسيج مستضعفين را داشتم. درزمان دانشجويي هم عضو بسيج دانشجويي بودم و پس از فارغ‌التحصيل شدن هم به عضويت سازمان بسيج پزشكان درآمدم.
چه احساس نيازي نسبت به اين موضوع وجود داشت كه به سمت طراحي اين نرم‌افزار گام برداريد؟
سال گذشته نرم‌افزار كتابخانه مجازي تخصصي پزشكي رونمايي شد و با توجه به استقبالي كه از آن صورت گرفت تصميم گرفتيم وب‌سايت آن را هم راه‌اندازي كنيم تا در دسترس متخصصان و كاربران اين حوزه قرار بگيرد. اين وب‌سايت و نرم‌افزار در واقع جامع‌ترين در نوع خودش است كه مشابهي هم ندارد. تنها وب‌سايتي در كشور است كه تمام منابع پزشكي را درون خودش پوشش داده است كه اعم از فيلم، كتاب، پايان‌نامه، ژورنال و... مي‌باشد. احساس نيازي كه شد به خاطر اين بود چون منابع اطلاعاتي پزشكي بسيار گران هستند و البته مهم‌تر از آن اينكه به بهانه‌هاي مختلف از طرف دشمنان جمهوري اسلامي هر از گاهي در حوزه‌هاي مختلف علمي و پژوهشي كشورمان را مورد تحريم‌هاي ناروا و غيرقانوني از نظر قوانين بين‌المللي قرار مي‌دادند. بنابر اين اكثر دانشجويان و اساتيدي كه در حوزه سلامت مشغول خدمات‌رساني هستند دسترسي آسان و راحتي به اين منابع نداشتند و اغلب منابع خارجي اصلاً قابل دسترسي نبودند. تصميم گرفتيم در بسيج جامعه پزشكي اين مشكلات را حل كنيم تا از اين به بعد تمامي كساني كه در اين حوزه كار مي‌كنند چه در پايتخت و چه در دورترين و محروم‌ترين نقاط كشور به منابع قابل استناد و البته استاندارد دسترسي داشته باشند و هيچ تفاوتي بين اطلاعات در دسترس اينگونه افراد وجود نداشته باشد و طبعاً با اين‌كار سطح علمي تمام دانشجويان حوزه سلامت يكسان خواهد بود. با عنايت و توجه خداوند متعال توانسته‌ايم حدود ۳۷۰ هزار ركورد اطلاعاتي (عنوان منبع) را فراهم كنيم. در حال حاضر حدود ۷۰ هزار ركورد را روي سايت فرستاده‌ايم كه حدود ۵ هزار فيلم، ۱۵ هزار پايان‌نامه، ۲۰ هزار مقاله و حدود ۹هزار جلد كتاب و ۳۵۰ عنوان ژورنال كه آخرين شماره‌هاي سال ۲۰۱۱ ميلادي هم در آن وجود دارند. تمام منابع بر اساس استانداردهاي روز جهان سازماندهي شده‌اند. در حال حاضر اين منابع با جست‌وجوي ساده و پيشرفته و تخصصي قابل دسترسي هستند و اعضا مي‌توانند بر اساس نوع منبع انتخابي يا پايگاه اطلاعاتي (كتاب، مقاله، ژورنال و...) بعد از انتخاب پايگاه و سپس نوع فيلد تمامي مطالب مورد نظر را پيدا كنند. به‌طور مثال ممكن است كسي به دنبال يك سري از مقالات با عنوان جراحي يا نويسنده يك مقاله باشد كه قابل جست‌وجوست. در اين نرم‌افزار بانك اطلاعات دارويي هم موجود است كه آن نيز قابل جست‌وجو مي‌باشد، اين اطلاعات دارويي با يك طبقه‌بندي و با توجه به نوع مراجعه در دسترس است كه براي متخصصين اين اطلاعات دارويي تخصصي‌تر است كه نحوه مصرف، تركيبات، ساختار و برند‌هاي مختلف در آن شرح داده شده است . براي عموم و بيماران مراجعه‌كننده به سايت مطالب بسيار ساده قابل استفاده است.
در حال حاضر بخش انگليسي سايت راه‌اندازي شده است و آن به اين دليل است كه بيش از ۹۰ درصد منابع تخصصي پزشكي به زبان انگليسي است كه منابع وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي براي آزمون‌هايش هم اين منابع انگليسي بوده و به اين دلايل ما بخش انگليسي و به نوعي تخصصي‌تر آن را راه‌اندازي كرده‌ايم. زيرساخت‌هاي لازم براي بخش فارسي سايت هم آماده است و با توجه به مكاتبات انجام شده با دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و مراكز تحقيقاتي داخل كشور كليه منابع فارسي حوزه سلامت را هم پس از جمع‌آوري در سايت سازماندهي خواهيم كرد.
از مزاياي اين سايت بگوييد.
واقعيت اين است كه مهم‌ترين حسن اين سايت براي ما بي‌اثر كردن تحريم‌هاي كشورهاي خائن به بشريت است اما گذشته از اين مورد اصلي از ديگر محسنات اين سايت زماني كه يك فرد در پايگاه‌هاي مختلف عضو مي‌شود و اطلاعات دريافت مي‌كند مشخص مي‌شود كه مثلاً اساتيد فلان دانشگاه روي چه موضوعي در حال كار كردن هستند يا علاقه‌مندي متخصصان هر حوزه در چه بخش‌هايي است. البته بايد اين را بگويم كه اين آناليز اطلاعاتي و مطالعاتي تا زماني كه پايگاه‌هاي خارج از كشور محل عضويت و دريافت اطلاعات توسط متخصصان داخلي ما بود يك امتياز منفي محسوب مي‌شد چرا كه آنها با يك بررسي ساده مي‌توانستند علاقه‌مندي و حوزه‌هاي درحال بررسي توسط متخصصان كشورمان را شناسايي كرده و بر اساس آن تحريم‌هاي ناحق خود را برنامه‌ريزي كنند و آن هم فقط به خاطر ضربه زدن به كشور سرفرازمان است.
نحوه گزينش مطالب براي استفاده در اين سايت چگونه است؟
گزينش مطالب موجود در سايت با مشاوره گرفتن از اساتيد و اعضاي هيئت‌هاي علمي و با توجه به اين كه چه چيزهايي مورد نياز است و به دليل بالا بودن هزينه‌ تهيه منابع از پايگاه‌هاي خارجي گزينش صورت مي‌گيرد. بحث سازماندهي مطالب بر اساس استاندارد هم هست كه همان صحبت فيلدهاست به اين ترتيب كه يك كتاب بايد داراي نمايه، نويسنده، عنوان و ناشر باشد كه طريقه وارد كردن اطلاعات به‌طور مثال اسم نويسنده بايد ابتدا نام فاميل نويسنده و سپس اسم نويسنده قرار بگيرد كه تمامي اين مراحل و مراتب طبق استانداردهاي جهاني صورت گرفته است.
آقاي كامكار نحوه كمك‌رساني سازمان بسيج مستضعفين به اين پروژه به چه شكلي بوده است؟ همچنين درباره مدت زمان و تعداد نفر ساعتي كه براي به بهره‌برداري رساندن اين طرح استفاده شده است هم توضيح دهيد.
به نظر من به عنوان مجري اين طرح اگر اين كار قرار بود در قالب ديگري به جز سازمان بسيج و به خصوص بسيج جامعه پزشكي يا به عبارتي به شكل بسيجي‌وار انجام شود حداقل زمان اين كار به پنج برابر و هزينه آن حداقل ۲۰ برابر افزايش پيدا مي‌كرد. اين كار را ما در سازمان بسيج پزشكي (راه‌اندازي سايت) در مدت دو ماه اخير (به جز تحقيقات اوليه) با صرف ۱۰ نفر ساعت طي اين دو ماه به سرانجام رسانديم و با افتخار بايد بگويم كه اين كار تماماً از ابتدا تا انتها يك حركت كاملاً بسيجي بوده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار