کد خبر: 449216
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۱
گفت‌وگو با مسئول بسيج سازندگي ناحيه مقاومت مالك اشتر تهران
چطور شد كه در بسيج سازندگي ناحيه مالك اشتر به فكر تحت پوشش قرار دادن روستاهاي حومه تهران افتاديد؟
براي پاسخ به اين سؤال بايد عرض كنم در سال‌هاي گذشته ما نيز در قالب اردوهاي جهادي اقدام به ارسال گروه‌هاي جهادي به مناطق محروم ساير استان‌ها مي‌كرديم، اما در بررسي‌اي كه انجام داديم، ديديم درست در كنار خودمان، يعني در حومه شرق تهران روستاهاي محرومي هستند كه نياز به توجه گروه‌هاي جهادي دارند. اين را هم عرض كنم كه در تصور اغلب مردم اين طور جا افتاده است كه مناطق محروم تنها در نقاط دور‌افتاده از مركز قرار دارند، وليكن همان طور كه گفتم در بررسي‌هاي‌مان چند نقطه محروم را درست در چند كيلومتري حومه منطقه ۱۵ يافتيم كه روستاهاي محمود‌آباد، عباس‌آباد، قاسم‌آباد، لپه زنك و چهل قز از اين جمله هستند.
براي رفع محروميت در پنج روستايي كه ذكر كرديد، چه اقداماتي انجام داده‌ايد؟
هشت گروه جهادي متشكل از ۱۵ الي ۲۰ جهادگر را به اين روستاها فرستاده‌ايم كه در چهار عرصه بهداشت و درمان، فرهنگي و اعتقادي، آموزشي و مهارتي و بالاخره عمراني و سازندگي محرومان اين روستاها را ياري مي‌رسانند. به عنوان نمونه در بحث آموزشي ۶۰ مربي ما در اين روستاها فعاليت مي‌كنند كه مواردي چون: كلاس‌هاي يارانه، قالي‌بافي، خياطي، آشپزي، نقاشي، زبان، تقويتي درسي، احكام، قرآن، مهدكودك و نهضت سوادآموزي را در‌بر مي‌گيرند. در هر كلاس نيز حدود ۳۵ تا ۵۰ دانش‌آموز شركت مي‌كنند كه نشان از استقبال مردم محلي از اين كلاس‌ها دارد. اين را هم اضافه كنم كه مربيان ما از حداقل امكانات براي آموزش‌هاي خودشان بهره مي‌گيرند و به طور مثال با استفاده از فضاي حسينيه‌ها، مساجد و مدارس با برپايي دارهاي قالي‌بافي و ساير كلاس‌ها اقدام به آموزش هنرجويان خود مي‌كنند.
آماري هم از اين اقدامات داريد؟ گذشته از موارد آموزشي چه خدماتي به اين مناطق ارائه داده‌ايد؟
از اول تيرماه امسال تا دهم مردادماه چيزي حدود ۲۵۲۰ نفر‌روز كار در اين مناطق محروم انجام گرفته است. در مورد ساير خدمات نيز بايد بگويم هفت پزشك را به اين روستاها اعزام كرده‌ايم كه تا كنون چيزي حدود ۱۷۵ نفر را ويزيت كرده‌اند. دو ميليون تومان هم هزينه درمان افراد بي‌بضاعت شده است كه بسيج سازندگي ناحيه با همياري بسيجيان آن را برعهده گرفته است. اعزام مشاوران حقوقي هم از ديگر اقدامات ماست كه تا كنون ۹۰ نفر را تحت پوشش مشاوره‌اي خود قرار داده‌اند. همچنين به مناسبت ماه رمضان ۱۲۰ سبد كالا شامل گوشت و مرغ و برنج و روغن و چاي و ساير مواد غذايي مورد نياز را به اين مناطق محروم اعزام كرده‌ايم. در بخش عمراني نيز بچه‌هاي جهادگر ما در تكميل خانه عالم روستاي عباس‌آباد همت گماشته‌اند كه تقريباً اين بناي نيمه‌كاره و ويران را مرمت و آماده استفاده كرده‌اند.
استقبال مردم اين مناطق از اقدامات بسيجيان چطور بوده است؟
استقبال مردم واقعاً خوب بود، به طوري كه وقتي قرار شد كلاس‌هاي‌مان را براي ماه رمضان تعطيل كنيم هم كارآموزها و هم مربي‌ها نمي‌خواستند از هم جدا شوند و اين نشان از انس و الفت ايجاد شده بين بسيجي‌ها و مردم محروم اين مناطق مي‌دهد، به نظر من اقدامات ما ولو كم و محدود از اين لحاظ كه باعث مي‌شود مردم چنين مناطقي احساس كنند انقلاب اسلامي به ياد آنها‌ست و فراموششان نكرده باعث همدلي بين مردم و نظام اسلامي مي‌شود كه اين امر بسيار ارزشمند است.
از ديگر اقدامات بسيج سازندگي ناحيه در اردوهاي جهادي برايمان بگوييد؟
اردوهاي جهادي گرمسار هم از جمله مواردي است كه از چند سال پيش با هماهنگي مسئولان اين شهرستان اقدام به ارسال خواهران جهادگر به روستاهاي اين شهرستان مي‌كنيم تا در برداشت پنبه به كشاورزان بي‌بضاعت كمك كنند. براي امسال نيز سه گروه جهادي از خواهران را به گرمسار فرستاديم كه با استقبال خوب اهالي روبه‌رو شدند. همچنين با همكاري بسيج جامعه پزشكي ناحيه مالك اشتر و شبكه بهداشت نوشهر سه پزشك را به روستاهاي مزگاه، كهنه‌سرا، حوضكتي و دزدك در اين منطقه فرستاديم تا نسبت به پوشش درماني محرومان اين روستاها اقدام كنند، اما از آنجايي كه اخيراً بسيج جامعه پزشكي با همكاري دانشگاه تهران درصدد احداث بيمارستان‌هاي صحرايي براي تحت پوشش قرار دادن مناطق محروم هستند، ما به اين عزيزان پيشنهاد داده‌ايم تا اين بيمارستان را در روستاهاي محروم شرق تهران بنا كنند تا علاوه بر جراحي‌هاي سرپايي محرومان، آن دسته از بيماراني كه نياز به درمان‌هاي عميق‌تري دارند را به بيمارستان‌هاي مجهزتر اعزام كنند. اين نويد را هم به مردم محروم خاورشهر و قيام دشت مي‌دهيم كه ان‌شا‌الله به زودي اين امر اتفاق خواهد افتاد و شاهد احداث اين بيمارستان صحرايي در منطقه آنها خواهيم بود.
گذشته از اردوهاي جهادي، بسيج سازندگي ناحيه مالك اشتر در داخل محدوده منطقه ۱۵ تهران چه اقداماتي انجام داده است؟
در عرصه بهسازي مدارس ۴۵ مدرسه را در اين منطقه تحت پوشش قرار داده‌ايم كه اقدامات ما شامل نقاشي، لكه‌گيري، سيم‌كشي، امور تأسيسات، شعارنويسي و تعمير سرويس‌هاي بهداشتي مي‌شود كه از اول تابستان تاكنون بهسازي ۳۰ مدرسه به انجام رسيده و ۱۵ مدرسه هم در حال بهسازي هستند. در بحث غبار‌روبي مساجد براي استقبال از ماه رمضان نيز امسال ۱۱۲ مسجد را در محدوده ناحيه مالك اشتر با به كارگيري ۲۲۰۰ بسيجي غبار‌روبي كرديم. در زمينه اشتغالزايي نيز به ۲۵ نفر از افرادي كه مدارك فني و حرفه‌اي گرفته‌اند وام اشتغالزايي داده‌ايم.
دانش‌آموزان چگونه در چنين طرح‌هايي شركت مي‌كنند و تاكنون در سطح منطقه چند دانش‌آموز داوطلب شناسايي شده‌اند؟
هر مدرسه‌اي يك ستاد طرح هجرت ۳ دارد كه در طول سال تحصيلي اقدام به ثبت‌نام دانش‌آموزان مي‌كند. هر سال هم شاهد استقبال بيش از پيش دانش‌آموزان براي شركت در اردو‌هاي هجرت ۳ هستيم. به عنوان مثال امسال ۸۰۰ دانش‌آموز داوطلب ثبت‌نام كرده‌اند كه ۳۵۰ نفرشان پاي كار آمده‌اند كه اين تعداد در سال گذشته ۲۰۰ نفر بودند يعني امسال با رشد خوبي در زمينه داوطلبان پاي كار روبه‌رو بوده‌ايم، البته اين را هم بگويم كه شركت در چنين طرح‌هايي در بالا بردن روحيه معاونت و همكاري بين دانش‌آموزان بسيار مؤثر است و علاوه بر بهسازي مدارس، بركات اين چنيني نيز دارد.
به عنوان يكي از فعالان در عرصه بسيج سازندگي، چشم‌انداز حركت‌هاي جهادي را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟
به نظر من اگر به همين ترتيب اين حركت‌ها به پيش بروند، ظرف ۱۰سال آينده نقطه محرومي نخواهيم داشت. در چنين حركت‌هاي هم خود مردم تشويق مي‌شوند كه در رفع محروميت‌هاي مادي و فرهنگي منطقه‌شان تلاش كنند و هم گروه‌هاي جهادي هر سال پر‌بارتر و با تعداد نفرات بيشتر و با تجربه بيشتري وارد كار مي‌شوند. اكنون ديگر براي مردم اغلب مناطق محروم اين امر محرز شده كه گروه‌هاي جهادي هدفي جز خدمت به آنها ندارند و با چنين ديدي اين اميدواري وجود دارد كه هر سال گروه‌هاي جهادي با قدرت بيشتري با كمك اهالي هر منطقه نسبت به رفع محروميت‌ها همت بگمارند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار