کد خبر: 1234531
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
شیوا نوروزی

حواشی فوتبال ما یکی دو تا نیست و حتی اگر مسابقات لیگ هم تعطیل باشد، جنجال‌های این رشته با همان شیب تند ادامه دارد. در روز‌هایی که آوازه پرونده فساد حساسیت نهاد‌های بین‌المللی فوتبال را نیز به همراه داشته، فدراسیون عزمش را جزم کرده تا قانون سقف بودجه را اجرایی کند؛ البته این‌بار با ضمانت اجرایی.
فصلی که تازه به پایان رسیده انواع و اقسام حاشیه را به خود دید ولی آب از آب تکان نخورد. فقط با تعیین جریمه‌های سنگین نقدی، درآمد کمیته‌انضباطی افزایشی چشمگیر داشت. اجرای قانون سقف بودجه، کاهش امتیاز از چند تیم، جنجال‌های شدید ناشی از آن و در نهایت بازگرداندن امتیاز‌های کسر شده، حاصل اجرای قانون فرمالیته‌ای به نام سقف بودجه بود. طبق اعلام فدراسیون، همه باشگاه‌ها ملزم به رعایت رقم تعیین شده بودند و گفته شده بود متخلفان علاوه بر جریمه نقدی، با کسر امتیاز روبه‌رو می‌شوند. باوجود همه وعده‌های داده شده و همان‌طور که انتظار می‌رفت، آقایان بعد از کاهش امتیاز یکی دو تیم و بالا گرفتن اعتراضات، رأی خود را ملغا کردند. این در حالی است که همه می‌دانستند کدام تیم‌ها مرتکب تخلف شده و چه قرارداد‌های سنگینی امضا کرده‌اند. 
حالا که تب پرونده فساد بالا گرفته و بسیاری در مظان اتهام هستند و برخی مدیران تصمیم‌گیرنده راهی زندان شده‌اند، دوباره همان بحث تکراری مطرح شده است. گویا کارگروه نظارت بر قرارداد‌ها قصد دارد برای دومین‌بار باشگاه‌ها را ملزم به رعایت سقف بودجه کنند. براین اساس رقم ۳۲۵ میلیارد تومان رقم نهایی است و با اعمال برخی آپشن‌ها، این سقف برای چند باشگاه می‌تواند تا ۴۲۵ میلیارد تومان افزایش یابد. خودشان هم می‌دانند تعیین رقم قدم اول است و ماجرا وقتی جدی می‌شود که بحث برخورد با متخلفان وسط می‌آید. گفته شده علت اینکه فصل پیش این قانون به سرانجام نرسیده عدم تصویب آن در هیئت رئیسه فدراسیون بوده، به همین خاطر آقایان قرار است امسال مصوبه هیئت رئیسه را برای سقف بودجه بگیرند تا این قانون لازم‌الاجرا شود. 
آن زمان که فدراسیون‌نشین‌ها باد به غبغب می‌انداختند و دم از سقف بودجه و برخورد جدی با متخلفان می‌زدند، هیچ‌کس حرف از مصوبه نمی‌زد. فقط جاروجنجال الکی به راه انداختند و هرچقدر دلشان خواست مصاحبه کردند و از هیچ تیمی هم امتیاز کسر نشد. حالا که بگیر و ببند شده و بخشی از بخور بخور‌های فوتبال علنی شده، فدراسیون فیلش یاد هندوستان افتاده و می‌خواهد رعایت سقف بودجه را برای باشگاه‌ها اجباری کند. مطرح شدن چنین ادعایی آن هم در این اوضاع حتی برای خودشان نیز باورپذیر نیست چه برسد برای مردم و هواداران. فصل پیشین همه دیدند قرارداد‌ها با چه ارقامی بسته شد ولی کدام جریمه و کدام کسرامتیاز؟ در این آشفته بازار که تعداد متهمان روز به روز بالا می‌رود و معلوم نیست طی این سال‌ها چه بر سر فوتبال ما گذشته، چه کسی زورش به باشگا‌ه‌ها می‌رسد؟ وقتی مدیران اصلی فدراسیون دستگیر شده‌اند، سقف بودجه به چه دردمان می‌خورد؟ اصلاً مگر کسی به قوانین فدراسیون احترام می‌گذارد؟ فقط قوانین بین‌المللی است که آن هم از سر اجبار و ترس از کنار گذاشته شدن، به آن‌ها تن می‌دهیم. وگرنه همه می‌دانیم دستمزد بازیکنان و مربیان و حتی مدیران و دلالان چقدر است و میزان تعیین شده برای سقف بودجه بیشتر فرمالیته و سرگرم‌کننده است. کار به جایی رسیده که فدراسیون به جای آنکه پاسخگوی افکار عمومی باشد و نقش و مسئولیتش را بابت به گل نشستن فوتبال ایران بپذیرد، بحث‌های حاشیه‌ای را پیش می‌کشد. خودشان هم می‌دانند دیگر سنگ روی سنگ بند نیست و با این‌گونه قوانین الکی نمی‌توان واقعیت‌ها را لاپوشانی کرد.

برچسب ها: بودجه ، لیگ برتر ، فوتبال
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار