کد خبر: 1229199
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۵

جوان آنلاین: کانال تلگرامی اندیشکده تبیین نوشت:

رقابت آمریکا و چین، منازعه‌ای بر سر نظم جهان در دهه‌های پیش رو

رقابت میان چین و آمریکا در سال‌های اخیر گسترش پیدا کرده است. وقتی به این رابطه از نزدیک نگاه و تحولات آن را دقیق‌تر و جامع رصد می‌کنیم، متوجه می‌شویم که این رابطه دیگر صرفا رقابت دو شریک تجاری بر سر سهم بیشتر از بازار یکدیگر و یا رقابت دو قدرت اقتصادی بر سر سهم بیشتر از بازار‌های ثالث نیست.

هر دو طرف هرچند حداقل در شرایط کنونی از داغ شدن این منازعه و تبدیل شدن آن به یک جنگ تمام عیار جلوگیری می‌کنند، اما هر دو آگاه هستند که این رقابت منازعه‌ای بر سر سهم بیشتر هر یک در مناسبات قدرت در دهه آینده و شکل‌دهی به این مناسبات و نظم جهانی حاصل از آن در دهه‌های پیش رو است.

امروز چالش میان چین و آمریکا به نقطه غیر قابل بازگشتی رسیده است. هر چند در یک سال گذشته طرفین سطح تعاملات دوجانبه را افزایش داده‌اند و نمایندگان دو طرف روابط چین و آمریکا را «با ثبات‌تر» یا «شروع به تثبیت» می‌خوانند، اما باید توجه داشت که این ثبات در برابر سیاست‌های کلی دو کشور نیست.

این تعاملات، به اصطلاح آمریکا برای ایجاد گاردریل‌هایی است که می‌تواند مانع از درگیری‌های ناخواسته میان دو کشور شود و عمدتا برای جلوگیری از بی‌ثباتی‌هایی است که سال گذشته بر سر بالون چینی و سفر نانسی پلوسی به تایوان رخ داد و این تنش‌زدایی‌ها نسبتی با سیاست‌های کلان، اصول و خطوط قرمز طرفین ندارد و لذا انتظار مصالحه و معامله میان این دو ساده اندیشی و به دور از واقع گرایی است.

برچسب ها: آمریکا ، چین ، تایوان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار