کد خبر: 1228838
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۵
تحلیلگران و رسانه ها در غرب تاکید دارند طولانی شدن جنگ در غزه و تداوم حملات اسرائیل، نه تنها به رژیم صهیونیستی در دستیبابی به اهداف کمک نکرده بلکه افزایش همبستگی افکارعمومی جهان با فلسطینیان و محبوبیت بیشتر حماس را به دنبال داشته است.

 جوان آنلاین: افکارعمومی جهان در بیش از هفت ماهی که از آغاز تهاجم گسترده رژیم صهیونیستی به غزه گذشت واکنش‌های گوناگونی نشان داده اند. اگرچه اعتراضات و تجمع‌های گسترده‌ای در کشورهای جهان از اروپا و آمریکا تا شرق آسیا به وقوع پیوست که برخی از این تظاهرات‌ها بی سابقه بودند، اما تحولات چند هفته اخیر در غرب به شکل غیرقابل باوری بازخورد رسانه‌ای داشت و موج جدید پرقدرت حمایت از غزه را در افکارعمومی سرتاسر جهان موجب شد.

به گزارش ایرنا، اینبار دانشجویان دانشگاه‌ها اعتراضاتی را به ادامه تجاوزگری رژیم صهیونیستی و بی تحرکی دولت آمریکا به عنوان مهمترین حامی این رژیم نشان دادند. این شکل تازه که از مراکز آموزشی ایالات متحده آغاز شد بیشتر از دیگر اعتراضات، افکار عمومی و توجه رسانه‌های جهان را به سوی خود جلب کرد و تل آویو را بیشتر از قبل منزوی کرد. درادامه نحوه برخورد پلیس با دانشجویان معترض در آمریکا و شهرهای اروپایی نیز استاندارد دوگانه غرب در قبال اصطلاحاتی همچون حقوق بشر، نسل کشی و ... را به نمایش گذاشت.

علاوه بر این مشخص شد که لابی صهیونیست‌ها تا چه اندازه در ارکان سیاسی غرب نفوذ دارد به گونه‌ای که به راحتی همه ادعاهای خوش ظاهر در مورد حقوق بشر را نادیده می‌گیرند. حال آنکه دولت‌های مدعی غرب برای اتفاقاتی که تلخی و خشونت آن هزاران بار کمتر از فجایع غزه است به کشورهای به اصطلاح دشمن خود حمله ور می‌شدند و همه رسانه‌ها و سازمان‌های بین المللی را بسیج می‌کردند. اما در مورد غزه و فلسطین به شهادت حدود ۳۵ هزار انسان که عمده آن‌ها زنان و کودکان هستند، اهمیت داده نمی شود و به بهانه یهودی ستیزی از جنایتکاران حمایت می‌گردد.

به گواه گزارشات رسانه‌های غربی همین اعتراضات دانشجویان و به ویژه نحوه مقابله دولت‌ها و پلیس با آن‌ها نه تنها باعث تطهیر رژیم صهیونیستی نشده بلکه اعتراضات اکنون به بسیاری از دانشگاه‌ها در قاره‌های مختلف گسترش یافته است.

تغییر اهداف و خواسته دانشجویان معترض

یورو نیوز نوشت: درحالی که دو قطبی‌سازی بحث‌ها پیرامون حق اعتراض، محدودیت‌های آزادی بیان و اتهام یهودی‌ستیزی مطرح هستند در بیش از ۲ هفته بیشتر از ۲ هزار نفر در دانشگاه‌های ایالات متحده بازداشت شدند. دانشجویان در این اعتراضات خواستار قطع ارتباط مراکز آموزشی با اسرائیل بودند.

به نظر می‌رسد هرچه این اعتراضات طولانی‌تر و گسترده‌تر می‌شوند، خواسته دانشجویان علیه اسرائیل نیز تندتر شده است. در ابتدا بیشتر اعتراضات دانشجویی از مسئولان دانشگاه‌های خود می‌خواستند تا به همکاری با شرکت‌هایی که از اسرائیل و جنگ غزه حمایت می‌کنند، پایان دهند اما به تدریج موضوع‌هایی همچون مقابله با صهیونیسم و حمایت از انتفاضه و حتی تشکیل دولت فلسطینی به شعارها و خواسته‌های دانشجویان اضافه شد.

نشریه «پولیتیکو» در این رابطه نوشت که اعتراضات در حدود ۵۰ دانشکده در آمریکا موجب بازداشت ۲۰۰۰ دانشجو و حتی تعطیلی روند فارغ التحصیلی برخی از آن‌ها شده است.

این گزارش اعتراضات اخیر به اقدامات جنگی اسرائیل را گسترده‌ترین ناآرامی‌های دانشگاهی از دهه ۱۹۶۰ تا کنون دانست و افزود در دو هفته گذشته، اعتراضات در محوطه دانشگاه تشدید شده است و دانشجویان حامی فلسطینی‌ها در مکان‌های عمومی چادر برپا کردند و همین تجمع‌ها در بیش از ۳۰ دانشگاه به درگیری با پلیس منجر شد.

این نشریه آمریکایی می‌گوید با خبرنگاران خود به دانشگاه‌ها رفت و با بسیاری از فعالان دانشجویی در این اعتراضات گفت وگو کرد. طبق این بررسی سردبیران نشریات دانشگاهی از ۱۳ کالج و دانشگاه مختلف آمریکا از طرق مختلف روند افزایش حمایت از فلسطین در هفت ماه گذشته را تشریح کردند.

با وجودی که این نشریه سعی کرد اتفاقات را به یهودستیزی و افزایش خشونت علیه یهودیان در دانشگاه ربط بدهد اما در متن گزارش که حاوی مصاحبه با ده‌ها دانشجو است همه تاکید داشتند که با رفتار ضدیهود مواجه نشدند و فقط چیزهایی را از برخی دانشجویان یهودی در این زمینه شنیده‌اند.

«الکس استیل» از دانشگاه مینه سوتا خاطرنشان کرد: شکایت بابت یهودستیزی در تظاهرات مصداق ندارد بلکه به بهانه پوسترهایی بیان می‌شوند که در آن‌ها نوشته شده «انتفاضه، انقلاب و مبارزه مسلحانه است» یا «القسام باعث افتخار ماست».

«ماناسا گاداولی» دانشجوی دانشگاه نیویورک هم معتقد است که حمایت از فلسطین مختص زمان حال نیست بلکه دانشجویان از چند ماه قبل طرفدار فلسطین بوده اند اما اکنون حمایت‌ها به محوطه دانشگاه و تظاهرات کشیده شد.

«ژان یامین» دانشجوی دانشگاه میشیگان هم معتقد است که طرفداران فلسطین و اسرائیل در دانشگاه میشیگان به یک اندازه نیستند و حامیان غزه عموماً بزرگتر از تظاهرات یا تجمعات طرفدار اسرائیل است. با این حال رسانه‌ها سعی دارند تا هر دو طرف را برابر نشان دهند.

«لئون اورلو-سالیوان» از کالج شهری نیویورک هم می گوید نحوه واکنش پلیس و مقامات به اعتراضات در روزهای اخیر به حدی نامناسب بود که ممکن است برخی افراد را به این سمت سوق دهد که بیشتر طرفدار فلسطین شوند و مخالفت بیشتری را با اقدامات اسرائیل در خلال جنگ اسرائیل و حماس نشان دهند.

«سوفیا پیسر» دانشجوی دانشگاه اموری هم اعتقاد دارد برخی به این دلیل به اعتراض دانشجویان یهودستیزانه می‌گویند که در آن شعارهایی در حمایت از انتفاضه داد می‌شود همچون «فقط یک راه حل وجود دارد، انقلاب انتفاضه» یا «صهیونیست‌ها باید بروند.»

وی تاکید دارد که درخواست‌های جدی حتی از سوی یهودیان وجود دارد که بین یهودیان و صهیونیست‌ها باید تمایز قائل شد.

شرم ارتباط با اسرائیل

اندیشکده «کارنگی» هم در این رابطه نوشت: در حالی که دانشجویان در ایالات متحده به اعتراض خود در قبال اقدامات خشن علیه غزه ادامه می‌دهند و اسرائیل برای غیرممکن کردن زندگی در غزه از طریق تخریب گسترده آن سرزمین اقدام می‌کند، وضعیت اسفبار فلسطینی‌ها در حال تبدیل شدن به یک مسئله اخلاقیِ مهم برای نسل جوانان آمریکایی است؛ آن ها نمی‌توانند بیش از این تداوم اقدامات خشن اسرائیل را تحمل کنند.

این اتاق فکر آمریکایی تصریح دارد اسرائیل می خواست انتقامش در غزه به اندازه‌ای فراموش نشدنی باشد تا فلسطینی‌ها دیگر هرگز به تهاجمی همچون ۷ اکتبر فکر نکنند، اما این خط مشی پیامدهای مهمی متضادی دارد. هرچه اسرائیلی‌ها به بمباران بی‌رحمانه علیه غزه ادامه دهند، ارتباط با اسرائیل برای مؤسسات آمریکایی شرم‌آورتر می‌شود. دانشگاه کلمبیا یکی از این موسسات است که از ۲۹ آوریل دچار تنش شده است.

به نوشته این اندیشکده، پیامد دوم اقدامات اسرائیل آن است که هرچه یورش اسرائیلی‌ها به غزه شدیدتر و طولانی‌تر می شود، حماس محبوبیت بیشتری در جهان پیدا می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار