کد خبر: 1225200
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۹
هرچند اصلاح سیاست‌ها در بیرون بازار مسکن و همچنین درون بخش، به‌عنوان گام اول برای خروج از وضعیت فعلی، مطرح و غیرقابل چشم‌پوشی است، اما عمده مشکلات بخش مسکن به مساله تامین منابع بازار می‌گردد.

جوان آنلاین: افزایش نامتعارف قیمت مسکن بازار خرید خانه اولی‌ها را با رکود تاریخی رو به رو کرده و در حال حاضر معاملات اندک در بازار مسکن نیز بر دوش خریدارانی که قصد تبدیل به احسن را دارند و البته عده‌ای خریداران سرمایه‌ای می‌چرخد. هرچند اصلاح سیاست‌ها در بیرون بازار مسکن و همچنین درون بخش، به‌عنوان گام اول برای خروج از وضعیت فعلی، مطرح و غیرقابل چشم‌پوشی است، اما عمده مشکلات بخش مسکن به مساله تامین منابع بازار می‌گردد.
در این جا دو راهکار مهم مورد بررسی قرار می‌گیرد. اولین راهکار مربوط به پیش فروش مسکن است. این روش از فروش علی رغم اینکه می‌تواند قفل بازار مسکن را باز کند، اما به دلایل مختلف نتوانسته اعتماد مردم را جلب کند. با پیش فروش مسکن ضمن اینکه افراد می‌توانند صاحب خانه بشوند همچنین نقدینگی‌ها نیز به سمت و سوی درستی هدایت می‌شود. در واقع این روش از فروش مسکن روشی برد- برد است که هم به نفع اقتصاد کلان کشور است و همه به نفع خریداران. در این شرایط و با افزایش عرضه بازار اجاره مسکن نیز به تعادل می‌رسد و همچنین قیمت مسکن نیز در شرایط متعادلی قرار می‌گیرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار مسکن طی چهار دهه گذشته با رشد مستمر از بازار‌های دیگر سبقت گرفته است؛ بنابراین در صورتی که سازوکار پیش فروش مسکن از طریق بورس پیگیری شود ضمن اینکه نقدینگی‌ها به مسیر درست هدایت می‌شود می‌توان به خروج مسکن از وضعیت فعلی نیز امیدوار شد.
تا کنون تمام تجربیات ما در خصوص پیش فروش مسکن با شکست مواجه شده و جامعه ذهنیت خوبی از پیش خرید مسکن ندارد چرا که تعهدات داده شده از سوی سازندگان به درستی عمل نشده، ولی در قالب طرح پیش فروش مسکن در بورس تضمین و تعهدات آن به سازمان بورس تحویل و توسط سازمان بورس تضمین می‌شود. مثلاً یک پروژه تجاری یا مسکونی در خیابان تهران تعریف می‌شود؛ تمام تضمین و تعهدات آن به بورس ارائه می‌شود و سپس خریداران با خیال راحت به جای طرف شدن با سازندگان در بورس سرمایه گذاری می‌کنند.
همچنین راهکار دیگر در جهت تامین منابع بخش مسکن، استفاده از ظرفیت صندوق ملی مسکن است. دو سال پیش در پی اجرای قانون جهش تولید مسکن، دولت موظف شد یک نهاد جدید برای تامین مالی این بخش برپا کند. صندوق ملی مسکن، پیش‌تر در سال ۹۲، به عنوان یک ضرورت برای کمک بهینه مالی و اعتباری به بازار مسکن مطرح شده بود.
بررسی‌ها از آنچه ماموریت اصلی صندوق‌های ملی مسکن در کشور‌های مختلف تعریف شده و همچنین آنچه بخش مسکن کشورمان در این دوره رکودتورمی به اهرمی مثل صندوق ملی مسکن نیاز دارد، نشان می‌دهد: یک صندوق ملی مسکن کارآمد و اثرگذار، لازم است تا منابعی را که در اختیار قرار دارد را با تخصیص تسهیلات و اعتبار به خانوار‌های متوسط کم در آمد مستاجر یا متقاضی خرید خانه اول و همچنین پرداخت تسهیلات برای عرضه مسکن جدید دهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار