کد خبر: 1223358
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۰
گفت‌وگوی «جوان» با کارشناس اقتصادی 
مالیات بر ارزش افزوده، یکی از انواع مالیات غیرمستقیم است و یکی از سهل الوصول‌ترین منابع درآمدی دولت‌ها محسوب می‌شود. فرمول مالیات ارزش افزوده، براساس ارزش افزوده ایجاد شده در مراحل مختلف تولید یک کالا یا ارائه خدمت تعیین می‌شود. پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به عهده مصرف‌کننده نهایی است. 
جوان آنلاین: استاد اقتصاد دانشگاه سمنان معتقد است افزایش مالیات بر ارزش افزوده بر بالا رفتن قیمت کالا‌ها تأثیر می‌گذارد. بالارفتن هزینه تولید باعث می‌شود تولیدکنندگان از کیفیت کالا کم کنند یا قیمت را بالا ببرند. در این شرایط، ممکن است مردم به کالا‌های قاچاق روی بیاورند و نیازهایشان را از مبادی غیرشفاف تأمین کنند. این روند‌ها مناسب نیست. همچنین بخش غیرشفاف اقتصاد نیز با این اقدام بزرگ‌تر از قبل خواهد شد و افزایش مالیات بر ارزش افزوده اقدامی ضدتولید و توسعه‌دهنده فضای زیرزمینی قاچاق کالا در کشور است. 
 
مالیات بر ارزش افزوده، یکی از انواع مالیات غیرمستقیم است و یکی از سهل الوصول‌ترین منابع درآمدی دولت‌ها محسوب می‌شود. فرمول مالیات ارزش افزوده، براساس ارزش افزوده ایجاد شده در مراحل مختلف تولید یک کالا یا ارائه خدمت تعیین می‌شود. پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به عهده مصرف‌کننده نهایی است. 
از آنجا که الان در شرایط رکود و تورم در کشور قرار داریم، بسیاری از کارشناسان با پیشنهاد دولت و سازمان امور مالیاتی مبنی بر افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده مخالفت کردند، اما در نهایت این پیشنهاد با وجود هشدار‌های جدی کارشناسان، در مجلس به تصویب رسید. بسیاری معتقدند که این مصوبه با شعار سال جاری مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم ضدیت دارد، زیرا هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد و رقابت‌پذیری آن را کاهش می‌دهد. به باور کارشناسان، دولت‌ها در شرایط رکود و تورم باید به اعمال سیاست‌هایی در راستای کاهش فشار بر مردم مبادرت کنند. با این حال، دولت با هدف تأمین مالی طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، پیشنهاد افزایش مالیات بر ارزش افزوده را مطرح کرد و این تصمیم در مجلس تبدیل به قانون شد. 
رحمان سعادت، استاد اقتصاد دانشگاه سمنان در گفتگو با «جوان» با اشاره به این موضوع که امسال با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده است و باید سیاست‌هایمان در این راستا باشد، تصریح کرد: انتظار می‌رود در سال پیش رو به منظور تحقق شعار سال به سمت اعمال سیاست‌های تشویقی و اجتناب از سیاست‌های ضدتولید حرکت کنیم. وی ادامه داد: مالیات بر ارزش افزوده به شرطی کارساز است که دولت در ازای آن به ارائه خدمات به مردم اقدام کند. به ویژه کنترل تورم از اهمیت بالایی برخوردار است و یکی از دلایل مخالفت کارشناسان با افزایش مالیات بر ارزش افزوده نیز همین شرایط تورمی کشور بود. استاد اقتصاد دانشگاه سمنان خاطرنشان کرد: در شرایط تورمی ۳۰ الی ۴۰ درصدی، مردم در واقع در حال پرداخت مالیات هستند و اعمال فشار مالیاتی بیشتر بر آن‌ها منطقی نیست. سعادت گفت: افزایش مالیات بر ارزش افزوده خاصیت ضدتولیدی دارد و به افزایش هزینه‌های تولید منجر می‌شود که به نفع کشور نیست. خوب است که دولت در راستای حمایت از تولید به اعمال سیاست‌های خاصی بپردازد. به طور مثال، شرکت‌هایی که ارزش افزوده واقعی دارند از پرداخت مالیات معاف شوند. برعکس از تولیدکنندگانی که ارزش افزوده‌ای به وجود نمی‌آورند، مالیات بیشتری اخذ شود. 
وی ادامه داد: معافیت مالیاتی برای تولیدکنندگان به آن‌ها کمک می‌کند که بر گستره فعالیت‌شان بیفزایند، اما در شرایطی که بر مالیات بر ارزش افزوده می‌افزاییم و هزینه‌های تولید را کاهش می‌دهیم، در واقع ضدتولید عمل می‌کنیم. این سیاست با شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم همخوانی ندارد. 
استاد اقتصاد دانشگاه سمنان خاطرنشان کرد: بالا بردن مالیات بر ارزش افزوده به معنای بالا رفتن قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم است که در شرایط فعلی رکود و تورم منطقی نیست. 
سعادت گفت: از طریق حذف مالیات بر ارزش افزوده یا کاهش آن برای تولیدکنندگان واقعی که ارزش افزوده‌ای ایجاد می‌کنند، می‌توانیم جهش تولید را رقم بزنیم و در راستای تحقق شعار سال حرکت کنیم. 
وی ادامه داد: قطعاً افزایش مالیات بر ارزش افزوده بر بالا رفتن قیمت کالا‌ها تأثیر می‌گذارد. بالا رفتن هزینه تولید باعث می‌شود که یا تولیدکنندگان از کیفیت کالا کم کنند یا قیمت را بالا ببرند. در این شرایط، ممکن است که مردم به کالا‌های قاچاق روی بیاورند و نیازهایشان را از مبادی غیرشفاف تأمین کنند. این روند‌ها مناسب نیست. همچنین بخش غیرشفاف اقتصاد نیز با این اقدام بزرگ‌تر از قبل خواهد شد و افزایش مالیات بر ارزش افزوده اقدامی ضدتولید و توسعه‌دهنده فضای زیرزمینی قاچاق کالا در کشور است. 
استاد اقتصاد دانشگاه سمنان خاطرنشان کرد: استفاده از کالا‌های قاچاق به معنی ضربه وارد کردن به تولید است. نباید اجازه دهیم بیشتر از این به تولید ضربه وارد شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار