کد خبر: 1222977
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۰
گفت‌وگوی «جوان» با کارشناس اقتصادی
یک کارشناس اقتصادی معتقد است لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، مهم‌ترین لایحه حمایتی در جهت رشد اقتصادی و جلب مشارکت مردم است که باید تمرکز اصلی دولت و مجلس در جهت جلب مشارکت مردم، تسهیل و افزایش جذابیت تولید حال حاضر و همچنین مشاغل مولدی که در آینده شکل خواهند گرفت، باشد.

جوان آنلاین: یک کارشناس اقتصادی معتقد است لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، مهم‌ترین لایحه حمایتی در جهت رشد اقتصادی و جلب مشارکت مردم است که باید تمرکز اصلی دولت و مجلس در جهت جلب مشارکت مردم، تسهیل و افزایش جذابیت تولید حال حاضر و همچنین مشاغل مولدی که در آینده شکل خواهند گرفت، باشد. بنابراین تمرکز بر کاهش مالیات تولید و اعطای مشوق‌های هدفمند تولید، همراستا با تحقق شعار سال و تکلیف اصلی دولت و مجلس در سال جاری برای تصویب این لایحه مالیاتی و حمایت از تولید است. 
 
امیرحسین اقبالی کارشناس اقتصادی در رابطه با اهمیت سیاست‌های حمایتی مالیاتی در تحقق شعار سال و جلب مشارکت مردم در تولید به «جوان» می‌گوید: یکی از رویکرد‌های محوری برای ارتقای مشارکت مردم در اقتصاد، کاهش مالیات بر فعالیت‌های اقتصادی مولد است. با کاهش بار مالیاتی بر مشاغل فعال در بخش‌های تولیدی، دولت سیزدهم می‌تواند محیط مساعدتری برای سرمایه‌گذاری و رشد ایجاد کنند. در همین رابطه نیز لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم با همین محور‌ها از طرف دولت به مجلس ارسال شده است. این رویکرد کلیدی در کاهش مالیات تولید و اعطای مشوق مالیاتی مرتبط با سرمایه‌گذاری جدید در بخش مولد اقتصاد، سودآوری و جذابیت فعالیت‌های تولیدی را افزایش می‌دهد و افراد را تشویق می‌کند تا سرمایه و منابع خود را برای سرمایه‌گذاری‌های مولد مشارکت دهند. به طور همزمان، افزایش مالیات بر سرمایه غیرمولد و سوداگرانه به عنوان یک عامل بازدارنده و دلسردکننده سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های غیرمولد عمل می‌کند. با اجرای این رویکرد، دولت می‌تواند سیاست‌های مالیاتی را با هدف افزایش تولید و تقویت رشد اقتصادی هماهنگ کند. 
وی با اشاره به هدفمندکردن مشوق‌ها نظیر اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه می‌افراید: به طور مثال یکی از مهم‌ترین مشوق‌های مالیاتی در نظر گرفته شده در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم است. برای تکمیل زنجیره ارزش و ترویج نوآوری، برای فعالیت‌های تحقیق و توسعه معافیت‌های مالیاتی اعطا شده است. تحقیق و توسعه نقش حیاتی در پیشبرد پیشرفت‌های تکنولوژیکی، بهبود بهره‌وری و افزایش رقابت دارد. با ارائه مشوق‌های مالیاتی هدفمند برای کسب و کار‌هایی که به دنبال افزایش هزینه کرد خود در تحقیق و توسعه هستند، جلوگیری از خام فروشی صنعتی به وقوع خواهد پیوست و از طرف دیگر نوآوری و جذب سرمایه‌گذاری در صنایع دانش‌بنیان تشویق خواهد شد. این رویکرد نه تنها رشد اقتصادی را تحریک می‌کند، بلکه فرهنگ نوآوری و کارآفرینی را نیز تقویت می‌کند. با ایجاد انگیزه در تحقیق و توسعه از طریق مزایای مالیاتی، دولت می‌تواند از پتانسیل سرمایه انسانی بهره ببرد و توسعه اقتصادی بلندمدت را پیش ببرد. 
این کارشناس اقتصادی با تأکید بر اهمیت تحقق مشارکت مردم در اقتصاد از مسیر حمایت‌های مالیاتی دولت تصریح می‌کند: تحقق مشارکت مردم در اقتصاد برای رشد و توسعه پایدار اقتصادی ضروری است. با تمرکز بر حمایت مالیاتی هدفمند از تولید، ایران می‌تواند مردم را برای مشارکت فعال در فعالیت‌های اقتصادی مولد تشویق کنند. کاهش مالیات بر بخش‌های تولیدی، اعطای معافیت‌های مالیاتی برای تحقیق و توسعه و ارائه مشوق‌های مالیاتی سرمایه‌گذاری، فضای مساعدی را برای مشارکت سرمایه مردم ایجاد می‌کند. این اقدامات باعث تحریک رشد اقتصادی، ترویج نوآوری و هدایت نقدینگی به سمت سرمایه‌گذاری‌های مولد می‌شود. دولت سیزدهم نقشی حیاتی در طراحی و اجرای اصلاحات مالیاتی برای تحقق مشارکت مردم در راستای جهش تولید دارد. 
وی در پایان خاطرنشان می‌کند: لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، مهم‌ترین لایحه حمایتی در جهت رشد اقتصادی و جلب مشارکت مردم است؛ باید تمرکز اصلی دولت و مجلس در جهت جلب مشارکت مردم، تسهیل و افزایش جذابیت تولید حال حاضر و همچنین مشاغل مولدی که در آینده شکل خواهند گرفت، باشد. بنابراین تمرکز بر کاهش مالیات تولید و اعطای مشوق‌های هدفمند تولید، همراستا با تحقق شعار سال و تکلیف اصلی دولت و مجلس در سال جاری برای تصویب این لایحه مالیاتی و حمایت از تولید است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار