کد خبر: 1219638
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
دبیر و داور نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان  در گفتگو با «جوان»:
«برگزاری جشنواره ملی تئاتر شبستان اقدامی برای بازگشت به مسجد است و اصلی‌ترین تفاوت این جشنواره با سایر جشنواره‌های هنری این است که در شبستان مساجد برگزار می‌شود، نه در سالن‌های آمفی‌تئاتر.»
 سیدمرتضی ذاکر

جوان آنلاین: «برگزاری جشنواره ملی تئاتر شبستان اقدامی برای بازگشت به مسجد است و اصلی‌ترین تفاوت این جشنواره با سایر جشنواره‌های هنری این است که در شبستان مساجد برگزار می‌شود، نه در سالن‌های آمفی‌تئاتر.»
حسین عالم‌بخش، دبیر نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان که روز گذشته مراسم اختتامیه آن برپا شد در خصوص دلایل برگزاری این جشنواره به «جوان» می‌گوید: ما بچه مسجدی هستیم و کار تئاتر را از مسجد شروع کردیم. من حدود چهل و دو، سه سال پیش و آن زمانی که شش ساله بودم در فعالیت‌های مسجد حضور یافتم. در مسجد با هنر، تئاتر، سینما و فیلمسازی آشنا شدم. بنابراین بنده و امثال من مدیون مسجد هستیم و مسجد محل خوبی برای آشنایی با هنر است. 
وی در ادامه می‌افزاید: در دهه ۶۰ بسیاری از اتفاقات و رویداد‌های مهم فرهنگی، هنری و ورزشی در مسجد یا با محوریت مسجد رخ می‌داد. بسیاری از مساجد گروه‌های سرود و تئاتر داشتند و بسیاری از افراد که می‌خواستند تئاتر ببینند به مسجد می‌رفتند. 
عالم بخش واگذاری بسیاری از کار‌ها که در گذشته با محوریت مسجد انجام می‌گرفت به سازمان‌ها و نهاد‌ها را یک اشتباه دانسته و تأکید می‌کند: امروز بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد به مسجد بازگردیم. در این راستا باید اقدامات و کار‌هایی انجام دهیم که یکی از آن‌ها برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری با محوریت مسجد است. 
وی بر همین اساس برگزاری جشنواره ملی تئاتر شبستان را اقدامی برای بازگشت به مسجد دانست و ابراز امیدواری کرد که این جشنواره در آینده در سراسر کشور فراگیر شود و مورد استقبال وسیع کودکان، نوجوانان و جوانان قرار بگیرد. 
دبیر نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان در خصوص تفاوت این جشنواره با سایر جشنواره‌های هنری و تئاتری در کشور می‌گوید: نخستین و اصلی‌ترین تفاوت این جشنواره با سایر جشنواره‌ها این است که این جشنواره در شبستان مساجد و نه در سالن‌های آمفی‌تئاتر برگزار می‌شود. البته برخی از مساجد دارای سالن‌های آمفی‌تئاتر هستند که بخش مهر جشنواره که ویژه بانوان است در آن سالن‌ها اجرا می‌شود. 
وی همچنین تأکید می‌کند که آثار این جشنواره باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد و بازیگران و عوامل ترازی در گروه‌های هنری و تئاتری این جشنواره تربیت یابند. 
عالم بخش در پایان با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه تئاتر همچون منبر تأثیرگذار است و شاید هم بیشتر خاطرنشان می‌کند: تئاتر در مسجد می‌تواند یکی از بازوان قدرتمند امام جماعت برای انتقال مفاهیم دینی، تبلیغ و ترویج مضامین دینی و ارتقای اندیشه‌های مردم باشد. 


 جای خالی این جشنواره
ساغر لطفی‌نژاد، کارگردان تئاتر عروسکی و داور این دوره از جشنواره تئاتر شبستان نیز در گفتگو با «جوان» ضمن اشاره به اینکه وجود چنین جشنواره‌ای نیاز است و جای آن در بین رویداد‌های هنری و تئاتری کشور خالی بود، می‌گوید: تئاتر در تمام دنیا به عنوان یک ضرورت فرهنگی، تربیتی و آموزشی برای همه اقشار، ادیان و عقاید شناخته می‌شود. از این‌رو لازم بود بچه‌مسجدی‌ها یک جشنواره تئاتر داشته باشند. 
وی با بیان اینکه من اولین تئاتر را در مسجد مشاهده کردم، خاطرنشان می‌کند: وقتی به من پیشنهاد داده شد در این جشنواره مدرس بخش تئاتر کاغذی باشم با اشتیاق پذیرفتم. بچه مسجدی‌ها باید در مسجد آموزش غیرمستقیم ببینند، یعنی نباید به صورت مستقیم نصیحت شوند، بلکه باید از طریق تئاتر، آموزه‌ها را دریافت کنند. 
لطفی‌نژاد آثار ارائه شده در این جشنواره در حوزه تئاتر کاغذی را قابل تحسین می‌داند و می‌افزاید: پیش از برگزاری جشنواره به ۹ استان سفر کردیم و آموزش‌هایی ارائه دادیم که تعدادی از آن‌ها توانستند آثارشان را به مرحله نهایی جشنواره هم برسانند.

برچسب ها: تئاتر ، فیلمساز ، جشنواره
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار