کد خبر: 1217237
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
سرهنگ سیدابوالفضل موسوی‌پور رئیس پلیس راهور تهران بزرگ درگفت‌وگو با «جوان»:
تخلف‌های موتورسیکلت‌سواران یکی از عمده‌ترین نگرانی‌هایی است که در بستر اجتماعی جریان دارد، به‌طوری‌که تغییر رفتار‌های پرخطر آن‌ها و تمکین‌شان از قانون به مطالبه‌ای عمومی تبدیل شده است. با وجود اینکه پلیس طرح‌های مستمری را برای قانون‌پذیری متخلفان به کار گرفته است
 حسین فصیحی
جوان آنلاین: تخلف‌های موتورسیکلت‌سواران یکی از عمده‌ترین نگرانی‌هایی است که در بستر اجتماعی جریان دارد، به‌طوری‌که تغییر رفتار‌های پرخطر آن‌ها و تمکین‌شان از قانون به مطالبه‌ای عمومی تبدیل شده است. با وجود اینکه پلیس طرح‌های مستمری را برای قانون‌پذیری متخلفان به کار گرفته است، اما همچنان شاهد بروز تخلف در شهر هستیم که در جریان برگزاری نمایشگاه مطبوعات موضوع را به اختصار با سرهنگ سیدابوالفضل موسوی‌پور، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ مطرح کردیم.  پلیس در تازه‌ترین طرح خود بار دیگر برخورد با موتورسواران متخلف را در دستور کار قرار داده است. 
 
 این طرح چه دستاوردی دارد؟
اگر برخورد را حذف کنیم بهتر است. ما به دنبال برخورد نیستم، بلکه دنبال انضباط‌بخشی و اجرای مقررات هستیم. چیزی که به ما تکلیف شده، این است که مقررات را اجرا کنیم. در واقع ما عبور و مرور و تخلف‌ها را کنترل می‌کنیم. از ۱۸ دی‌ماه طرح انضباط‌بخشی موتورسواران را شروع کردیم تا بتوانیم به کمک همه شهروندان و مدیران دولتی و غیردولتی، تردد‌های ۴ میلیون، ۳۰۰ هزار موتورسیکلت‌سوار را کنترل کنیم که تخلف‌ها کاهش پیدا کند. باید بپذیریم که کنترل تردد این تعداد وسیله نقلیه در تهران کار آسانی نیست و به تنهایی از عهده پلیس هم برنمی‌آید، از همین‌رو شهروندان باید نسبت به خود، خانواده و جامعه احساس مسئولیت کنند، به نحوی که هر موتورسواری که از خانه خارج می‌شود باید در نظر بگیرد اعضای خانواده‌اش چشم به راه او هستند که به خانه برگردد، نه اینکه به‌خاطر بی‌توجهی به قوانین این‌گونه از دست برود. در حال حاضر حدود ۵۰‌درصد سوانح منجر به فوت مربوط به تخلف موتورسواران است که رقم بالایی است، بنابراین این پرسش مطرح است که چه کنیم تصادف‌ها کاهش پیدا کند و پاسخ این است که ما به دنبال بگیر و ببند نیستیم. اگر کاری انجام می‌دهیم در جهت انضباط‌بخشی است تا هر شهروندی که در شهر تردد می‌کند احساس امنیت کند، نه اینکه تخلف یک موتورسوار منجر به آسیب دیدن وی شود. 
 
 با وجود تلاش‌های صورت گرفته هنوز بخش مهمی از موتورسواران بدون کلاه تردد می‌کنند، دلیل آن چیست؟
استفاده از کلاه ایمنی توسط راکبان موتورسیکلت همانند بستن کمربند ایمنی در خودرو نهادینه نشده است، چراکه در رفتار‌های ترافیکی موتورسیکلت‌سواران فعالیت‌های فرهنگی مؤ‌ثری صورت نگرفته است. با این حال ما تلاش می‌کنیم با انضباط‌بخشی رفتار‌های ترافیکی به نهادینه شدن رفتار درست کمک کنیم. در حال حاضر هم تلاش‌مان را به کار گرفته‌ایم که فرهنگ صحیح موتورسواری و استفاده از کلاه ایمنی و احترام به قوانین در جامعه نهادینه شود. باید به این موضوع هم توجه داشته باشیم که مهم‌ترین ویژگی طرح موضوع، استمرار آن است. همانطور که تأکید داریم این طرح با همکاری و مشارکت همگانی که هدف اصلی آن استفاده از کلاه ایمنی است، انجام می‌شود. اگر همکاری و همراهی مردم و مسئولان کشوری، ادارات خصوصی و دولتی که مورد انتظار ما هستند، نباشد ما موفق نخواهیم شد. 
 
 پلیس همزمان با انضباط‌بخشی در حال فعالیت‌های فرهنگی برای نهادینه کردن تمکین موتورسواران از قانون است. از آنجا که سازوکار‌های فرهنگی دیربازده هستند، فکر می‌کنید به‌کار‌گیری این شیوه بتواند به قانون‌پذیری متخلفان منجر شود؟
در حوزه فرهنگ، رسانه‌ها نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای در کاهش تلفات دارند. چرا با یک بی‌احتیاطی جان یک شهروند باید به خطر بیفتد. ما در حال حاضر از مدیران سازمان‌های دولتی و خصوصی درخواست داریم روی رفتار ترافیکی کارکنان خود نظارت داشته باشند. مثلاً موتورسواران بسیاری به عنوان پیک در شرکت‌ها کار می‌کنند. باید سؤال کرد نقش مدیران این شرکت‌ها در تأمین امنیت و سلامت این موتورسواران چیست؟ بنابراین مدیران این شرکت‌ها باید نسبت به احترام موتورسواران به قانون احساس مسئولیت کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار