کد خبر: 1216811
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
نایب رئیس انجمن اقتصاددانان کشور  در گفتگو با «جوان»:

جوان آنلاین: نایب رئیس انجمن اقتصاددانان ایران معتقد است: تولیدکنندگان و حقوق‌بگیران جزو بخش‌های شفاف اقتصاد به شمار می‌روند که مرتباً مالیات خود را پرداخت می‌کنند و امکان فرار مالیاتی نیز برای‌شان وجود ندارد. دولت باید از اعمال فشار مضاعف بر این اقشار اجتناب کند و بر مالیات‌ستانی از کسانی که فرار مالیاتی دارند، متمرکز شود. 
 
بسیاری از کارشناسان بر این باورند که در شرایط فعلی اقتصادی کشور افزایش مالیات بر ارزش افزوده به صلاح نیست و عواقب خوبی برای دولت و مردم ندارد. به زعم آنان، نیاز است دولت به اعمال سیاست‌های دیگر و تسهیل کننده بپردازد و از تحمیل فشار اضافی بر مردم بپرهیزد. 
فرشاد پرویزیان، نایب رئیس انجمن اقتصاددانان ایران در گفتگو با «جوان» با اشاره به این موضوع که افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده در شرایط فعلی اقدام درستی نیست، تصریح کرد: مالیات زمانی اعمال می‌شود که درآمد مردم افزایش یافته باشد و افراد بتوانند از عهده مالیات‌دهی برآیند. در شرایط تورمی و رکودی فعلی که وضعیت درآمد افراد خوب نیست، افزایش مالیات بر ارزش افزوده عجیب است. 
وی ادامه داد: اساساً از کسانی که افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش‌افزوده را مطرح می‌کنند، باید پرسید که دقیقاً از چه چیزی می‌خواهید مالیات بگیرید. در شرایطی که افراد درآمدی ندارند، اخذ مالیات اضافی بی‌معناست. 
این کارشناس اقتصادی توضیح داد: افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده قطعاً به بالا رفتن تورم می‌انجامد و عواقب خوبی ندارد. این اقدام، کاهش قدرت خرید مردم را به دنبال دارد که به معنای ضربه به تولید است. 
پرویزیان گفت: دولت‌ها وظیفه دارند در شرایط تورم و رکود به اعمال سیاست‌های انبساطی و تسهیل‌کننده بپردازند و به مردم کمک کنند این شرایط را پشت سر بگذارند. در این وضعیت، پیشنهاد افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده معنای خوبی ندارد. 
وی ادامه داد: اضافه کردن مالیات بر ارزش افزوده این فکر را به ذهن مردم متبادر می‌کند که دولت فقط به فکر افزایش درآمد‌های خودش است و توجهی به وضعیت اقتصادی کشور ندارد. این طور سیاستگذاری‌ها به نفع کشور، دولت و مردم نیستند و باید از آن‌ها اجتناب کنیم. 
این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: دولت باید برای افزایش درآمدهایش به سمت مالیات‌ستانی از مؤدیان پردرآمد و بزرگ و کسانی که فرار مالیاتی دارند، برود. این بهترین اقدامی است که دولت می‌تواند به اجرا بگذارد و باید این کار را انجام دهد. 
وی ادامه داد: به طور کلی، تورم باید خط قرمز دولت باشد و از اعمال هر سیاستی که به افزایش تورم منجر می‌شود، پرهیز کند. اعمال سیاست‌هایی در راستای حمایت از اقشار ضعیف و متوسط جامعه باید مورد توجه قرار گیرد و از اعمال فشار بر این اقشار جلوگیری کنیم. 
این کارشناس اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد: برای اعمال هر نوع سیاستگذاری‌ای در جامعه باید تمامی شاخص‌ها به دقت مدنظر قرار گیرند. اقتصاد یک کل به هم پیوسته است و هر تصمیمی بر تمامی اجزا تأثیر می‌گذارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار