کد خبر: 1215963
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۷
کارشناس اقتصادی در گفتگو با «جوان»:

 کارشناس اقتصادی معتقد است: هدف اصلی همه باید رشد و پیشرفت کشور با استفاده از توان دانش‌بنیانی باشد و راه را بر سوءاستفاده‌ها ببندیم. به یک موضوع باید دقت داشته باشیم، قرار نیست شرکت‌های دانش‌بنیان رقیب شرکت‌های بزرگ و صنایع باشند. باید همکار آن‌ها باشند و در کنارشان قرار گیرند. باید موانع مسیر را برداریم و قانون ترک تشریفات مناقصه کمک‌کننده دانش‌بنیان‌ها جهت بازارسازی در صنعت است. 
 
اهمیت دانش‌بنیان‌شدن صنایع بزرگ کشور از طریق تولید بار اول و بومی‌سازی اقلام و تجهیزات راهبردی و استراتژیک برکسی پوشیده نیست تا جایی که مقام معظم رهبری نیز در سال گذشته به مسئله اهمیت دانش‌بنیان‌شدن صنعت نفت کشور اشاره کردند. این موضوع سبب خودکفایی در فرایند تولید، صرفه‌جویی ارزی، کاهش هزینه‌های تولید، افزایش بازدهی و بهره‌وری تولید، خنثی‌سازی تحریم‌ها و ایجاد فرصت‌های صادراتی خواهد شد. 
برای دستیابی به این اهداف، نیاز است هزینه‌های تولیدات بار اول و دانش‌بنیانی را بپردازیم. پروژه‌های تحقیقاتی زمانبر هستند و نیاز به صبوری در این راه داریم. از سوی دیگر، باید آزمون و خطا صورت گیرد تا در نهایت به دستاوردی برسیم. دانش‌بنیان‌ها در این پروسه، نیاز به حمایت‌های جدی دارند. 
سازوکار تولید بار اول و قانون ترک تشریفات مناقصه در تلاش است زمینه‌ای برای حضور پررنگ‌تر دانش‌بنیان‌ها در تولید محصولات راهبردی در کشور فراهم کند. این مهم از طریق بازارسازی برای تولیدات بار اول محقق می‌شود. 
به زعم کارشناسان، در روند دستیابی به توسعه صنعتی ناگزیر هستیم به دانش‌بنیان‌ها متوسل شویم، به نحوی که نیاز‌های ضروری صنایع مرتفع شود. این سازوکار نیازمند حمایت جدی و دقیق از دانش‌بنیان‌ها و ایجاد بستری مناسب برای فعالیت آنهاست. 
حسین محمودی‌اصل، کارشناس اقتصادی در گفتگو با «جوان» در خصوص قانون ترک تشریفات مناقصه و بازارسازی‌ای که برای دانش‌بنیان‌ها به وجود می‌آورد، تصریح کرد: دانش‌بنیان‌ها نیاز به بازار فروش و سفارش کار دارند. این شرکت‌ها دانش‌محور هستند و می‌خواهند محصول‌شان بازاری برای فروش داشته باشد. قطعاً این طور قوانین که لزوم شرکت دانش‌بنیان‌ها در پروسه تشریفات مناقصه را حذف می‌کند، کمک‌کننده خواهد بود. 
وی ادامه داد: تصویب قوانینی مانند ترک تشریفات مناقصه در راستای حمایت از دانش‌بنیان‌ها اقدام مثبتی است. باید در عمل مراقبت لازم را به عمل بیاوریم که دانش‌بنیان‌های واقعی از این تسهیلات بهره‌مند شوند و از حمایت‌های پیش‌بینی‌شده سوءاستفاده نشود. 
این کارشناس اقتصادی گفت: با توجه به تسهیلاتی که برای دانش‌بنیان‌ها در نظر گرفته شده است، متأسفانه می‌بینیم که تمامی شرکت‌ها تلاش دارند به نحوی خودشان را دانش‌بنیان معرفی کنند و از این امکانات بهره‌مند شوند. در اینجا نیاز به هوشیاری ویژه‌ای از سوی دولت داریم تا زمینه را برای بهره‌مندی دانش‌بنیان‌های واقعی از حمایت‌های پیش‌بینی‌شده فراهم کند. 
محمودی‌اصل خاطرنشان کرد: هدف اصلی باید رشد و پیشرفت کشور با استفاده از توان دانش‌بنیانی باشد و راه را بر سوءاستفاده‌ها ببندیم. به یک موضوع باید دقت داشته باشیم، آن هم این است که قرار نیست شرکت‌های دانش‌بنیان رقیب شرکت‌های بزرگ و صنایع باشند. باید همکار آن‌ها باشند و در کنارشان قرار گیرند. باید موانع مسیر را برداریم و قانون ترک تشریفات مناقصه کمک‌کننده دانش‌بنیان‌ها جهت بازارسازی در صنعت است.
وی ادامه داد: باید استراتژی همکاری جایگزین رقابت شود و از توان شرکت‌های دانش‌بنیان برای رفع نیاز‌های صنایع حداکثر بهره را ببریم. هدف این است که نیاز‌های کشور احصا شود و در راستای بومی‌سازی محصولات در داخل کشور گام برداریم. 
این کارشناس اقتصادی توضیح داد: نباید به دنبال خوداتکایی در تمامی زمینه‌ها باشیم. باید ببینیم در کدام بخش‌ها مزیت نسبی اقتصادی و رقابتی داریم و در همان بخش‌ها به سمت بومی‌سازی محصولات برویم. به طور مثال صنعت نفت و گاز مزیت کلیدی ماست که باید به این سمت برویم. 
محمودی‌اصل توضیح داد: با جدیت بر این موضوع تأکید می‌کنم که ما از تحریم‌ها استقبال نمی‌کنیم و این امر را نمی‌پذیریم. باید تلاش‌ها در راستای حذف تحریم‌ها ادامه داشته باشد، اما واقعیت این است که در کنار مشکلاتی که تحریم برای‌مان به وجود آورد، به دلیل محدودیت‌های به وجود آمده به سمت تولید برخی محصولات و تجهیزات حرکت کردیم و توانستیم دستاورد‌هایی داشته باشیم.

برچسب ها: مناقصه ، تولید ، صنایع
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار