کد خبر: 1215226
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۳:۴۰
جشنواره بین‌المللی شعر فجر که شاید کمتر از فیلم و تئاتر فجر برای مردم نام آشنا باشد، از سال ۱۳۵۸ شرایط ظهور و بروزش فراهم شد که در آرامش و طمأنینه‌ای شاعرانه و هنرمندانه به تعالی و ارتقای شعر امروز بپردازد. علیرضا غزوه، درباره آغاز این رویداد فرهنگی- هنری اینطور می‌گوید: «شعر، سرمایه اولیه ما ایرانیان است و ما را در جهان با شعر و عرفان می‌شناسند
 سمیه دهقان‌زاده

جوان آنلاین: جشنواره بین‌المللی شعر فجر را می‌توان بزرگ‌ترین رقابت در بخش شعر میان شاعران کشور دانست. رویدادی که تاکنون فراز و فرود‌های زیادی را طی کرده، اما توانسته است استعداد‌های درخشان بسیاری را شناسایی و به جامعه ادبی معرفی کند و این دوره نیز دل به دل «دل‌بستگی» حسین دهلوی داده است؛ مجموعه شعری لطیف از شاعری دقیق و خوش قریحه. 
 
جشنواره بین‌المللی شعر فجر که شاید کمتر از فیلم و تئاتر فجر برای مردم نام آشنا باشد، از سال ۱۳۵۸ شرایط ظهور و بروزش فراهم شد که در آرامش و طمأنینه‌ای شاعرانه و هنرمندانه به تعالی و ارتقای شعر امروز بپردازد. علیرضا غزوه، درباره آغاز این رویداد فرهنگی- هنری اینطور می‌گوید: «شعر، سرمایه اولیه ما ایرانیان است و ما را در جهان با شعر و عرفان می‌شناسند. خیابان‌های بزرگی در هر کدام از شهر‌های ایران با نام شاعران و بزرگان ما زینت یافته است. جشنواره شعر فجر نیز درست ۱۸ سال پیش، زمان وزارت صفارهرندی تأسیس شد، آن زمان با ۴۰ نفر از شعرا به ترکیه سفر کرده بودیم و جلسات مستمری داشتیم تا بتوانیم پایه و اساس این جشنواره را طرح‌ریزی کنیم. در دوره نخست از ۳۰ استان، بزرگان و پیشکسوتان حوزه شعر مرحوم اخوان‌ثالث، صفارزاده، قیصر امین‌پور و... انتخاب و تجلیل شدند. این جشنواره که به این کم و کیف شروع شد، هر ساله علاوه بر هم‌سخنی با شاعران مطرح معاصر ایران با هدف معرفی و شناخت شاعران جوان کشورمان و گسترش همدلی و هم‌زبانی با پارسی‌گویان سراسر دنیا برگزار می‌شود. در حقیقت، جشنواره بین‌المللی شعر فجر را می‌توان بزرگ‌ترین رقابت در بخش شعر میان شاعران کشور دانست. رویدادی که تا امروز فراز و فرود‌هایی را طی کرده، اما توانسته است استعداد‌های درخشان فراوانی را شناسایی و به جامعه ادبی معرفی کند. جشنواره‌ای که این روز‌ها هجدهمین دوره‌اش نیز برگزار شد و در آن آثاری که برای نخستین‌بار در سال ۱۴۰۱ به زبان فارسی و با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در داخل کشور منتشر شده بودند در سه گروه ادبی مجموعه شعر بزرگسال (شعر کلاسیک، شعر نو و شعر محاوره)، شعر کودک و نوجوان و درباره شعر (پژوهش‌های حوزه شعر) با هم رقابت کردند، داوری شدند و هر بخش برگزیده‌های خود را شناخت. در این بین حسین دهلوی که پیش از این در جایزه قیصر امین پور با کتاب آشفتگی اش برگزیده شده بود، این بار با مجموعه غزل «دل‌بستگی» از سوره مهر به عنوان برگزیده بخش شعر بزرگسال هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر شناخته شد. از این رو گپ‌وگفتی کوتاه با این شاعر جوان و خوش قریحه داشتیم که در ادامه می‌آید: 
کم است حوصله و رنج و درد بسیار است به هر که می‌نگرم، چون خودم گرفتار است/ اگر رقیب برایت هنوز محترم است عجیب نیست... خداوندگار ستار است/ تو را درست ندیدم سر قرار ببخش که هرچه می‌کشم از اشک مردم آزار است/ مرا به کار نیامد هزار فضل و هنرهمیشه میوه برای درخت‌ها «بار» است/ بگو که مرگ مرا زودتر رقم بزند که عمر خواب عمیقی به من بدهکار است
این غزل، از شعر‌های آغازین کتاب «دل‌بستگی» است و وقتی از حسین دهلوی سراغ دوست‌داشتنی‌ترین شعرش را در این مجموعه می‌گیریم، این غزل را می‌خواند. وی درباره کتاب شعر دل‌بستگی می‌گوید: این کتاب مجموعه شعری از ۳۸ غزل عاشقانه و آیینی است، البته بعد عاشقانه آن پررنگ‌تر است و آن‌ها را در سبک شعر معاصر سروده‌ام. دهلوی در ادامه درباره پیش‌بینی برگزیده شدن در جشنواره شعر فجر می‌گوید: من قبلاً در جایزه قیصر امین پور با کتاب آشفتگی برگزیده شده بودم، اما آنجا رویکرد جوانگرایی بود و قابل پیش‌بینی‌تر، ولی فکر نمی‌کردم که این رویکرد در جشنواره شعر فجر هم وجود داشته باشد و مجموعه شعر دلبستگی‌ام برگزیده شود. این برگزیده هجدهمین جشنواره شعر فجر، درخصوص انتخاب عنوان «دل‌بستگی» اینطور توضیح می‌دهد: شعر‌های این کتاب را از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ سرودم. کتاب قبلی‌ام آشفتگی بود و بعد از آن با همسرم آشنا شدم و بعد ازدواج کردم و با خودم گفتم اسم این کتاب را دل‌بستگی می‌گذارم و انجامش دادم و چه سیر جالبی دارد آثار این شاعر، حتی در عناوین و از مجموعه شعر آشفتگی به دل‌بستگی رسیده و غزل‌هایی لطیف سروده که خیال را به پرواز درمی‌آورد و چه خوب‌تر که این سروده‌ها در جشنواره شعر فجر که دارد به روز‌های ا‌وج خود می‌رسد، برگزیده شده و این جوانگرایی و تأمل هر چه بیشتر در آثار قابل تقدیر است.

برچسب ها: شعر فجر ، جشنواره ، شاعران
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار