کد خبر: 1211470
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲
طبق قانون باید تعدادی از ناظران انتخاباتی شورای نگهبان تحت عنوان ضابطان قضایی با هدایت قوه قضائیه و دادستانی کل کشور عمل کنند.

اختصاصی جوان آنلاین، برای برگزاری یک انتخابات سالم و رقابتی، دستگاه‌های مختلف کشور در حال تلاش و پیگیری هستند. از وزرات کشور تا شورای نگهبان. در این بین قوه قضاییه هم درحال نقش آفرینی است.
تا جاییکه مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه با حضور در برنامه «مثبت تهران ۲۰» با اشاره به وظایف و اختیارات قوه قضاییه در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس، درباره تخلفات در فضای مجازی و سازوکار‌ها برای رعایت عدالت حاکمیتی اظهار داشت: قانون گذار در قانون اخیرالتصویب نکات خوبی را در حوزه فضای مجازی و فضای واقعی مطرح کرده است؛ تارنما‌هایی را مشخص کرده تا کسانی که می‌خواهند به این حوزه ورود کنند و از این ظرفیت استفاده کنند بایستی دقیقا مسائل شان احصاء و ارتباطشان با فردی که تبلیغات می‌کند، مشخص باشد.
وی ادامه داد: اقدامات موثری در قانون جرایم رایانه‌ای انجام داده ایم؛ بحث مقابله با جرایم در فضای مجازی انجام شده و لوایحی تقدیم دولت شده است که متعاقبا به مجلس شورای اسلامی ارسال می‌شود. در ذیل ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی کمیته‌ای تحت عنوان پیشگیری از جرایم انتخاباتی در فضای مجازی به صورت ویژه در نظر گرفته شده است که با ترکیب نمایندگان عالی دستگاه‌های ذی مدخل در این مورد هستند.
سخنگوی قوه قضاییه با تاکید بر این که این‌ها مقدمتا مبادرت به آگاه سازی، توجیه، ارشاد و اقناع نامزد‌ها می‌کنند و آن‌ها را نسبت به قوانین و مقررات انتخاباتی توجیه می‌کنند؛ البته جهل به قانون رافع مسئولیت نیست، گفت: در رابطه با این قضیه، مدیران پایگاه ها، کانال‌های خبری و تاثیرگذار در سراسر کشور نسبت به قوانین و مقررات تبیین و تفهیم شده اند. پیگیری اعمال قانون مطبوعات نسبت به نشریات الکترونیک هم اکنون صورت می‌گیرد و پیگیری می‌شود و همچنین پالایش مصادیق مجرمانه مرتبط با انتخابات در فضای مجازی نیز صورت می‌گیرد.
وی همچنین در رابطه با موضوع مقابله با پول‌های کثیف در جریان انتخابات و تشریح تخلفات در این زمینه گفت: در قانون شفافیت و نظارت بر تامین مالی، فعالیت‌های انتخاباتی در این عرصه از باب نظارت و تامین مالی مورد توجه قرار گرفته است و مصوبات ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی هم افزون بر این قانون، این مهم را مورد توجه قرار داده و وزارت کشور بر اساس مصوبه اخیر، تکلیف پیدا کرده است که مبادرت به راه اندازی سامانه مالی انتخابات و اطلاع رسانی مؤثر به نامزد‌ها کند و با بهره گیری حداکثری از این سامانه، نسبت به سالم سازی، شفافیت فضای انتخاباتی، نظارت دقیق بر فرآیند انتخاباتی، منابع مالی و هزینه کرد این منابع در رابطه با نامزد‌ها اقدام کند.

نشست ضابطان قضایی انتخابات
علاوه بر این اظهارات، نشست ضابطان قضایی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی امروز (شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی دادستان کل کشور، محمدحسن صادقی‌مقدم معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان، امیری اصفهانی معاون سیاسی و امنیتی دادستانی کل کشور، منصوری معاون نظارت بر امور دادسرا‌ها و ضابطان دادستانی کل کشور، غلامرضا مولابیگی عضو حقوقدان شورای نگهبان و صالحی دادستان عمومی و انقلاب تهران در سالن اجتماعات شورای نگهبان برگزار شد.
دادستان کل کشور در این نشست با بیان اینکه جلسات ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی در مرکز، استان‌ها و شهرستان‌ها به صورت مرتب و منظم در حال برگزاری است، گفت: در این جلسات که با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف تشکیل می‌شود تلاش بر این است که از وقوع تخلفات و جرایم انتخاباتی پیشگیری شده تا شاهد یک انتخابات پرشور و نشاط و سالم باشیم.
وی در ادامه خطاب به ضابطان قضایی عنوان کرد: دستورالعمل‌های لازم برای ضابطان قضایی انتخابات پیش‌رو آماده و تاکید شده که ضابطان در صورت بروز جرم و تخلف چه اقداماتی انجام دهند.
حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی تصریح کرد: ضابطان خاص باید به ضابطین عام گزارش‌های خود را داده و آن‌ها در ارتباط با قاضی کشیک به پیگیری جرم و تخلف صورت گرفته بپردازند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار