کد خبر: 1211362
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
«جوان» وضعیت حمل‌ونقل دریایی به سمت رژیم‌صهیونیستی را بررسی می‌کند
رژیم موقت صهیونیستی در جریان حماسه طوفان‌الاقصی صرفاً از بعد نظامی و امنیتی متحمل تحقیر و خسارت نشده است بلکه در حوزه اقتصادی نیز ضربات سنگینی از سوی مبارزان محور مقاومت خورده است و همچنان نیز این رویه ادامه دارد
محمد امین

جوان آنلاین: بندر «ایلات» اسرائیل نقطه اصلی تجارت رژیم موقت صهیونیستی با شرق به خصوص هند و چین بوده و در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی در حوزه تجارت داشته است. تجارت این رژیم با هند و چین فقط در پایان سال۲۰۲۲ با ۹۱‌درصد افزایش به ارزش ۱۰‌میلیارد دلار بوده است و آمار‌ها نشان می‌دهد صادرات کالا‌های این رژیم کودک‌کش در سال۲۰۲۲، ۷۳‌میلیارد دلار ارزش داشته است. از سوی دیگر بر اساس منابع رسمی در سال۲۰۲۳ بیش از ۱۰۰‌میلیون تن واردات رژیم‌صهیونیستی از تنگه باب‌المندب عبور کرده است. قدرت‌نمایی مبارزان یمن در دریای سرخ و همچنین اختلال در حوزه کشتیرانی مرتبط با رژیم موقت صهیونیستی، اقتصاد این رژیم را مختل و ضربه سنگینی به آن وارد کرده است، به طوری که شرکت‌های کشتیرانی و بیمه‌ای مرتبط با آن، حاضر نیستند خطرات حرکت به سمت سرزمین‌های اشغالی را قبول کنند و همین مسئله باعث افزایش قیمت‌ها و محاصره اقتصادی رژیم‌صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی شده است.

رژیم موقت صهیونیستی در جریان حماسه طوفان‌الاقصی صرفاً از بعد نظامی و امنیتی متحمل تحقیر و خسارت نشده است بلکه در حوزه اقتصادی نیز ضربات سنگینی از سوی مبارزان محور مقاومت خورده است و همچنان نیز این رویه ادامه دارد. مبارزان یمنی از جمله مبارزان محور مقاومت هستند که در مقابل دیدگان سران فاسد و وابسته غالب کشور‌های عربی، کشتی‌های متعلق و به مقصد رژیم‌صهیونیستی را تنبیه می‌کنند و از این گذر ضربه‌ای اساسی به اقتصاد این رژیم می‌زنند، به طوری که دریای سرخ به کابوسی برای تجارت آزاد رژیم‌صهیونیستی تبدیل و همین امر باعث شده است شرکت‌های کشتیرانی که با این رژیم همکاری داشتند، فعالیت و تردد خود را از مسیر باب‌المندب، دریای سرخ و کانال سوئز تغییر دهند.
به اعتراف رویترز، رسانه وابسته به شبکه جهانی صهیونیسم، «بسیاری از شرکت‌های بزرگ کشتیرانی مثل شرکت بریتیش پترولیوم و شرکت کشتیرانی نروژی ترجیح می‌دهند به جای دریای سرخ مسیر دورتر دماغه قاره آفریقا را برای رسیدن به مقصد خودشان انتخاب کنند.» در این مدت یمنی‌ها تعدادی کشتی اسرائیلی را یا با مین‌های دریایی و موشک‌های بالستیک مورد هدف قرار داده یا آن‌ها را توقیف کرده‌اند، این در شرایطی است که حدود ۹۹‌درصد از کالا‌های رژیم‌صهیونیستی از طریق دریا وارد می‌شود و این مسئله به کاهش حداقل ۸۵‌درصدی ترافیک کانتینری در بندر ایلات اسرائیل منجر شده و عملاً این بندر مهم رژیم موقت صهیونیستی را به حالت تعطیل درآورده است.
امریکا در این تصور سیر می‌کرد که با حمله به یمن می‌تواند رژیم‌صهیونیستی را از محاصره نجات دهد و ارتش یمن را متوقف کند، اما بعد از این حمله، ارتش مردمی یمن در بیانیه‌ای حمله به هر کشتی و محموله متعلق به امریکا و انگلیس در دریای سرخ را هم هدف مشروع خود اعلام و تهدید کرد که تهاجمات خود را شدت خواهد بخشید. حسین العزی، معاون وزیر امور خارجه یمنی‌ها هم هشدار داد که بدون شک امریکا و انگلیس باید برای پرداخت بهای سنگین و تحمل همه عواقب وخیم این تجاوز آشکار آماده شوند. به دنبال این تهدید، انجمن نفتی اینترتانکو در بیانیه‌ای اعلام کرد که امریکا از تمامی کشتی‌های باری و نفتکش‌ها خواسته است تا اطلاع ثانوی به باب‌المندب نزدیک نشوند. به دنبال این بیانیه داده‌های ردیابی کشتی‌های تجاری نشان می‌دهد حداقل ۱۰نفتکش یا حرکت خود را متوقف کرده‌اند یا از دریای سرخ تغییر مسیر داده‌اند.
از آنجا که باب‌المندب شاهرگ تجارت دریایی است و حجم عمده‌ای از تجارت ناخالص دنیا در این منطقه انجام می‌شود و کشتی‌هایی به ارزش بین ۳ تا ۹‌میلیارد دلار کالا حمل می‌کنند و از این مسیر روزانه ۹‌میلیون بشکه نفت خام و گاز طبیعی مایع یا LNG می‌گذرد، با افزایش تنش‌ها در تنگه باب‌المندب، میزان ترانزیت تجاری جهان در این منطقه کاهش ۷۰‌درصدی را نشان می‌دهد. طبق برآورد‌ها ارزش سالانه کالا‌هایی که از این مسیر عبور می‌کنند بیش از یک‌تریلیون دلار است. این تنش‌ها همچنین باعث شده است قیمت نفت برنت با حدود ۵/۲ درصد افزایش به حدود ۸۰دلار برسد که با توجه به تداوم ناامنی در دریای سرخ انتظار می‌رود قیمت نفت به بالاتر از این هم صعود کند؛ امری که در صورت تداوم موجی از افزایش نرخ تورم در سطح جهان را به همراه خواهد داشت.
آرسنیو دومینگز (Arsenio Dominguez)، دبیر کل سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) با توجه به تنش‌های موجود خواستار تنش‌زدایی در دریای سرخ شد و بر اهمیت تضمین ایمنی دریانوردان، آزادی دریانوردی و ثبات زنجیره تأمین تأکید کرد. تقریباً ۱۸شرکت کشتیرانی تصمیم گرفته‌اند برای کاهش خطرات احتمالی مسیر کشتی‌های خود را به سمت آفریقای‌جنوبی تغییر دهند.
وی خاطرنشان کرد: این امر مستلزم ۱۰روز سفر اضافی است که در نتیجه نرخ حمل‌ونقل بالاتر و تأثیر منفی بر تجارت خواهد داشت و ۵۰کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
در صورتی که تنگه باب‌المندب تا پایان ماه جاری میلادی روال عادی پیدا نکند، با توجه به در پیش بودن سال نوی چینی که معمولاً زمان ترافیک این آبراه است، این کار تبعات فراوانی را به دنبال خواهد داشت.
نخست اینکه می‌تواند باعث تشدید تورم در کشور‌های اروپایی به دلیل بالا رفتن هزینه ترانزیت کالا شود، افزایش ۶۵‌درصدی نرخ کانتینر در دو هفته گذشته، افزایش ۱۰روزه طول مدت سفر، بالا رفتن قیمت سوخت در فصل زمستان در اروپا و اختلال در چرخه حمل‌ونقل جهانی از دیگر تبعات آن است. همچنین کاهش ۶۰‌درصدی درآمد سالانه ۹‌میلیارد دلاری کشور مصر بابت عبور از کانال سوئز را در برداشته است.
از سوی دیگر روند عادی‌سازی بین اسرائیل، عربستان‌سعودی و امارات‌متحده‌عربی را متوقف می‌کند و تجارت جهانی دلار امریکا را با ایجاد مزیت برای چین و روسیه که عمدتاً هدفمند نیستند، تهدید می‌کند و می‌تواند در انتخابات پیش روی امریکا تأثیر بگذارد، اما مهم‌ترین و اساسی‌ترین تأثیر تنش در تنگه باب‌المندب آنجاست که ترافیک را از دریای سرخ به مسیر‌های جایگزینی مانند کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال- جنوب هدایت می‌کند که روسیه را از طریق اقیانوس هند، ایران و دریای خزر به بازار‌های آسیایی متصل می‌کند. این در شرایطی است که از زمان جنگ در اوکراین غرب با تحریم روسیه تلاش کرده وابستگی اروپا را به روسیه کاهش دهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار