کد خبر: 1210925
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
استفاده از وسیله نقلیه موتورسیکلت برای عبور و مرور و حتی حمل بار در کلانشهر‌ها و به‌خصوص در پایتخت به خاطر ترافیک‌های سرسام‌آورش رو به افزایش است
غلامرضا مسکنی

جوان آنلاین: فرمانده پلیس راهور فراجا در طرح ساماندهی موتورسیکلت‌سواران معروف به «طرح ۱۰» که صبح دیروز در تهران اجرا شد، گفت: برخورد مأموران با موتورسواران متخلف جدی است و معتقدم ساماندهی موتورسواران متخلف ۳۰ درصد گره ترافیکی را باز می‌کند.
استفاده از وسیله نقلیه موتورسیکلت برای عبور و مرور و حتی حمل بار در کلانشهر‌ها و به‌خصوص در پایتخت به خاطر ترافیک‌های سرسام‌آورش رو به افزایش است. از طرفی هم اگر سری به خیابان‌ها بزنی با انبوهی از موتورسواران متخلف روبه‌رو می‌شوی که برای فرار از گره ترافیکی شهر خلاف جهت یا در خط ویژه و حتی پیاده‌رو‌ها در حال حرکتند. مخدوش کردن پلاک، نداشتن کلاه ایمنی، عبور از چراغ قرمز و حرکات نمایشی خطرناک تخلفات دیگری است که بعضی موتورسواران مرتکب می‌شوند که گاهی حادثه‌های مرگباری را رقم می‌زند. پلیس برای انضباط‌بخشی به تردد موتورسواران طرح‌های زیادی را به اجرا گذاشته، اما از اواسط دی‌ماه برای برخورد با موتورسواران متخلف طرح ویژه‌ای را معروف به «طرح ۱۰» پلیس راهور به اجرا درآورده است.
در اجرای این طرح، مأموران پلیس راهور در نقاط مختلف شهر توقف می‌کنند و با تخلفاتی نظیر حرکت خلاف جهت، حمل بار غیرمتعارف، عبور از چراغ قرمز، انجام حرکات نمایشی، حرکت از خط ویژه و پیاده‌رو و نداشتن کلاه ایمنی با موتور سواران برخورد می‌کنند. همچنین در کنار اجرای این طرح با تخلفات ساکن نظیر پارک دوبله، توقف در ایستگاه اتوبوس و تاکسی و همچنین پارک در محل مخصوص معلولان و جانبازان برخورد و موتورسیکلت متخلفان توقیف و به کفی منتقل می‌شود.


برخورد جدی با موتورسواران متخلف
صبح دیروز چهارشنبه ۲۷ دی‌ماه «طرح ۱۰» پلیس راهور برای ساماندهی موتورسواران با حضور سردار سیدتیمور حسینی، فرمانده پلیس راهور، سرهنگ سیدابوالفضل موسوی‌پور، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ و جمع دیگری از فرماندهان و پرسنل پلیس راهور کشور و تهران در میدان ونک اجرا شد و فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی کشور دستور اجرای این طرح را در سراسر کشور صادر کرد.
رئیس پلیس راهور فراجا در حاشیه اجرای این طرح در جمع خبرنگاران تأکید کرد مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی با تردد خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های دارای پلاک مخدوش یا فاقد پلاک برخورد جدی کنند.
وی با بیان اینکه پلاک مخدوش یکی از علل و عوامل اصلی قانون‌گریزی است و پلیس به جد با تخلفات پلاک مخدوش برخورد خواهد کرد، گفت: این طرح در پلیس راهور تهران بزرگ مدتی است که با هدف انضباط بخشی به رفتار‌های ترافیکی موتورسیکلت‌سواران اجرا شده است. اجرای این طرح نقش بسیار پررنگی در بازکردن گره‌های ترافیکی دارد، زیرا تخلفات موتورسیکلت‌سواران به حداقل می‌رسد و پیش‌بینی شده که ساماندهی موتورسیکلت‌سواران ۳۰ درصد از گره‌های ترافیکی را باز کند.


درخواست مردم برای برخورد با متخلفان
وی افزود: برخی از تخلفات موتور‌ها مثل عبور از محل ممنوع مانند خط ویژه یا پیاده‌رو عبور از چراغ قرمز، خط قرمز پلیس است، زیرا این رفت‌وآمد‌ها می‌تواند برای فرد موتورسیکلت‌سوار یا دیگر کاربران ترافیک حادثه ایجاد کند.
سردار حسینی با بیان اینکه موتورسیکلت قدرت مانور بیشتری در مقایسه با خودرو دارد، خاطرنشان کرد: در همین راستا نیز برخی از راکبان موتورسیکلت به وسیله آن تخلفاتی را انجام می‌دهند که موجب آزار مردم شده است. مردم بار‌ها و بار‌ها از پلیس خواستار برخورد با این موارد شده‌اند و برخورد با تخلفات موتورسیکلت‌سواران جزو بیشترین موارد مطرح شده از سوی مردم به پلیس راهور است.
البته ما این را می‌دانیم که برخی از موتورسواران از این وسیله برای امرار معاش و معیشت خود استفاده می‌کنند، اما واقعیت این است که نباید امرارمعاش با تخلف و به خطر انداختن جان خود و دیگران همراه باشد.
رئیس پلیس راهور فراجا درباره توقیف موتورسیکلت‌های متخلف و استقرار کفی‌ها نیز خاطرنشان کرد: ما به دنبال آمار نیستیم و اتفاقاً استقبال می‌کنیم که اگر کفی خالی برگردد، اما به شرطی که تخلفی رخ ندهد. در این حوزه، نگاه ما کمی نیست و به دنبال این نیستیم که چه تعداد موتور توقیف می‌شود، بلکه اصلاح رفتار موتورسواران مدنظر و در اولویت ماست.


۲۰ میلیون جابه‌جایی در تهران
فرمانده پلیس راهور فراجا در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه مردم از ترافیک‌های سنگین و از آن بیشتر از بی‌نظمی در ترافیک گله‌مند هستند، گفت: روزانه حدود ۲۰‌میلیون جابه‌جایی در سطح معابر تهران رخ می‌دهد و اگر حساب کنیم افراد روزی یک ساعت معطلی در ترافیک داشته باشند، می‌توان گفت که ۲۰ میلیون ساعت اتلاف وقت تنها در ترافیک تهران داریم.
وی در ادامه به مسئولیت ۲۶ دستگاه در حوزه تردد‌های شهری و جاده‌ای اشاره و تصریح کرد: ما موظفیم سهم خود را در این زمینه ایفا کنیم، اما از وزارت راه، کشور، بهداشت، و ارشاد و قانونگذاران در مجلس و همچنین دستگاه قضایی مطالبه جدی داریم و همه باید سهم خود را ایفا کنند. البته اینطور نیست که اگر بقیه سهم خود را ایفا نکنند، پلیس هم به وظیفه خود عمل نکند. ما به وظایف خود عمل خواهیم کرد و حتی در مواردی بیش از آنچه که باید عمل کرده‌ایم.
رئیس پلیس راهور فراجا همچنین از مردم خواست با پلیس همراه باشند و بر عملکرد پلیس راهور نظارت کنند، چراکه عملکرد پلیس در کنترل نظارت در راستای امنیت و آسایش مردم است.
رئیس پلیس راهور فراجا همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر هزینه مازادی که برخی صاحبان پارکینگ‌ها از موتورسیکلت‌های توقیفی دریافت می‌کنند، گفت: این موضوع در رصد ما قرار گرفته است و ما به مسئولان بالادستی در حوزه بنیاد تعاون فراجا گزارش داده‌ایم و حتماً تا حصول نتیجه پیگیری خواهیم کرد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
0
0
اتوبانها و تونل های موجود برای این حجم از ترافیک کافی نیستند و باید چندین برابر شوند. از خیابان مجانا بعنوان پارکینگ استفاده می شود و تازه دوبله هم پارک می کنند و می روند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار