کد خبر: 1210454
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
پرونده زورگیران خشن که بعد از سرقت خودرو در پوشش مسافربر از شهروندان زورگیری می‌کردند به قتل یک راننده کامیون منجر شد. براساس تحقیقات بازپرس جنایی، رمزگشایی از این پرونده با تحقیق از یک زورگیر به زودی به سرانجام می‌رسد.
غلامرضا مسکنی

جوان آنلاین: پرونده زورگیران خشن که بعد از سرقت خودرو در پوشش مسافربر از شهروندان زورگیری می‌کردند به قتل یک راننده کامیون منجر شد. براساس تحقیقات بازپرس جنایی، رمزگشایی از این پرونده با تحقیق از یک زورگیر به زودی به سرانجام می‌رسد.

بامداد روز جمعه قبل از اذان صبح، مرد میانسالی در عوارضی آزادراه ساوه نزدیکی بزرگراه آزادگان از اتوبوس مسافربری که از شهر‌های غربی کشور به تهران آمده بود، پیاده شد و کنار آزادراه منتظر تاکسی ماند. دقایقی بعد خودروی سمندی با چند سرنشین کنار مرد مسافر توقف کرد و او با گفتن مسیرش سوار شد و راننده هم به راه افتاد. دقایقی نگذشته بود و خودروی سمند هنوز مسافت زیادی را طی نکرده بود که نزدیکی بزرگراه آزادگان ورودی شهرک گلدسته، راننده خودرویش را متوقف و یکی از سرنشینان در را باز کرد و مرد مسافر را از خودرو بیرون انداخت و سپس به سرعت دور شد. مرد میانسال خونین و نیمه‌جان چند قدمی برداشت و از روی گاردریل کنار بزرگراه رد شد، به‌طوری‌که خونش روی گاردریل ماند و آن طرف از هوش رفت و روی زمین افتاد.

راننده کامیون
ساعتی بعد هوا آرام‌آرام در حال روشن شدن بود که راننده عبوری با دیدن جسد خونین مرد میانسال، موضوع را به پلیس خبر داد و لحظاتی بعد هم با اعلام این خبر، قاضی محمدمهدی براعه، بازپرس ویژه قتل دادسرای امور جنایی تهران همراه تیمی از کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی راهی محل شدند. در همان لحظه اولیه مشخص شد مقتول با ضربات چاقو به قتل رسیده است و مأموران پس از بررسی اوراق هویتی‌اش دریافتند مقتول مرد ۶۱ ساله‌ای به نام احمد و اهل یکی از شهر‌های غربی و راننده کامیون است. تحقیقات مأموران حکایت از آن داشت مقتول خودرویش خراب می‌شود و تعمیرگاه هم از او می‌خواهد چند قطعه برای خودرو تهیه کند و او نیز برای خرید قطعه با اتوبوس راهی تهران می‌شود و در آخرین ایستگاه به طرز مرموزی به قتل می‌رسد.

خودروی سمند
بدین ترتیب دو تیم از مأموران زبده پلیس آگاهی تهران و اسلامشهر تحقیقات درباره این حادثه را آغاز کردند تا ردی از عاملان قتل به دست بیاورند. بررسی‌های مأموران نشان داد مقتول پس از پیاده شدن از اتوبوس کنار آزادراه منتظر تاکسی می‌ماند و دقایقی بعد هم سوار خودروی سمندی می‌شود که علاوه بر راننده، سه سرنشین هم داشته است. در ادامه این فرضیه برای مأموران قوت گرفت که سرنشینان خودروی سمند حین زورگیری از مرد مسافر، او را با چاقو زخمی و پیکر خونینش را کنار بزرگراه رها کرده‌اند.
بدین ترتیب سرنشینان خودروی سمند به عنوان مظنونان به قتل تحت تعقیب قرار گرفتند، اما مأموران در بررسی‌ها متوجه شدند خودروی سمند سرقتی است و عاملان قتل چند روز قبل خودرو را از شهرستان اسلامشهر سرقت کرده‌اند.

زورگیری مسلحانه
در‌حالی که تحقیقات برای شناسایی عاملان قتل مرد کامیوندار ادامه داشت، مأموران پلیس در بررسی‌های میدانی فهمیدند مأموران پلیس اسلامشهر و تهران، مرد ۴۰ ساله‌ای به نام منصور را سوار بر خودروی سرقتی که مقدار زیادی هم کابل سرقتی همراه داشته است چند روز قبل از حادثه قتل بازداشت کرده‌اند.
متهم در بازجویی‌ها به سرقت و زورگیری‌های سریالی اعتراف می‌کند و در بازجویی‌ها می‌گوید همراه چند نفر از همدستانش به عنوان مسافر سوار خودرو‌های مسافرکش می‌شده و با تهدید اسلحه کلت کمری خودرو‌ها را سرقت می‌کردند. وی همچنین اقرار کرده بود خودرو‌های سرقتی را برای خفت‌گیری در اختیار همدستانش قرار می‌داده و آن‌ها هم در پوشش مسافرکش از مسافران خفت‌گیری می‌کردند.

فرضیه قتل
از آنجایی که بررسی‌های مأموران حکایت از آن داشت مرد کامیوندار هم به شیوه و شگرد زورگیران که سوار بر خودروی سرقتی بوده‌اند به قتل رسیده است، این فرضیه برای مأموران پلیس قوت گرفت و احتمال دادند مقتول به دست اعضای باند منصور به قتل رسیده است. بدین ترتیب همزمان با ادامه جست‌وجو برای شناسایی و دستگیری اعضای باند زورگیران خشن، قاضی محمدمهدی براعه، بازپرس شعبه سوم دادسرای امور جنایی دستور داد از منصور به عنوان مظنون حادثه تحقیق شود.

گفت‌وگو با یکی از دستگیرشدگان/ از قتل بی‌خبرم
متهم در بازجویی‌ها به سرقت‌های سریالی با خونسردی اعتراف کرد، اما گفت که از قتل مرد کامیوندار بی‌خبر است، چون چند روز قبل از قتل از سوی مأموران پلیس با خودروی سرقتی بازداشت شده است.

منصور در زورگیری‌ها مرتکب قتل هم شده‌ای؟
نه، ما فقط راننده را می‌ترساندیم و او هم خودرویش را به ما می‌داد.

درباره سرقت‌ها توضیح بده؟
معمولاً ما در تیم‌های چند نفره دست به سرقت می‌زدیم. مثلاً در یکی از سرقت‌ها من همراه یکی از اعضای باند از اسلامشهر به عنوان مسافر سوار خودروی پژویی شدیم که در میانه راه اسلحه کمری‌ام را از جیبم بیرون آوردم و روی شقیقه راننده گذاشتم. راننده به محض اینکه اسلحه را دید دست و پایش به لرزه افتاد و خودرو را در محل خلوتی متوقف کرد و ما هم او را از خودرو بیرون انداختیم و خودرویش را سرقت کردیم.

با خودروی سرقتی چکار می‌کردید؟
من با سه باند کار می‌کردم. مثلاً یک خودرو را در اختیار باندی قرار می‌دادم که در پوشش مسافرکش، شهروندان را سوار و بعد با تهدید چاقو یا اسلحه از آن‌ها زورگیر می‌کردند. بعضی خودرو‌های سرقتی را هم در اختیار باند دیگری قرار می‌دادم که آن‌ها شب‌ها به سراغ کارخانه‌های اطراف تهران می‌رفتند و وسایل و کابل سرقت می‌کردند.

ذقرارمان اینطور بود که آن‌ها سرقت می‌کردند و من وسایل سرقتی را با همان خودروی سرقتی به تهران می‌آوردم و می‌فروختم. آن روز هم در حال حمل کابل‌های سرقتی به تهران بودم که مأموران پلیس به من مشکوک شدند و دستور ایست دادند و در نهایت هم در تعقیب و گریز دستگیر شدم.

گفتی با سه باند همکاری داشتی. باند سوم چه چیزی سرقت می‌کرد؟
باند اول که من و دو نفر از دوستانم بودیم در پوشش مسافر، خودرو را سرقت می‌کردیم. باند دوم و سوم هم باند زورگیران و باند سارقان کابل بودند.

با باند زورگیران از مسافران هم همکاری داشتی؟
نه. من فقط خودروی سرقتی به آن‌ها می‌دادم.

خبر نداشتی مرتکب قتل شده‌اند؟
نه، من چند روز قبل از قتل بازداشت شدم و خبر ندارم قتلی که اتفاق افتاده همان همدستان من هستند یا زورگیران دیگری مرتکب قتل شده‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار