کد خبر: 1209560
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
اقدامات دولت سیزدهم در جهت بهینه‌کردن مصرف و افزایش عرضه گاز از طرق مختلف تأثیر مثبتی در کاهش ناترازی گاز ایران و افزایش گازرسانی به صنایع داشته است.

جوان آنلاین: اقدامات دولت سیزدهم در جهت بهینه‌کردن مصرف و افزایش عرضه گاز از طرق مختلف تأثیر مثبتی در کاهش ناترازی گاز ایران و افزایش گازرسانی به صنایع داشته است.
بر اساس اعلام شرکت ملی گاز ایران، تحویل گاز به بخش‌های فولاد، پتروشیمی و سیمان نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱۱، ۵/۱۰ و ۱۷درصد افزایش داشته است. این امر نشان‌دهنده اثربخشی اقدامات دولت در کاهش ناترازی گاز و افزایش گازرسانی به صنایع کشور است. یکسری اقدام مهم در سال جاری انجام پذیرفته است که می‌توان به صورت موردی به آن‌ها اشاره کرد. اولین بحث، استفاده از توان داخل در توسعه ظرفیت تولید داخل از قبیل بهبود وضعیت برداشت گاز از میادین موجود و توسعه میادین گازی مشترک جدید نظیر فاز۱۱پارس‌جنوبی بوده است که طی دو سال اخیر، میزان تولید کلی گاز کشور را حدود ۶۰میلیون مترمکعب افزایش داده است.
دومین بحث افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی گاز بوده است که پارامتر بسیار مهم و شاید می‌توان گفت مهم‌ترین راهکار برای رفع ناترازی مقطعی گاز است. در این قسمت دو محور اساسی در دستور کار دولت قرار گرفته است؛ اولین بحث، افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی گاز از سوی دولت برای نیروگاه‌ها و بخش خانگی بوده که طرح‌های مهمی کلید خورده است. دومین بحث اعطای مشوق و زیرساخت به صنایع جهت ایجاد مخازن ذخیره‌سازی گاز بوده است که با وجود مشوق‌های خوب اعطا شده، بسیاری از صنایع به این سمت حرکت نکرده‌اند و مقصر اصلی توقف تولید زمستان سال جاری خود این صنایع هستند که هیچ قدمی برای سرمایه‌گذاری در جهت ایجاد مخازن ذخیره‌سازی گاز برنداشته‌اند. سومین پارامتر در بحث افزایش عرضه نیز توسعه جایگاه ایران به عنوان هاب گازی منطقه است که سوآپ گاز از روسیه و ترکمنستان و همچنین واردات رسمی گاز بعد از هفت سال دعوای وزیر نفت دولت قبلی با ترکمنستان از کشور ترکمنستان از مهم‌ترین اقدامات در زمینه به کارگیری سیاست گازی منطقه‌ای در جهت رفع ناترازی گاز بوده است.
چهارمین و شاید مهم‌ترین پارامتر در بحث توسعه ظرفیت گازی کشور، بحث شکستن انحصار توسعه میادین نفت و گاز و تسهیل صدور پروانه واگذاری میادین مشترک گازی کشور به بخش خصوصی در قالب ماده۱۵ قانون برنامه هفتم توسعه بوده است که زمینه را برای حضور بخش غیردولتی و خصوصی کشور در توسعه میادین مشترک گازی فراهم خواهد کرد و بدون یک ریال بودجه دولتی و منابع بخش غیردولتی و بخش خصوصی و همچنین اصلاح رابطه مالی بین حاکمیت و توسعه‌دهنده میدان در جهت افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در این زمینه، بستر رشد تولید کشور از این محل فراهم خواهد شد که علاوه بر بهبود برداشت نفت و گاز کشور و افزایش رقابت‌پذیری در این زمینه و ورود فناوری‌های نوین، موجب حل ناترازی گازی در زمستان و توسعه بازار‌های صادراتی در فصول گرم سال خواهد شد که هم رشد اقتصادی و هم رشد درآمد‌های ارزی را به همراه خواهد داشت. مورد چهارم مهم‌‍‌ترین مصوبه برنامه هفتم توسعه به شمار می‌رود و مجموع چهار اقدام یاد‌شده نشان می‌دهد دولت نسبت به رفع ناترازی گاز اقدامات مهمی انجام داده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار