کد خبر: 1209297
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۰
مسؤولان ارشد آذربایجان شرقی این روزها از دست‌هایی سخن می گویند که مانع تحقق دستور رئیس‌جمهور برای تشکیل شرکت مس آذربایجان به عنوان یکی از مطالبه‌های مهم مردم این منطقه است.

وحید زینالی- تبریز- خبرنگار جوان:  روزانه بیش از ۵۰ میلیارد تومان کنستانتره مس بدون هیچ انتفاعی برای مردم آذربایجان راهی کرمان می‌شود، سال‌هاست با شعار احداث کارخانه ذوب، پالایش و راه‌اندازی صنایع پایین‌دستی مس، محیط زیست آذربایجان تخریب می‌شود.

انتقال حساب‌‌های مالیاتی و بانکی مس سونگون و تشکیل شرکت مس آذربایجان، یکی از اصلی‌ ترین مطالبات مردم آذربایجان شرقی به خصوص ساکنان شهرستان ورزقان بود.

دوازدهم خرداد ماه سال ۱۴۰۱، رئیس جمهور در سفر اول به آذربایجان شرقی و در جمع کارگران مجتمع معدن مس سونگون اعلام کرد که مس سونگون یکی از ظرفیت های بزرگ آذربایجان‌شرقی و شمال غرب کشور است و بر این اساس «باید مس آذربایجان مستقل و استان از عواید آن بهره‌مند شود.»

بعد از گذشت یک سال از این دستور، محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور یک روز قبل از سفر دوم آقای رئیسی به آذربایجان شرقی، ۱۷ خرداد ماه ۱۴۰۲ در توئیتی از آغاز فعالیت شرکت «مس سونگون آذربایجان» خبر داد و نوشت:  «الوعده وفا: با دستور رئیس جمهور، در پاسخ به مطالبات مردم عزیز آذربایجان شرقی و در راستای اجرای مصوبات دور اول سفر هیات دولت به استان، شرکت مس سونگون آذربایجان به صورت مستقل تشکیل شد و فعالیت خود را آغاز نمود.»

 

۱۸ خرداد ماه سال ۱۴۰۲ در سفر دوم رئیس جمهور به آذربایجان شرقی، وی در دیدار مردمی با مردم تبریز گفت که «شرکت مجتمع مس سونگون که مطالبه اصلی مردم این دیار بود را به مردم این خطه اعلام می کنم.»

اما  پس از چند ماه از این تحقق این امر و اعلام رسمی آن از سوی رئیس جمهور، مسئولان آذربایجان شرقی از دست‌هایی حرف می‌زنند که مانع تحقق این امر شده است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم امام جمعه تبریز سیزدهم مرداد ۱۴۰۲ در خطبه‌های نماز جمعه گفت: «دست‌هایی در کار است تا مانع عملیاتی شدن دستور و فرمان آیت‌الله رئیسی برای آذربایجان‌ شرقی شوند.»

حال دوشنبه ۶ آذرماه، استاندار آذربایجان شرقی در جمع  دانشجویان بسیجی دانشگاه های آذربایجان شرقی نیز به دست‌هایی اشاره کرد که به دنبال متوقف کردن این روند هستند. 

عابدین خُرّم در این نشست دانشجویی به صراحت اعلام کرد که «دست‌هایی به دنبال متوقف کردن روند تشکیل شرکت مس آذربایجان هستند»، اما ما دست‌بردار نیستیم، زیرا معتقدیم مس سونگون برای خطه آذربایجان است.

مانع تراشی در مسیر تشکیل شرکت مستقل مس آذربایجان به عنوان مصداق تحقق شعارهای دولت سیزدهم در زمینه عدالت پروری، از رویکردهای منفعت طلبانه و متمرکزگرایانه برخی مسوولان و گروه‌های ذینفع در شرکت ملی صنایع مس ایران، نشأت می گیرد!

تأسیس شرکت مس آذربایجان و انتفاع مردم منطقه از درآمدهای آن کمترین مطالبه‌ای است که در قبال بهره‌برداری از منابع معدنی استان باید به رسمیت شناخته شود و چرخه باطل وعده‌های تکراری و بی‌سرانجام در این خصوص باید با تأسیس این شرکت به خط پایان برسد تا مشخص شود دست‌های پشت پرده‌ای که حتی زورشان از دستور رئیس جمهور هم بیشتر است، کدام است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر